J jocke31 skrev:
så blir förmånsbeskattningen på drygt 158 000 kr.
Du blir beskattad av en förmån på 158000kr vilket med 50% marginalskatt blir 79000kr i skatt.

Mao behöver du kunna låna till 2.9% elsewhere för att matcha personalräntan i detta exemplet.
 
Efter förhandling lyckats få 3 månaders ränta ( rörlig ränta ) på 4,34%. Ränterabatt på 1,35%.
 
Glöm inte bankernas andra tjänster också. Har man sparande så finns det finare fåtöljer att sitta i om man har möjligheten att bli premiumkund eller private banking.

Gillar bankernas uppriktighet där. De behandlar ju folk som mellan natt och dag och smyger inte med det heller.
Anställda som sitter och ägnar dagarna åt att hjälpa och säger ”Det tar vi igen på vanliga kunderna där ute" och menar de som köar och inte får sitta i tidsbokad fåtölj.
 
Z Zodde skrev:
Du blir beskattad av en förmån på 158000kr vilket med 50% marginalskatt blir 79000kr i skatt.

Mao behöver du kunna låna till 2.9% elsewhere för att matcha personalräntan i detta exemplet.
Samtidigt bygger exemplet på en väldigt låg ränta och fr a på att man får ta hela lånet till personalränta vilket man alltså inte fick när det var aktuellt för vår del.

Observera att jag inte hävdar att personalränta aldrig någonsin är fördelaktigt för de som jobbar på bank, utan bara att det i vårt fall inte var lönsamt. Huruvida det är lönsamt eller inte i dagsläget beror förstås på ett antal olika faktorer, som nuvarande ränteläge, marginalskatten, lånets storlek, vilken bank man jobbar på och reglerna för personalån på just denna bank.

Och egentligen är ju personalräntan rätt ointressant för alla som inte jobbar på bank.

Det som däremot är intressant för betydligt fler är det faktum att en förhandling med banken i många fall är helt meningslös, (även om man har god ekonomi) eftersom utgångspunkten för förhandlingen med de stora bankerna är just listräntan som är orimligt hög.

”Ränterabatten” ger i de flesta fall likförbaskat en högre ränta än den ränta du får av t ex SBAB, Avanza eller Landshypotek.
Och utan att du behöver stå med mössan i handen och vara utlämnad till dagsformen hos en random person på banken som har som mål att hålla nere din ränterabatt så mycket som möjligt eftersom den årliga bonusen för banktjänstemannen baseras på hur mycket pengar personen tjänar åt banken.
 
Vilket är varför man ska ta in offert från flera banker och jämföra, vilket är varför det är bra att inte ha överlappande bindningstider eftersom det gör det svårt.

Och sen spelar man ut dem mot varandra så kan man i min erfarenhet få ytterligare lite bättre än vad de först erbjuder
 
J jocke31 skrev:
är det faktum att en förhandling med banken i många fall är helt meningslös
Återigen DIN erfarenhet.
Jag menar att verkligheten (likt persinallån vi diskuterat tidigare) ser annorlunda ut.

Här på BH lägger många låntagare in vilken ränta de uppnått och eftersom den varierar ganska kraftigt så visar det tydligt vad man kan uppnå med framgångsrik förhandling (eller budgivning om man spelar ut bankerna mot varandra).
Om inte så hade alla räntorna varit i stort sett identiska
 
Hade bundet på SEB på 1,39% som gick ut precis lagom några månader efter Putins invasion och räntorna började ticka uppåt och inflationen tog fart. Då fanns det inga andra alternativ än rörligt.
Så jag fick vara med på hela den trevliga ränteresan uppåt...och dessutom fått vara med och betala "storbankspåslag" på bolånen som de flesta större banker har som tjänar många miljarder varje kvartal.

Tröttnat på det nu. Kollat upp vad andra banker och låneinstitut har att erbjuda.
Hade 5,11% i början av året. Tog ett telefonmöte med SEB om detta. Dom kunde tänka sig att sänka 0,08% till 5,02%. Sa till dom att efter 40 år som problemfri kund kändes det som ett hån...ja, är du inte nöjd med det får du flytta dina bolån i så fall var svaret jag fick.
Sagt och gjort...så blir det.

