Z Zodde skrev:
Återigen DIN erfarenhet.
Jag menar att verkligheten (likt persinallån vi diskuterat tidigare) ser annorlunda ut.

Här på BH lägger många låntagare in vilken ränta de uppnått och eftersom den varierar ganska kraftigt så visar det tydligt vad man kan uppnå med framgångsrik förhandling (eller budgivning om man spelar ut bankerna mot varandra).
Om inte så hade alla räntorna varit i stort sett identiska
Nej, det där är inte ens nära sanningen, mer en rejäl tankevurpa. Räntorna diffar på grund av en mängd olika faktorer.

Och som tidigare sagts, den ränta man kan få kan diffa hyfsat stort i samma bank, på samma lån, oavsett om man förhandlar eller inte. Och som utomstående är det omöjligt att förstå exakt varför.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Nej, det där är inte ens nära sanningen, mer en rejäl tankevurpa. Räntorna diffar på grund av en mängd olika faktorer.

Och som tidigare sagts, den ränta man kan få kan diffa hyfsat stort i samma bank, på samma lån, oavsett om man förhandlar eller inte. Och som utomstående är det omöjligt att förstå exakt varför.
Jodå. Det är en förhandlingsfråga utifrån den kreditvärdighet du har.

Lista gärna den mängd ANDRA faktorer som gör att olika kunder får olika räntor
 
Z Zodde skrev:
Jodå. Det är en förhandlingsfråga utifrån den kreditvärdighet du har.

Lista gärna den mängd ANDRA faktorer som gör att olika kunder får olika räntor
Några självklara faktorer bara på rak arm:
Storlek på lån
Belåningsgrad
Tillgångar hos banken

Andra kan säkert fylla på med fler.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Några självklara faktorer bara på rak arm:
Storlek på lån
Belåningsgrad
Tillgångar hos banken

Andra kan säkert fylla på med fler.
De 3 har i allra största grad att göra med kreditvärdighet som självklart ligger i botten vid förhandlingarna.
 
Z Zodde skrev:
De 3 har i allra största grad att göra med kreditvärdighet som självklart ligger i botten vid förhandlingarna.
Så här skrev du:

"Här på BH lägger många låntagare in vilken ränta de uppnått och eftersom den varierar ganska kraftigt så visar det tydligt vad man kan uppnå med framgångsrik förhandling (eller budgivning om man spelar ut bankerna mot varandra).
Om inte så hade alla räntorna varit i stort sett identiska"

Hittar du ordet "kreditvärdighet" där? Jag gör det inte.

Räntan sätts utifrån en mängd olika faktorer. Vissa är självklara och vissa är mindre självklara. För en utomstående är det ofta omöjligt att förstå varför man får bra ränta ena gången och kass ränta andra gången.

Men att påstå att ränteskillnader skulle bevisa något om förhandlingar är bara dumt.
 
Nissens Nissens skrev:
Det var lätt där och då att inse att tiden med den historiskt låga räntan var över för den gången. Jag lade till och med om lånet i förtid pga det. Jag låste det på fem år, hittills har det varit rätt, får väl se om det förblir så. 😊

Nu är det betydligt mer osäkert eftersom man inte vet om osäkerheten i världen kommer att öka eller minska. Idag skulle jag definitivt inte låsa något.

Poängen var att någon påstod att det inte var möjligt att låsa räntan tiden efter krigets utbrott. Det påståendet är inte sant.
Det var jag som sa det. Men jag trodde inte att någon skulle tolka det rent bokstavligt och märka ord. Visst var det fullt möjligt att binda räntor då. Det är det även idag.
Poängen var ju att det då var precis lika osäkert som det är nu. Knappast någon som då kunde tro att Putin skulle hålla på och kriga i evigheter, då talades det om ett krig i kanske 1-2 år. Knappast någon som då visste vart åt det skulle barka med elpriser eller bränslepriser.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Så här skrev du:

"Här på BH lägger många låntagare in vilken ränta de uppnått och eftersom den varierar ganska kraftigt så visar det tydligt vad man kan uppnå med framgångsrik förhandling (eller budgivning om man spelar ut bankerna mot varandra).
Om inte så hade alla räntorna varit i stort sett identiska"

Hittar du ordet "kreditvärdighet" där? Jag gör det inte.

Räntan sätts utifrån en mängd olika faktorer. Vissa är självklara och vissa är mindre självklara. För en utomstående är det ofta omöjligt att förstå varför man får bra ränta ena gången och kass ränta andra gången.

Men att påstå att ränteskillnader skulle bevisa något om förhandlingar är bara dumt.
Kreditvärdighet är grunden i all räntesättning.
(Så uppenbart att det i grunden inte behöver påtalas)

Men det är förhandlingar som avgör.

Finns ingen automatik i att en som har 40% belåningsgrad alltid har lägre ränta än en som har 60%.

