A
E Einh skrev:
Fast om du är öppen för att flytta ifrån Stockholm och ta ett jobb med lägre lön så kanske ni ändå kan tjäna på det rent ekonomiskt? I och med att ni kan hitta ett betydligt billigare hus som ni båda blir nöjda med. Den lägre lönen kanske uppvägs av att räntekostnaderna kommer att sjunka rejält i ert nya boende?
Nej inte på långa vägar. Om vi är lånefria sparar i kanske 10k i månaden med 3-4% ränta. Men vi skulle tappa 30-40k i netto inkomst om jag klev ned.

Dessutom är som sagt kommunalskatten mycket högre i dessa småstäder vilket vi också tappar på
 
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det låter som dubbelsidig dålig kommunikation. Det är osunt att hon "inte accepterar" att du byter till ett mindre välbetalt jobb. Är det omöjligt att du kliver ner ett par karriär-pinnhål och tar större ansvar för barnen, och hon tar motsvarande kliv uppåt?

Hur skulle en konstruktiv, lösningsorienterad diskussion mellan er se ut? Du säger:
"Älskling, jag håller med dig, vi borde flytta! Jag har hittat några 1930-talshus som jag vill visa dig, alla är inom vår budget! Så vad säger du, vill du bo i Borlänge, Skövde eller Umeå? Det finns ett coolt träslott vid Ångermanälven också, men då får barnen åka skolskjuts."

Jag beklagar om jag dragit förhastade slutsatser om er familjedynamik!
Ja. Hon är inte speciellt intresserad av att göra mer karriär utan VILL vara den som är mest med barnen. Kliver jag ned ett pinnhål är det så mycket netto som försvinner att det blir väldigt svårt för henne att kompensera

Jag har ställt frågan. Vill du flytta till kommun X? Det innebär att det finns drömhuset du vill ha. Men ekonomin kommer gå från X till Y och kräva rejäla uppoffringar. Svaret blir nej
 
  • Gilla
  • Ledsen
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Nånstans slår man väl i taket för ränteavdrag.

Jag förstår till fullo att det inte lockar att flytta till något ställe man inte har någon relation alls till.

Eftersom du inte hintat vilken bransch du är i vet jag inte om det finns någon risk du blir av med jobbet i en lågkonjunktur. Annars är det väl bara och köra på. Hittills har de med minst konsekvenstänk och mest riskbenägna vunnit mest på bostadsmarknaden. Om du bara inte blir av med jobbet exakt samtidigt som en ev nedgång på bostadsmarknaden sker kan ni ju sälja framöver.

Jag köper att du vill ha kort pendling, hyfsat säker miljö. Men kan du tänka dig något av de något mindre prestigefyllda förorterna (men fortfarande på top 10 i sthlm)kan ju du få bra pendling, barnen nära till skolor eller när de börjar på gymnasiet gå inne i stan, frun din ett sekelskifteshus, du får stretcha budgeten lite. Spara lite nånstans.

Kan inte Nacka vara något? Eller Mälarhöjden, Enskede? Är det verkligen så avgörande med skattesatsen? Värt att tänka på att de såg rätt olika ut för 10 år sen. Utåt Nacka ska de väl tillslut få till spårväg in? Eller är det fortfarande 10 år bort?
 
F fsn skrev:
Är en liter mjölk, grillade revben, en flygresa till Spanien, 10 liter bensin billigare på ”landet” där husen är billigare och lönerna lägre eller är det ganska exakt samma priser?
Ja på landet kan du fixa din egen mjölk om du har mycket mark och få grillade revben gratis via jakt. Vad avser flygresan till Spanien så anser jag inte att den tillhör livets nödtorft. Då tar jag hellre fjällsemester till någon pittoresk fjällby (inte sönderexploaterade Åre alltså).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Nej inte på långa vägar. Om vi är lånefria sparar i kanske 10k i månaden med 3-4% ränta. Men vi skulle tappa 30-40k i netto inkomst om jag klev ned.

Dessutom är som sagt kommunalskatten mycket högre i dessa småstäder vilket vi också tappar på
Ja då får väl du och din sambo börja kompromissa då. Om man bara ser på saken rent ekonomiskt så torde väl det mest fördelaktiga vara om din sambo också gör karriär och går upp i lön så att ni kan få råd med ett slott på Lidingö? Ni kan ju börja jobba mycket övertid också båda två så har ni varken så mycket tid eller energi kvar att diskutera era framtida bostadsplaner?
 
Clarken37 skrev:
Ja. Hon är inte speciellt intresserad av att göra mer karriär utan VILL vara den som är mest med barnen. Kliver jag ned ett pinnhål är det så mycket netto som ...
Hon kan väl inte få allt, vill hon vara mer med barnen i sitt drömslott kan hon ta på sin lott att köra dem till dagis så kan du pendla 15 min längre. Får hon acceptera, går du in i väggen blir inte det heller så bra för barnen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906 och 1 till
  • Laddar…
F
E Einh skrev:
Ja på landet kan du fixa din egen mjölk om du har mycket mark och få grillade revben gratis via jakt. Vad avser flygresan till Spanien så anser jag inte att den tillhör livets nödtorft. Då tar jag hellre fjällsemester till någon pittoresk fjällby (inte sönderexploaterade Åre alltså).
Om flygresan går till Spanein, nåt annat land eller om man åker till Åre är egalt, det kostar lika mycket oavsett. Kanske att flygresan är lite billigare fån Stockholm med tanke på att utbudet med direktflyg är större. Vad gäller kilopriset för kött så är det totalt sett, LÅNGT över vad man betalar på ICA, och till en betydligt större arbetsinsats för flertalet jägare. Jag förutsätter att det gäller den som slentrianmjölkar en ko för husbehov med.

