Från och till kan man känna en svag lukt av typ jord. Oftast är det i tvättstugan, men dom senaste dagarna har det luktat varje morgon när jag kommer ner på nedervåningen och jag kan inte härröra var det kommer ifrån. Försökt lukta mig fram, men utan att hitta exakt var det kommer ifrån.
Även när man startar diskmaskinen så luktar det ren skit när man sätter igång den men försvinner efter ett tag. Försökt lukta i diskhon och i själva diskmaskinen utan att känna att det kommer ngt därifrån.
I tvättstugan finns en brunn och inte heller där kan jag känna att det luktar.
Någon som har tips på var jag skall börja felsöka/leta eller andra tips på vad det kan bero på?
 
C
S.k. mikrobiell lukt... Nästan omöjligt att lokalisera med näsan, men ett tydligt tecken på att det finns fukt (över kritisk nivå) i kombination med organiska material någonstans. Som du säger är det en annan sorts lukt än avlopp. (Fast det är ju inte bra att det luktar avlopp när du startar diskmaskinen.)

Testa att hålla alla dörrar stängda några dagar. Det brukar då vara lätt att avgöra i vilket rum luktkällan finns. Sen får man kanske använda fuktmätare och logiskt resonemang för att lokalisera källan.
 
  • Gilla
Ciella och 2 till
  • Laddar…
Men frågan är då varför det bara luktar ibland?
 
Diskmaskinen är nog felkopplad.

Det andra låter som mögel. Vet inte varför men intensiteten brukar variera.
 
C
H hedde skrev:
Men frågan är då varför det bara luktar ibland?
Det kan ju i sig vara en värdefull ledtråd om man kan hitta ett mönster. T.ex. att du kan koppla ihop det med regn eller att man kört tvättmaskinen. Men som @Masthugg skriver kan det variera ändå, säkerligen pga faktorer som ventilation, temperatur m.m.

Värt att notera är att om det uppstår ett fukttillskott av engångskaraktär kan det lukta under väldigt lång tid efteråt innan det ger sig.
 
Har en gammal fuktmätare av enkel modell som jag vet är sjukt känslig ifall man mäter i drag o så, men när jag lägger den mot klinkergolvet i tvättstugan så går den upp på Max. Är dom pålitliga?

Fuktmätare av modellen BaseTech FM-10 som visar en fuktnivå på 25,5%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
H hedde skrev:
när jag lägger den mot klinkergolvet i tvättstugan så går den upp på Max.
Det antyder att golvet är oisolerat och då är det förväntat att du får 100% fuktkvot. Så det är nog som det skall vara. Har en nästan identisk mätare och den har funkat bra för mig.

Men är golvet oisolerat skulle jag se mig omkring efter organiska material i närheten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det antyder att golvet är oisolerat och då är det förväntat att du får 100% fuktkvot. Så det är nog som det skall vara. Har en nästan identisk mätare och den har funkat bra för mig.

Men är golvet oisolerat skulle jag se mig omkring efter organiska material i närheten.
Ok. Tack för ett bra svar. Jakten fortsätter imorgon.
 
C
H hedde skrev:
Ok. Tack för ett bra svar. Jakten fortsätter imorgon.
Kan väl också nämna att på ett oisolerat golv kan det räcka med en tät matta eller en kartong som står direkt på golvet för att det skall uppstå mögel. Så kolla allt sådant.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Efter idogt sniffande o letande så är jag nu rätt övertygad om att lukten kommer från golvbrunnen i tvättstugan. Den sitter otroligt dumt till då det är ett skåp monterat ovanför. Så har typ 7-8 cm att jobba på.
Tips på vad jag skall göra härnäst? Golvbrunn i tvättstuga integrerad i mörkt kakelgolv, delvis dold av ett skåp. En grå slang är kopplad till golvbrunnen under skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Montera ned skåpet. Rensa golvbrunnen och säkerställ att vattenlås finns med vatten i
 
Kul när man inser att man inte får bort skåpet utan att montera ner rör, diskho, vattenlås mm. Köksskåp under diskbänk med synliga rör, vattenlås, slangar och diskho ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir nog enklare att försöka rensa i blindo gissar jag.
 
S
Kanske såga ut och installera lucka i underredet på skåpet?
 
  • Gilla
Ciella och 6 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Kanske såga ut och installera lucka i underredet på skåpet?
Ja, där sa du något. Är ju ändå inget man någonsin ser när lådorna är på plats.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.