K Kaleri skrev:
Behöver akut hjälp då vi inte kommer vidare i vårat projekt! Tips på rättsfall, jurister el egna erfarenheter mottages tacksamt.

Kort:
Vi projekterar att bygga ett nytt hus, allt är klart och tekniskt samråd har hållits. Vi har valt att låta en mindre firma bygga vårt hus. En firma vi känner stort förtroende för och för att det lämnade priset på totalentreprenad också är bra! Nu till problemet, firman vi vill ha får/kan inte teckna försäkring hos GarBo. Firman är för nystartad. Vi hade gjort upp en strikt efterbetalningsplan som bifogades till det tekniska samrådet (något vi läst att vissa kommuner kan godkänna) men denna godkändes inte.
Firman har svårt att få en bankgaranti då totalsumman på entreprenaden är ca 6,7 milj. Att en mindre firma ska ha ca 670 tusen i likvida medel att låsa fast i en bankgaranti under tiden bygget pågår samt 2 år efter tror jag de flesta kan hålla med om är lite mycket begärt.
Vi kommer inte vidare! Vi vill heller inte ha någon annan firma. Kan någon hjälpa oss
Tips,, om Er byggare går ihop med ett större byggföretag så får Er byggare en start i byggsvängen. Det kan resultera att dom kan hjälpa varandra och räkna hem större jobb till varandra och låna personal av varandra.
BoB
 
Det låter som att du mest är intresserad av att bli av med och helt strunta i färdigställandeskyddet?

Personligen tycker jag att den försäkringen är urlarvig när man betalar sin snickare löpande. Är ju snarare snickaren som skulle vara försäkrad mot att du får betalningsproblem... Vet dock inte om banken kan ha några synpunkter ifall de är involverade.

Tricket är iaf att mot kommunen redovisa det som delad entreprenad. Vår kommun krävde också att vi skulle ha färdigställandeskydd. När jag ifrågasatte det fick jag veta av handläggaren att så länge ingen av mina entreprenörer går över 10 prisbasbelopp så behöver jag inte Garbo och att detta behövde redovisas i en kostnadskalkyl. "Men hur troligt är det" skrockade hen.
"Tack det fixar jag" sa jag och skrev en löjligt detaljerad kostnadskalkyl där ingen entreprenör gick över 10 prisbasbelopp. Du kan tex hävda att du själv köper in allt material, anlitar rörläggare, plattsättare, elektriker etc.

"Jag ser vad du gjorde där" sa handläggaren och godkände min fina kostnadskalkyl.

Grannen gjorde likadant utan problem.
 
  • Gilla
Morkl och 3 till
  • Laddar…
B Bluppidupp skrev:
Det låter som att du mest är intresserad av att bli av med och helt strunta i färdigställandeskyddet?

Personligen tycker jag att den försäkringen är urlarvig när man betalar sin snickare löpande. Är ju snarare snickaren som skulle vara försäkrad mot att du får betalningsproblem... Vet dock inte om banken kan ha några synpunkter ifall de är involverade.

Tricket är iaf att mot kommunen redovisa det som delad entreprenad. Vår kommun krävde också att vi skulle ha färdigställandeskydd. När jag ifrågasatte det fick jag veta av handläggaren att så länge ingen av mina entreprenörer går över 10 prisbasbelopp så behöver jag inte Garbo och att detta behövde redovisas i en kostnadskalkyl. "Men hur troligt är det" skrockade hen.
"Tack det fixar jag" sa jag och skrev en löjligt detaljerad kostnadskalkyl där ingen entreprenör gick över 10 prisbasbelopp. Du kan tex hävda att du själv köper in allt material, anlitar rörläggare, plattsättare, elektriker etc.

"Jag ser vad du gjorde där" sa handläggaren och godkände min fina kostnadskalkyl.

Grannen gjorde likadant utan problem.
Hej! Detta ett bra förslag! Och konkret. Tack för det! Ja, eftersom vår entreprenör är lite så får han ju inte dessa försäkringar. Vi efterskottsbetalar allt och ser därför ingen nytta med dessa försäkringar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
K Kaleri skrev:
Kan du förresten visa mig lagstöd på ditt förslag? Vart kan jag läsa att under 10 prisbasbelopp så krävs inte försäkringen.
Det finns ingen specifik formulering i svensk lagstiftning som direkt säger att om delmålen i ett byggprojekt understiger 10 prisbasbelopp så krävs inte en färdigställandeförsäkring

Enligt PBL kan kommunerna ställa krav på att en färdigställandeförsäkring finns innan ett bygglov beviljas.