Har sett många exempel på det motsatta då nån förhandlar å nån bara accepterar utan å försöka pruta.
 
H hakan_o skrev:
Du kanske får sätta det i sitt sammanhang som gällde då...inte sitta och välja med facit i hand.
Jo jag valde bort rörligt och band över hälften av lånet på 10år när Ryssland började närma sig. Några veckor senare var kriget ett faktum. Får se om det lönar sig i längden.

Så här snart 3år senare har det sparar några kronor. Ser bra ut nu och sista 5åren får vi väl sammanfatta då
 
Vi hade bunden ränta på 0,99% fram till november förra året. På SBAB. Utan förhandling. Det var när bindningstiden gick ut som vi undersökte vilken ränta olika banker kunde erbjuda, denna gång på rörlig 3-månaders pga världsläget. Men alla affärsbankernas räntor hamnade 0,3-0,5% högre än den ränta vi fick av SBAB utan att förhandling.
Och om man tittar på vår ränta idag och jämför med de räntor som andra lagt in på BH så ligger vi bland de absolut lägsta.

Vad det gäller kreditvärdighet så har vi två höga inkomster, fasta jobb, i princip inga blancolån och låg belåningsgrad. Inga studielån, inga hemmavarande barn och ett hus i ett attraktivt område. Trots det så lyckas inte SEB, HB eller Swedbank åstadkomma några vettiga erbjudanden.

Så jag hävdar bestämt att ”förhandlingar med banken” är rejält överskattade. Och än mer för de som har sämre ekonomi.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Kreditvärdighet är grunden i all räntesättning.
(Så uppenbart att det i grunden inte behöver påtalas)

Men det är förhandlingar som avgör.

Finns ingen automatik i att en som har 40% belåningsgrad alltid har lägre ränta än en som har 60%.

Har sett många exempel på det motsatta då nån förhandlar å nån bara accepterar utan å försöka pruta.
Du kan påstå att förhandlingar avgör hur mycket du vill. (Och det är upp till var och en att bedöma din trovärdighet.)

Det förändrar inte hur dumt det var att påstå att ränteskillnader skulle bevisa det.

Och det är mest tröttsamt att försöka diskutera med nån som flyttar på målstolparna.
 
J jocke31 skrev:
Så jag hävdar bestämt att ”förhandlingar med banken” är rejält överskattade. Och än mer för de som har sämre ekonomi.
Återigen DIN erfarenhet.
Du förhandlar med den banken du har bra förhandlingsläge med.

När banker är på kundjakt, de har kampanjer för att värva nya kunder, ja då kan det löna sig att snacka med dom.
Annars är det oftast enklast att förhandla med banken man redan är god kund i.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Du kan påstå att förhandlingar avgör hur mycket du vill. (Och det är upp till var och en att bedöma din trovärdighet.)

Det förändrar inte hur dumt det var att påstå att ränteskillnader skulle bevisa det.

Och det är mest tröttsamt att försöka diskutera med nån som flyttar på målstolparna.
Förhandlar du inte kan du inte ändra räntan banken erbjuder.

Förhandlar du har du goda möjligheter (dock ingen garanti) att få lägre ränta.

Verkar som det är dom som inte lyckats förhandla bra ränta som tycker förhandlingar är överskattade eller onödiga…
 
Z Zodde skrev:
Förhandlar du inte kan du inte ändra räntan banken erbjuder.

Förhandlar du har du goda möjligheter (dock ingen garanti) att få lägre ränta.

Verkar som det är dom som inte lyckats förhandla bra ränta som tycker förhandlingar är överskattade eller onödiga…
Eller de som inte behöver förhandla utan får betydligt bättre ränta på annat håll. Om jag vill förhandla eller pruta så kan jag åka till en basar i Marrakech.
 
Z Zodde skrev:
Återigen DIN erfarenhet.
Du förhandlar med den banken du har bra förhandlingsläge med.

När banker är på kundjakt, de har kampanjer för att värva nya kunder, ja då kan det löna sig att snacka med dom.
Annars är det oftast enklast att förhandla med banken man redan är god kund i.
Det är klart det är MIN erfarenhet. Är måttligt intressant för mig vilken ränta någon annan får.

Gällande relation till banken så har vi båda varit skötsamma kunder i mer än 35-40 år i SEB, och fästmön jobbade som sagt där i mer än 15 år. Så det där med bankrelationer ger jag faktiskt inte ett dugg för.

Möjligen om man äger Spotify eller har några hundra miljoner i kapital att förvalta.
 
J jocke31 skrev:
Så det där med bankrelationer ger jag faktiskt inte ett dugg för
Banktjänstemän är alla olika.
Nån (som din) skiter i om du varit kund länge mens andra är villiga att sträcka sig mycket långt för att få behålla goda kunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.