Skall installera bergvärme om 4 veckor. Nu skall ja bestämma om jag skall köpa en extra varmvattenberedare till IVT pumpen, beredaren är på 300 liter. Värmepumpen är på 165 liter. Det skall tilläggas att vi är 2 vuxna o 2 barn i familjen och har ett bubbelkar på 400 liter som vi sällan fyller upp. Skall jag köpa den extra beredaren för 12000:- som läggs på total fakturan eller skall ja skippa den? Tyvärr går det inte att eftermontera varmvattenberedaren. Nån som har tips om vad ja skall göra? Tacksam för svar
 
hur har du tänkt?

ska du instalera en värmepump med inbygdberedare oavsett hur du gör med den extärna beredaren?

jag skulle köpt en värmepump utan inbyggd beredare & sen köpt en extörn beredare.
även om du inte fyller karet så ofta så kan det ju var bra att kunna fyla det med varmt vatten den gången man vill fylla det.
& givetvis pratar vi inte om en elektriskvarmvattenberedare, uten en som värms av värmepumpen.
 
oavsett, installerar jag IVT med intern beredare på 165 liter. Enligt firman är det fullt tillräckligt för att fylla behovet på 4 personer, då pratar vi dusch och ett vanligt badkar. Mitt kar rymmer 450lit.. Det lutar nog åt en extern beredare oxå, vad tycker ni? Värt 12 lakan?
 
Lyssna på forumet ;)

Installera VP utan beredare samt köp till en extern på ex 300/160 (varmvatten/mantelvatten)

Att enbart den inbyggda 165 lit. skulle räcka till är nonsens, visst du kan nog med nöd och näppe fylla ditt 400lit kar men du kan ju glömma att duscha efteråt :surprised:
 
Du klarar inte av att fylla karet ens med 165 liter.
Vi gjorde det misstaget att vi tog en värmepump med 165 liter varmvatten. Vårat kar blir ljumet och ändå har vi inte fyllt det helt, så vi måste komplettera med en vvberedare. :-[
 
vad har ni idag - det är nya bidrag på G

instämmer 165 är snålt
 
Jag satt i samma sits som du, men stort badkar.
Vi drog in en extra VVB på 210 liter som värms upp med bergvärmepumpen.
Kolla in min sida så får du se hur det ser ut:

http://hem.passagen.se/vobby/

Följ länkarna till bergborrning...
Vi har bra kapacitet numera, det räcker både till att störttömma 450 liter badvatten samt att ducha efteråt.

För detta ändamål kan jag rekomendera sida:

http://www.varmepumpsforum.com/

12 lakan låter kanske lite i överkant, men då vet jag ju inte vad de räknat på för VVB.
 
I offerten ligger det en IVT-htc 7 plus . Den xtra beredaren är en IVT E-modell på 300 liter (12000 extra). Bara köpa eller hur?
 
Ja det är klart, bara att köpa! (man är väl kille och pryltokig!)

Fast jag hittar inte den modellen på IVT:s hemsida. Däremot har de modellerna D, T, Cumulus m.m.
Finns det mer info om denna nånstans?
 
Sorry, beredaren är en D300/160.
Hur mycket varmvatten kan man få ut då? konstant i ett flöde? 300liter + 165 Liter? Det blir väl mycket mer, man duschar väl i 37-39 graders vatten. Kan man räkna på detta? Totala vattenmängden ligger väl på 465 liter/60 grader , ökar väl när bara använder runt 40 gradigt vatten. Eller?
 
Ja, det stämmer, du kommer ju ha 465 liter 55-60 gradigt vatten. Utblandat blir det, få se nu, en massa liter med ljummet vatten helt enkelt!
Jag vet inte hur man räknar ut det, men kolla i värmepumpsforum så ska du se att det avhandlats där också. Det lär inte ta slut hos dig iallafall, kompressorn kommer ju att jobba upp det samtidigt som du plaskar med badankorna också... ;)
 
min värmepump gör bara 55 gradit vatten & har en beredare på 160 liter, det ger ca: 200 liter 40 gradit vatten.
det räcker bra till ett hushåll som bara har dursch.

att ha en inbygd & en extärn beredare ger dyrare ingöp & dyrare drift.

se till att byta till en värmepump utan inbygd beredare nu, innan den är instalerad.
 
