K kanonkula skrev:
Alternativet är att dela upp entreprenaden i del mål, exv varje 520 000 är en upphandling, på så vis uppstigning ingen entreprenad 10x basbelopp och då krävs ingen färdigställandeförsäkring.
Nu pratar vi en bra lösning. Men kan man göra så med samma entreprenör…? Dvs att vi med vårt firma skriver typ 10 kontakt på ca 570 tusen per kontrakt…
Prisbaslopp 2024 är :57 300 kr
 
R
K Kaleri skrev:
[länk]

Har svårt att se att det är lagligt. Gissar på att en trevlig sanktionsavgift kommer som ett brev på posten.
Men det förutsätter att någon talar om för kommunen om att du inte gör det i egen regi, kommunen har ingen tid att tänka i dom banorna..
I dagens läge behöver man vara i gråzonen då kommuner, banker mm. Är så byråkratiska och fyrkantiga..
Men beslutet är ditt och du behöver själv kunna stå för det..
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
S
Du kan ju teckna en försäkring hos Garbo.
Det trodde jag var det vanliga sättet att byggherren står för färdigställandeskyddet.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
K Kaleri skrev:
Nu pratar vi en bra lösning. Men kan man göra så med samma entreprenör…? Dvs att vi med vårt firma skriver typ 10 kontakt på ca 570 tusen per kontrakt…
Prisbaslopp 2024 är :57 300 kr
R Rejäl skrev:
Men det förutsätter att någon talar om för kommunen om att du inte gör det i egen regi, kommunen har ingen tid att tänka i dom banorna..
I dagens läge behöver man vara i gråzonen då kommuner, banker mm. Är så byråkratiska och fyrkantiga..
Men beslutet är ditt och du behöver själv kunna stå för det..
Du tänker så och jag håller med dig i stort!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Du kan ju teckna en försäkring hos Garbo.
Det trodde jag var det vanliga sättet att byggherren står för färdigställandeskyddet.
Garbo tecknar inga försäkringar åt privatpersoner. Det är fortfarande firman som bygger som måste ha bra kreditvärdering för att de ska vara intresserade av att ha dig som kund
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K Kaleri skrev:
Tack för tips. Vår entreprenör har kontaktat dessa och får samma svar som hos GarBo. ”Tyvärr ditt företag är för nystartat”

Rent generellt undrar man ju hur lagen är tänkt att funka. Just nu gör den att vi inte kan bygga med den firma vi vill. Firman kan ju heller inte bygga några andra hus pga detta. Blir ju en ond spiral
Lagen funkar inte. Det finns bara en aktör (Garbo) och ingen har någonsin fått ut pengar från den försäkringen. Det man gör är att uppge för kommunen att man ska bygga själv. Då slipper man teckna en värdelös försäkring. Sen låter man byggfirman bygga. Så har jag gjort och jag känner massor av andra som också gjort det. Det är standard.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
K kanonkula skrev:
Alternativet är att dela upp entreprenaden i del mål, exv varje 520 000 är en upphandling, på så vis uppstigning ingen entreprenad 10x basbelopp och då krävs ingen färdigställandeförsäkring.
Kan du förresten visa mig lagstöd på ditt förslag? Vart kan jag läsa att under 10 prisbasbelopp så krävs inte försäkringen.
 
H humle63 skrev:
Lagen funkar inte. Det finns bara en aktör (Garbo) och ingen har någonsin fått ut pengar från den försäkringen. Det man gör är att uppge för kommunen att man ska bygga själv. Då slipper man teckna en värdelös försäkring. Sen låter man byggfirman bygga. Så har jag gjort och jag känner massor av andra som också gjort det. Det är standard.
Ok taget! Men vad händer om kommunen får reda på detta? Ja menar i kontrollplanen så ska de ju besöka bygget vid ett antal tillfällen bla
 
S
K Kaleri skrev:
Garbo tecknar inga försäkringar åt privatpersoner. Det är fortfarande firman som bygger som måste ha bra kreditvärdering för att de ska vara intresserade av att ha dig som kund
Konstigt att jag har ett försäkringsbrev från Garbo där jag står som försäkringstagare. Byggfirman står med i avtalet men det var jag som tecknade och betalade.
 
S sinuslinus skrev:
Konstigt att jag har ett försäkringsbrev från Garbo där jag står som försäkringstagare. Byggfirman står med i avtalet men det var jag som tecknade och betalade.
Ja men då är firman du anlitat godkänd av Garbo. Du som byggherre är ju alltid förmånstagare såklart.
 
  • Gilla
Kemiläraren och 1 till
  • Laddar…
K Kaleri skrev:
Ok taget! Men vad händer om kommunen får reda på detta? Ja menar i kontrollplanen så ska de ju besöka bygget vid ett antal tillfällen bla
Jag har aldrig varit med om att kommunen gjort dylika besök. På ”startmötet” brukar de säga att arbetsplatsbesök inte behövs. Men om de gör det ändå, ja vad ska man säga? ”Jo jag behövde lite hjälp med en grej”..
 
S
K Kaleri skrev:
Ja men då är firman du anlitat godkänd av Garbo. Du som byggherre är ju alltid förmånstagare såklart.
Det var inte så du skrev. Företag kan teckna försäkringen direymed Garbo också.

Du får väl anlita en större firma som tar in din byggfirma som UE.
 
  • Gilla
Effell och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det var inte så du skrev. Företag kan teckna försäkringen direymed Garbo också.

Du får väl anlita en större firma som tar in din byggfirma som UE.
Ja fel av mig. Både privatpersoner och entreprenörer kan teckna försäkringen. Men det spelar ingen roll, det är entreprenörens firma som måste bli godkänd av GarBo för att försäkringen ska kunna bli giltig
 
  • Gilla
Kemiläraren och 1 till
  • Laddar…
H humle63 skrev:
Jag har aldrig varit med om att kommunen gjort dylika besök. På ”startmötet” brukar de säga att arbetsplatsbesök inte behövs. Men om de gör det ändå, ja vad ska man säga? ”Jo jag behövde lite hjälp med en grej”..
Skojar du?? I kontrollplanen står det ju att kommunen gör besök på bygget när grunden är gjuten, när huset är vädertätt osv. Menar du att även detta skiljer sig från kommun till kommun ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.