Du frågar om man kan slipa bordet helt. Därför frågar jag om det är tunn faner, laminat eller homogen träskiva. Homogen träskiva betyder att det är genuint trä rakt igenom så då kan man slipa mer om det behövs. Är det faner måste man vara ytterst försiktig. Är det laminat kan du glömma att försöka slipa det så det blir bra.

När vi köpte vårt köksbord som var gjort helt i homogen ek så fäljde det med svamp, fint slippapper och teak olja. Rekommendationen var att då och då slipa in hela bordskivan med oljan och sedan torka av för att hålla den fräsh och fin.

Som du ser beror det lite på hur och vad ditt bord är gjort av vad man man göra
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Du frågar om man kan slipa bordet helt. Därför frågar jag om det är tunn faner, laminat eller homogen träskiva. Homogen träskiva betyder att det är genuint trä rakt igenom så då kan man slipa mer om det behövs. Är det faner måste man vara ytterst försiktig. Är det laminat kan du glömma att försöka slipa det så det blir bra.

När vi köpte vårt köksbord som var gjort helt i homogen ek så fäljde det med svamp, fint slippapper och teak olja. Rekommendationen var att då och då slipa in hela bordskivan med oljan och sedan torka av för att hålla den fräsh och fin.

Som du ser beror det lite på hur och vad ditt bord är gjort av vad man man göra
Hej hittade nu vad bordet är gjort av Den ovala bordsskivan vilar på två pelarfötter med snygga träpaneler i massiv ek. Materialet på bordsskivan är MDF och ekfanér.
 
Då är en vaxduk rätt lösning.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Då är en vaxduk rätt lösning.
Så det går ej att slipa
 
Att slipa ner hela bordet för att få likadan yta överallt, är minst sagt riskabelt. Ett faner är väl en halv millimeter ungefär, så du kommer garanterat gå för djupt på något ställe och få fram lim och mdf. Tyvärr är det därför mer eller mindre omöjligt att rädda bordet. Man kan testa att täcka över både skada och resten med någon pigmenterad behandling som gör att skillnaden mellan slipat och oslipat minskar, eller åtminstone inte syns lika uppenbart. Fast jag undrar om det inte ändå slutar med att det hamnar en duk på bordet, eller att du lär dig stå ut med fläcken.

Ett helt annat sätt är att måla bordet vitt, svart, lila eller vad dugillar och att använda en täckande färg. Ett helt annat bort och inte stitenkelt att måla snyggt, men det är ett sätt att bli av med fläcken.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Av bilden att döma så har du nära på gnuggat dig igenom faneren, du måste ha tryck på utav bara *beep* med scotch brite med tanke på att Ek ändå är rätt hårt... ...så det där med slipning är troligen inte en option där resultatet kommer att bli lyckat.

Jag skulle prova med en olja som redan rekommenderats och se om färgskiftningarna blir mindre och mer acceptabel - det är liksom inte så mycket kvar att förlora (mer än att det svider ordentligt i ego:t om man själv är skyldig till fläcken) och nästa steg är som reda nämnt vaxduk och/eller att måla bordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.