CarMan skrev:
att ha en inbygd & en extärn beredare ger dyrare ingöp & dyrare drift.
När jag räknade på detta för ett par år sedan var det försumbara skillnader både i drift och inköp. Externa dubbelmantlade tankar med stor volym (450liter) är (var) dyra. Med 165liter 55g + 200liter 85g behöver jag dock aldrig oroa mig för att vattnet tar slut, och det värdesätter jag högt.

Nu ser jag dock en stor nackdel med VPs med inbyggd beredare och det är att just den inbyggda beredaren antagligen är den första komponenten som går sönder på VPn.
 
MathiasS skrev:
När jag räknade på detta för ett par år sedan var det försumbara skillnader både i drift och inköp. Externa dubbelmantlade tankar med stor volym (450liter) är (var) dyra. Med 165liter 55g + 200liter 85g behöver jag dock aldrig oroa mig för att vattnet tar slut, och det värdesätter jag högt.

Nu ser jag dock en stor nackdel med VPs med inbyggd beredare och det är att just den inbyggda beredaren antagligen är den första komponenten som går sönder på VPn.
jag har ioförsig inte hörtalas om en enda som byter värmepump för att vvb, i värmepumpen pajar, brukar det inte vara kompressorn som gerupp, alternativt en läcka & gasen man har får ej fyllas.

men om nu den inbyggda beredaren pajar så är det ju bara att köra utan den & bara andvända den extärna om man nu har tänkt att ha båda.


en nibe 1130 har ingen beredare & kostar 44 000:-
en nibe 1230 har beredare & kostar 55 000:-

så vist finns det pengar i att tjäna om man köper en utan beredare.

en extärn beredare som ger 300 liter kostar 14 000:-
fast om man ska ha både intärn & extärn kanske man bara tar en på 200 lite & den kostar 10 000:-

fortfarande billigare att köra utan den inbyggda, det är desutom enklare att justera in systemet optimalt om man bara har en beredare.


do aldra flesta köper med inbygd beredare & kompliterer med en el bereare, men det borde ju vara strafbart att ens föreslå en sån lösning om man ska instalera allt på en gång.(köper man stort badkar efter några år så får man väl ta den sån lösning som en av alternativen)
 
CarMan skrev:
jag har ioförsig inte hörtalas om en enda som byter värmepump för att vvb, i värmepumpen pajar, brukar det inte vara kompressorn som gerupp, alternativt en läcka & gasen man har får ej fyllas.

men om nu den inbyggda beredaren pajar så är det ju bara att köra utan den & bara andvända den extärna om man nu har tänkt att ha båda.


en nibe 1130 har ingen beredare & kostar 44 000:-
en nibe 1230 har beredare & kostar 55 000:-

så vist finns det pengar i att tjäna om man köper en utan beredare.

en extärn beredare som ger 300 liter kostar 14 000:-
fast om man ska ha både intärn & extärn kanske man bara tar en på 200 lite & den kostar 10 000:-

fortfarande billigare att köra utan den inbyggda, det är desutom enklare att justera in systemet optimalt om man bara har en beredare.


do aldra flesta köper med inbygd beredare & kompliterer med en el bereare, men det borde ju vara strafbart att ens föreslå en sån lösning om man ska instalera allt på en gång.(köper man stort badkar efter några år så får man väl ta den sån lösning som en av alternativen)
Well, dom siffrorna såg inte ut så när jag köpte, därav utseendet på installationen. Mindre skillnad på 11xx och 12xx pumparna samt betydligt större skillnad mellan en dubbelmantlat på 450liter och den Ozo elvb på 200liter. Skillnaden i driftskostnad är mycket liten, att hissa tempen 20-25 grader och hållvärma kostar inte mycket.

Skulle jag investera idag skulle det nog bli en 11xx, men jag tycker inte att 12xx + elvb lösningen är så tokig som du vill få det att låta som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.