Enligt ditt eventuella bygglovsbeslut från din kommun kan det stå specifikt om försäkringskrav. Kommunerna har möjlighet att ställa egna krav i detta avseende enligt PBL.
 
K Kaleri skrev:
Hej! Detta ett bra förslag! Och konkret. Tack för det! Ja, eftersom vår entreprenör är lite så får han ju inte dessa försäkringar. Vi efterskottsbetalar allt och ser därför ingen nytta med dessa försäkringar.
Ett tips är dock att inte ta betalning för utfört arbete som en idiotsäker lösning.

Ponera att er byggare gör fundamentala fel vid resningen av huset som ni inte noterar, då är senaste fakturan, 10% innehållna medel inte mycket pengar att jobba med när huset börjar bli klart…

Det kan också om något händer vara svårt att helt smärtfritt bara få in en ny byggare att fortsätta. Dom kommer troligtvis inte vilja ta ansvar för slutprodukten då dom inte gjort allt jobb.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Vi hade samma dilemma när vi byggde vårt hus. GarBo och övriga försäkringsbolag ville inte utfärda försäkring då entreprenören var för ny.
Jagade bankgarantier med dagar kvar innan bygglovshandläggaren skulle gå på semester.
Slutar med att jag ringer handläggaren och säger som det är, att det går inte att få fram ett färdigställandeskydd. Vi hade också fått tips från vår KA att säga att vi kör löpande räkning vilket påverkar chanserna att få färdigställandeskydd.
-"Jahopp, då antecknar jag det och tar beslut om bygglov så har du det i morgon" var hans svar.
Så jag jag vet inte om vi hade tur eller inte men jag fick intrycket när han pratade vidare att det är rätt vanligt att bygga utan skydd, ialla fall i min kommun.
 
K Kaleri skrev:
Behöver akut hjälp då vi inte kommer vidare i vårat projekt! Tips på rättsfall, jurister el egna erfarenheter mottages tacksamt.

Kort:
Vi projekterar att bygga ett nytt hus, allt är klart och tekniskt samråd har hållits. Vi har valt att låta en mindre firma bygga vårt hus. En firma vi känner stort förtroende för och för att det lämnade priset på totalentreprenad också är bra! Nu till problemet, firman vi vill ha får/kan inte teckna försäkring hos GarBo. Firman är för nystartad. Vi hade gjort upp en strikt efterbetalningsplan som bifogades till det tekniska samrådet (något vi läst att vissa kommuner kan godkänna) men denna godkändes inte.
Firman har svårt att få en bankgaranti då totalsumman på entreprenaden är ca 6,7 milj. Att en mindre firma ska ha ca 670 tusen i likvida medel att låsa fast i en bankgaranti under tiden bygget pågår samt 2 år efter tror jag de flesta kan hålla med om är lite mycket begärt.
Vi kommer inte vidare! Vi vill heller inte ha någon annan firma. Kan någon hjälpa oss
Det största problemet på byggmarknaden just nu är färdigställandeskyddet. Om din firma knappt överlevde 2023 (som nästan alla byggfirmor som inte gick i konkurs) är chansen att fortsätta verksamheten liten på grund av ett monopol som bestämmer vem som får bygga och vem som inte får.

Färdigställandeskyddet är en dålig idé eftersom det bara täcker 10 % av kontraktsumman. Vad ger det för säkerhet till kunden? Skulle inte en rimlig betalningsplan ge bättre säkerhet till kunden? Hur kan en kontantinsats till försäkringsbolag både förbättra företagets likviditet och öka kundens säkerhet? Det är oklokt att lämna ännu en bransch i försäkringsbolagens händer.

Jag har själv betalat in en kontantinsats på 0,57 miljoner kronor för att kunna fortsätta med mitt företag. Jag hade inget annat val – antingen det, eller att avskeda 11 personer och stänga företaget.
 
K Kaleri skrev:
Behöver akut hjälp då vi inte kommer vidare i vårat projekt! Tips på rättsfall, jurister el egna erfarenheter mottages tacksamt.