Fö så framgår det med önskvärd tydlighet vad jag menade med mitt inlägg utan att man behöver hitta på krystade dumheter.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Om man ska försöka jämka alla kriterier som uppställts i tråden är väl det bästa råd man kan ge att försöka ha lite tålamod och vänta tills rätt hus kommer ut på marknaden i Vallentuna. Det finns hus där som har bra skick, byggda före 1940, ligger centralt med åtminstone hyfsad kommunikation till stan och skulle gå för 7-8 miljoner. Men de kommer ju inte ut på marknaden varje dag.

Men jag undrar om det skulle lösa nåt. Intrycket man får här är tyvärr att det ställs krav som aldrig kommer att gå att uppfylla, och att de hårt ställda kraven på att prestera ekonomiskt för att uppfylla någon annans krav på status och hög levnadsstandard kommer att leda till att man börjar avsky sin partner. Och ligger det och gnager tillräckligt länge är risken stor att det slutar med en explosion.

I ett förhållande måste man dra åt samma håll när det gäller grundläggande saker som ekonomi, och det känns som att ni drar åt olika håll och därmed kommer att slita sönder varandra. Men så klart, det är ju bara ett intryck från det man läser här, verkligheten kan ju vara annorlunda.

Kort sagt, kanske vore det bättre om ni slutade titta på hus och tittade mer på varandra.
 
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
F
E Einh skrev:
Ja då får väl du och din sambo börja kompromissa då. Om man bara ser på saken rent ekonomiskt så torde väl det mest fördelaktiga vara om din sambo också gör karriär och går upp i lön så att ni kan få råd med ett slott på Lidingö? Ni kan ju börja jobba mycket övertid också båda två så har ni varken så mycket tid eller energi kvar att diskutera era framtida bostadsplaner?
Tjänar man 130k i månaden eller vad det nu råkar vara i det här fallet så är man vanligtvis redan övertidsavlöst. Men jag håller med i sak, det är småaktigt att själv göra valet att man vill saka sin egen karriär för att vara med barnen, inte tillåta att mannen gör det istället och samtidigt ställa orimliga krav.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Nånstans slår man väl i taket för ränteavdrag.

Jag förstår till fullo att det inte lockar att flytta till något ställe man inte har någon relation alls till.

Eftersom du inte hintat vilken bransch du är i vet jag inte om det finns någon risk du blir av med jobbet i en lågkonjunktur. Annars är det väl bara och köra på. Hittills har de med minst konsekvenstänk och mest riskbenägna vunnit mest på bostadsmarknaden. Om du bara inte blir av med jobbet exakt samtidigt som en ev nedgång på bostadsmarknaden sker kan ni ju sälja framöver.

Jag köper att du vill ha kort pendling, hyfsat säker miljö. Men kan du tänka dig något av de något mindre prestigefyllda förorterna (men fortfarande på top 10 i sthlm)kan ju du få bra pendling, barnen nära till skolor eller när de börjar på gymnasiet gå inne i stan, frun din ett sekelskifteshus, du får stretcha budgeten lite. Spara lite nånstans.

Kan inte Nacka vara något? Eller Mälarhöjden, Enskede? Är det verkligen så avgörande med skattesatsen? Värt att tänka på att de såg rätt olika ut för 10 år sen. Utåt Nacka ska de väl tillslut få till spårväg in? Eller är det fortfarande 10 år bort?
Nacka har också låg kommunalskatt. Skulle gärna ta alternativ därifrån fast vad jag kan se är prisnivå tom högre än Täby. Enskede är också lågt iom att det ligger i Stockholms stad. Men samma problem där med pris.

Ränteavdraget trappas ned från 30 till 22% efter 100k. Men är oändligt efter det.
 
F fsn skrev:
Tjänar man 130k i månaden eller vad det nu råkar vara i det här fallet så är man vanligtvis redan övertidsavlöst. Men jag håller med i sak, det är småaktigt att själv göra valet att man vill saka sin egen karriär för att vara med barnen, inte tillåta att mannen gör det istället och samtidigt ställa orimliga krav.
Ofta är det ju underförstått av båda parter, om den ena tjänar flera gånger mer än den andra, att vab och föräldraledigt huvudsakligen tas av den lågavlönade. Skulle man sen separera är det skit för då får den som stått tillbaka mycket mindre. Så i det läget bör man pensionsspara privat åt den parten.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Fö så framgår det med önskvärd tydlighet vad jag menade med mitt inlägg utan att man behöver hitta på krystade dumheter.
Nä det framgår inte alls. Dina argument håller inte. Man kan leva betydligt billigare på landet än vad man gör i Stockholms innerstad. Punkt.

Men visst, om man behöver en 10-veckors semester i Spanien varje år för att kunna landa och slappna av så är inte landet det optimala boendet för det nej.
 
E Einh skrev:
Nä det framgår inte alls. Dina argument håller inte. Man kan leva betydligt billigare på landet än vad man gör i Stockholms innerstad. Punkt.

Men visst, om man behöver en 10-veckors semester i Spanien varje år för att kunna landa och slappna av så är inte landet det optimala boendet för det nej.
Framför tror jag man undviker allt smått som kostar, parkering, kaffe, tullar, resturangbesök osv.

Men på landet är det väl istället ofta andra kostnader som tillkommer.

Kostar att leva var man än bor.
 
Håller med TS om att det är ovärt att bo på "fel sedan om stan". Man vill spendera den tid man står ut med att pendla på väg in mot stadskärnan, inte genom den och ut på andra sidan. Man får mycket mer för pengarna om man flyttar längre ut på landsbygden på den sida man arbetar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.