MultiMan MultiMan skrev:
Här är det bra att tillägga följande eftersom det är riktat till någon som inte har vana att mecka:

Butikerna säljer ett fett som kallas bromsoksfett och det är enbart ämnat att vara på glidytorna för bromsklossar, glidpinnarna till oket och liknande. Det förblir fast vid höga temperaturer, är vattenfast och därför finns det. Ett helt annat fett som är kompatibelt med gummit inuti bromsok, huvudcylindrar säljs separat och är det man ska använda om det ska smörjas "bakom damasken", eller renovera ok.

Det är väldigt viktigt att man lär sig skillnaderna, annars kan bromsarna sluta fungera.
Nu skrev du fel, de fettet ska bara vara på kolven, står tom. i din länk ;)
 
S Sernando skrev:
Aldrig varit fett i några bromsok på de 30 år jag köpt och monterat iaf.
vad är det då som smörjer kolven och tätningen innanför damasken då? Är det osmort och torrt där så blir det inget bra. Nu menar jag inte att det ska vara fyllt med fett men lite är det alltid. Budweg smörjer då alltid sina komponenter med siliconfett. Väldigt lite dock.
 
Bästa fettet för att fylla bromsdamaskerna, spelade i en egen division. Lucas/Girling röda skivbromsfett. Går tyvärr inte att få tag på längre. Lagom fast och rinner inte. Ger evigt liv till bromsar vid regelbunden fyllning av damasker.
Tube med Lucas/Girling röda skivbromsfett och en grön Lucas-förpackning på en betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PBR Rubber Grease, halvbra. Såldes tidigare på Mekonomen, vet inte om de har kvar det. Lite tunt och rinnigt.
En tub PBR Rubber Grease på en grov yta, med tydlig märkning "Rubber Grease Contents 110 Grams Net" och slogan "Don't Stop Without Us".

Valvoline High Pressure Lubricant HPL. Tips från lokala Roy och Roger. Har inget datablad som säger att det är godkänt för bromsar, bara empiriska fakta.
Valvoline HPL High Pressure Lubricant burk med blå och orange etikett och tekniska illustrationer, 500 ml. Används för bromsdamasker, enligt diskussion.

/Höghus
 
Redigerat:
  • Gilla
Solar53 och 1 till
  • Laddar…
Nog för att Lukas hade ett eget rött fett men inom broms går "red rubber grease" att köpa fortfarande. Castrol har burkar fortfarande och även nå andra. Autoexperten har castrols burkar centralt för beställning.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
MultiMan
Jag använder PBR som iaf enligt min tub är ricinoljebaserat.
 
Tycker även jag att PBR fettet är lite väl blaskigt. Passar bättre till huvudcylindrar där vätskan ska igenom passager lätt. Till bromsok och annat sånt där det är ganska liten rörelse föredrar jag rött gummifett eller siliconfett.
 
S Stefan1972 skrev:
Nog för att Lukas hade ett eget rött fett men inom broms går "red rubber grease" att köpa fortfarande. Castrol har burkar fortfarande och även nå andra. Autoexperten har castrols burkar centralt för beställning.
Det var så lagom storlek på tuberna. Ska se om jag hittar de du nämner.

/Höghus
 
Tuberna är ju en sak men jag kan garantera till 99% att Lucas tuberna innehåller castrols fett. De säljs normalt på 500gr plastburkar med skruvlock. Även det smidigt.
 
S Stefan1972 skrev:
Tuberna är ju en sak men jag kan garantera till 99% att Lucas tuberna innehåller castrols fett. De säljs normalt på 500gr plastburkar med skruvlock. Även det smidigt.
Lucas/Girling var sannolikt originalet eftersom de formulerade standarden TS-2-34-04 för fettet.
Jag tackar för tipset om Castrols variant, skall leta leverantör.

/Höghus
 
Det är bromsok av aluminium på dessa..... Har haft 2 golfar av denna generation själv o tvingats renovera oken bak flera gånger.

Det som händer är att salt och vatten med tiden tränger in mellan kolven och oket bakom damasken och sen börjar oket oxidera/ärga.... Det byggs med tiden upp en massa sånt där "alu-ärg" som ser ut som ett hårdnat vitt pulver och nyper fast kolven....

Det positiva är att renoveringssatsen till oken bara kostar nån hundring.

Personligen anser jag dock att om man behöver kolla instruktionsvideos för att byta bromsklossar så saknas både grundläggande mekaniska kunskaper och erfarenhet av att meka.
Något som i min värld gör att man absolut inte skall pilla med något så viktigt som bromsar.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det är bromsok av aluminium på dessa..... Har haft 2 golfar av denna generation själv o tvingats renovera oken bak flera gånger.

Det som händer är att salt och vatten med tiden tränger in mellan kolven och oket bakom damasken och sen börjar oket oxidera/ärga.... Det byggs med tiden upp en massa sånt där "alu-ärg" som ser ut som ett hårdnat vitt pulver och nyper fast kolven....

Det positiva är att renoveringssatsen till oken bara kostar nån hundring.

Personligen anser jag dock att om man behöver kolla instruktionsvideos för att byta bromsklossar så saknas både grundläggande mekaniska kunskaper och erfarenhet av att meka.
Något som i min värld gör att man absolut inte skall pilla med något så viktigt som bromsar.
Det är samma sak som händer på bilar med ok i stål, kryper in fukt, blir rost och sväller. Enkelt och billigt att fixa om man vet vad man håller på med.
Grannen hade ett annat problem me aluoken. När han lossade nipplarna satt aluminiumgängan kvar på nippeln av stål.
Jag hade som tur var nipplar med större gänga liggande, så vi fick borra ur och gänga om hålen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.