Var på väg till Danske Bank. Låneansökan inskickad och klar och "Teamsmöte" med banken avklarat. Väntade bara på att dom skulle öppna transaktionskonto m.m...och det var bara bolånen som skulle flyttas till Danske Bank. Tiden gick och gick och inget hände. Loggade in på deras hembank och skickade ett meddelande och frågade hur det gick med flytten. Fick då till svar att dom väntar på en massa underlag jag skall skicka in...fast allt sådant var ju redan inskickat i första skedet, annars hade jag inte fått komma till Teamsmötet. Svarade dom då att jag redan har skickat in allt det där för länge sedan. Sen hörde jag inget mer så därför skiter jag i dom nu och går vidare med en annan bank istället.
 
Vad ska storbankerna göra i framtiden?
Bara sälja försäkringar och erbjuda laddning av mobiltelefoner?
Men lånar de inte ut pengar längre (till rimlig ränta) så kommer väl inte privatpersonerna innanför dörren…

Swedbank förr… då träffade man en bankman och med lite tur en som ville och vågade ge ränterabatt.

Swedbank idag… ansök om lånelöfte på din internetbank

…logga in på din internetbank för att förnya din ränterabatt

Den passiva kunden blir av med sin ränterabatt.
 
H hakan_o skrev:
Hade bundet på SEB på 1,39% som gick ut precis lagom några månader efter Putins invasion och räntorna började ticka uppåt och inflationen tog fart. Då fanns det inga andra alternativ än rörligt.
Så jag fick vara med på hela den trevliga ränteresan uppåt...och dessutom fått vara med och betala "storbankspåslag" på bolånen som de flesta större banker har som tjänar många miljarder varje kvartal.

Tröttnat på det nu. Kollat upp vad andra banker och låneinstitut har att erbjuda.
Hade 5,11% i början av året. Tog ett telefonmöte med SEB om detta. Dom kunde tänka sig att sänka 0,08% till 5,02%. Sa till dom att efter 40 år som problemfri kund kändes det som ett hån...ja, är du inte nöjd med det får du flytta dina bolån i så fall var svaret jag fick.
Sagt och gjort...så blir det.

Var på väg till Danske Bank. Låneansökan inskickad och klar och "Teamsmöte" med banken avklarat. Väntade bara på att dom skulle öppna transaktionskonto m.m...och det var bara bolånen som skulle flyttas till Danske Bank. Tiden gick och gick och inget hände. Loggade in på deras hembank och skickade ett meddelande och frågade hur det gick med flytten. Fick då till svar att dom väntar på en massa underlag jag skall skicka in...fast allt sådant var ju redan inskickat i första skedet, annars hade jag inte fått komma till Teamsmötet. Svarade dom då att jag redan har skickat in allt det där för länge sedan. Sen hörde jag inget mer så därför skiter jag i dom nu och går vidare med en annan bank istället.
2,17% för 2år eller 2,46% för 3 år var snitträntan hos SEB om man ville binda ett par månader efter Ryssland gick över gränsen.

Om det inte var ett alternativ så vet inte jag.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vad ska storbankerna göra i framtiden?
Bara sälja försäkringar och erbjuda laddning av mobiltelefoner?
Men lånar de inte ut pengar längre (till rimlig ränta) så kommer väl inte privatpersonerna innanför dörren…

Swedbank förr… då träffade man en bankman och med lite tur en som ville och vågade ge ränterabatt.

Swedbank idag… ansök om lånelöfte på din internetbank

…logga in på din internetbank för att förnya din ränterabatt

Den passiva kunden blir av med sin ränterabatt.
Ränterabatten ligger 1år. Det är väl lämpligt att ta det i samband med ett årligt bankmöte där ni går igenom sparande, pension med hur utvecklingen varit och kommande inriktning.
 
Nissens
H hakan_o skrev:
Hade bundet på SEB på 1,39% som gick ut precis lagom några månader efter Putins invasion och räntorna började ticka uppåt och inflationen tog fart. Då fanns det inga andra alternativ än rörligt.
Jodå, det fanns möjligheter att binda lån då också, det gjorde jag. Räntan hade ju gått upp en del, men det var ju lätt att förstå att den skulle fortsätta uppåt. Räntan jag låste på är låg jämfört med dagens räntor. Du gjorde fel val helt enkelt.
H hakan_o skrev:
Så jag fick vara med på hela den trevliga ränteresan uppåt...och dessutom fått vara med och betala "storbankspåslag" på bolånen som de flesta större banker har som tjänar många miljarder varje kvartal.