Kort:
Vi projekterar att bygga ett nytt hus, allt är klart och tekniskt samråd har hållits. Vi har valt att låta en mindre firma bygga vårt hus. En firma vi känner stort förtroende för och för att det lämnade priset på totalentreprenad också är bra! Nu till problemet, firman vi vill ha får/kan inte teckna försäkring hos GarBo. Firman är för nystartad. Vi hade gjort upp en strikt efterbetalningsplan som bifogades till det tekniska samrådet (något vi läst att vissa kommuner kan godkänna) men denna godkändes inte.
Firman har svårt att få en bankgaranti då totalsumman på entreprenaden är ca 6,7 milj. Att en mindre firma ska ha ca 670 tusen i likvida medel att låsa fast i en bankgaranti under tiden bygget pågår samt 2 år efter tror jag de flesta kan hålla med om är lite mycket begärt.
Vi kommer inte vidare! Vi vill heller inte ha någon annan firma. Kan någon hjälpa oss
Du har tre val:
  1. Prata med kommunen – Jag vet inte i vilken kommun du bor, men det finns rimliga handläggare, till exempel i Nacka och Danderyd (svårare i Sollentuna), som förstår att det är omöjligt för de flesta byggföretag att teckna färdigställandeskydd i nuläget. De kan övertalas till en rimlig betalningsplan utan förskottsbetalningar.
  2. Anmäl "självbygge".
  3. Hitta ett företag som kan teckna försäkringen, men dessa utnyttjar situationen nu (inga konkurrenter) och är därför dyrare.
 
Hej

Går det inte lika bra med fullgörandeförsäkring?
 
H
K Kaleri skrev:
Nu pratar vi en bra lösning. Men kan man göra så med samma entreprenör…? Dvs att vi med vårt firma skriver typ 10 kontakt på ca 570 tusen per kontrakt…
Prisbaslopp 2024 är :57 300 kr
Vi har byggt ett tillbygge (bef. Byggnad 35 m2 tillkommande byggnad 105 m2) i lösvirke och är klara sedan 1 år tillbaka. Vi kom undan detta kravet genom att dela upp det i flera delmoment. Vi hade samma entrepenör.
 
K Kaleri skrev:
Nja… kommunen kräver och vill se papper på att en försäkring finns. Formellt så är den ju upprättat mellan byggherre och entreprenör.
Har du överklagat kommunens beslut om att kräva en färdigställandeförsäkring?
Om inte så har du har fått bra tips i tråden som du kan använda för att argumentera för din sak
 
Hej,

Tyvärr kan det vara svårlöst. Hade exakt samma problem vid byggnation av fritidshus i Gävle kommun. Det är ett slags inbyggt moment 22 med detta färdigställandeskydd och använda mindre entreprenörer.

Elektrikern fick jag byta ut då den firman var för nystartad och min huvudbyggaren fick fakturera via annan firma. Det var enda sättet att lösa det för mig och teckna försäkring för att få startbeskedet. Jag provade även taktiken att dela upp det med under 10pbb per del men det godtogs inte med hänvisning att det var entreprenadens totala värde som inte fick överstiga 10pbb. Som vi hört här i tråden verkar det vara väldigt olika hur detta tillämpas så du får prova dessa olika taktiker. Vi hade dock arbetsplatsbesök av kommunen så tveksamt om jag vågar köra på självbygge då de var nitiska vid regeltolkning. Nu blev lösningen att de fakturerade via annan firma som jag också skrev avtalet med för att visa Garbo. Sedan hade den firman och våra huvudbyggnaden att avtal sinsemellan.

Hursomhelst stort lycka till! Det har varit en intressant resa att fullt projektleda sitt egna bygge, mkt slit men också väldigt givande.
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
K Kaleri skrev:
Ok taget! Men vad händer om kommunen får reda på detta? Ja menar i kontrollplanen så ska de ju besöka bygget vid ett antal tillfällen bla
Får du bygga helt privat för kommunen?
 
R
A Alexn72 skrev:
Får du bygga helt privat för kommunen?
Ja det får man finns inga lagar som kan stoppa det, dom som kan stoppa det är bankerna som ofta gör det då folk inte har orkat fullfölja sina projekt och därav så ser banker risker med självbyggare..
 
R Rejäl skrev:
Ja det får man finns inga lagar som kan stoppa det, dom som kan stoppa det är bankerna som ofta gör det då folk inte har orkat fullfölja sina projekt och därav så ser banker risker med självbyggare..
Har det framgått att en bank är inblandad 🫣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.