Tröttnat på det nu. Kollat upp vad andra banker och låneinstitut har att erbjuda.
Hade 5,11% i början av året. Tog ett telefonmöte med SEB om detta. Dom kunde tänka sig att sänka 0,08% till 5,02%. Sa till dom att efter 40 år som problemfri kund kändes det som ett hån...ja, är du inte nöjd med det får du flytta dina bolån i så fall var svaret jag fick.
Sagt och gjort...så blir det.

Var på väg till Danske Bank. Låneansökan inskickad och klar och "Teamsmöte" med banken avklarat. Väntade bara på att dom skulle öppna transaktionskonto m.m...och det var bara bolånen som skulle flyttas till Danske Bank. Tiden gick och gick och inget hände. Loggade in på deras hembank och skickade ett meddelande och frågade hur det gick med flytten. Fick då till svar att dom väntar på en massa underlag jag skall skicka in...fast allt sådant var ju redan inskickat i första skedet, annars hade jag inte fått komma till Teamsmötet. Svarade dom då att jag redan har skickat in allt det där för länge sedan. Sen hörde jag inget mer så därför skiter jag i dom nu och går vidare med en annan bank istället.
 
Joppa83 Joppa83 skrev:
Tänkte jag skulle svara på din fråga då tråden spårat ur som vanligt på detta forum.

Jag har fått från Swedbank att jag behöver förhandla om min ränterabatt, har idag 5,35. Blev erbjuden 5,45 i internetbanken, vilket jag tycker är lite väl högt.
Kollade med SBAB som erbjuder 4,42 på det rörliga och 3,88 på bundet i 3 år.

Kontaktade Swedbank och begärde ut amorteringsunderlag. Då blev det fart på Swedbank för då var man tydligen en väldigt viktig kund.

Jag meddelade att de var tvungna att lägga sig under SBAB för att jag skulle överväga att stanna kvar.

Blev tillslut erbjuden 4,59 på det rörliga och 4,05 på bundet i 3 år.

Jag har belåningsgrad under 50% och en värdering på 2 500 000.

Kommer gå vidare med SBAB.
Har precis samma scenario.

Då detta är återkommande vartannat år när ränterabatt löper ut tröttnade jag nu och bytte till SBAB, när erbjudandet även var bättre kändes det inte som man behövde tveka.
Visst, bra med en personlig bankman som går att ringa/maila direkt till men tycker inte den servicen är värd 12kkr per år.
Upptäckte oxå att listräntan man får rabatten beräknad mot skiljer sig relativt mycket. Här är storbankerna mycket mer trögrörliga och verkar vilja hålla listräntan kvar högt och ist jobba med rabatt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
2,17% för 2år eller 2,46% för 3 år var snitträntan hos SEB om man ville binda ett par månader efter Ryssland gick över gränsen.

Om det inte var ett alternativ så vet inte jag.
Du kanske får sätta det i sitt sammanhang som gällde då...inte sitta och välja med facit i hand.
 
Nissens Nissens skrev:
Jodå, det fanns möjligheter att binda lån då också, det gjorde jag. Räntan hade ju gått upp en del, men det var ju lätt att förstå att den skulle fortsätta uppåt. Räntan jag låste på är låg jämfört med dagens räntor. Du gjorde fel val helt enkelt.
Grattis till rätt val!

Kan du delge något om räntenivån de kommande fem åren också?
 
  • Haha
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H hakan_o skrev:
Grattis till rätt val!

Kan du delge något om räntenivån de kommande fem åren också?
Det var lätt där och då att inse att tiden med den historiskt låga räntan var över för den gången. Jag lade till och med om lånet i förtid pga det. Jag låste det på fem år, hittills har det varit rätt, får väl se om det förblir så. 😊

Nu är det betydligt mer osäkert eftersom man inte vet om osäkerheten i världen kommer att öka eller minska. Idag skulle jag definitivt inte låsa något.

Poängen var att någon påstod att det inte var möjligt att låsa räntan tiden efter krigets utbrott. Det påståendet är inte sant.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.