A
F fribygg skrev:
Vad bra att du lärt dig något, dock borde du sett i tråden att det inte alls hus från den tiden som är aktuella för TS.

Sätt dig då inte i skuld för ett boende som ni inte älskar och egentligen inte har råd med, ska ni nödvändigtvis flytta bör det ju vara till nått du (eller hon) klarar på en inkomst om förhållandet eller de goda inkomsterna tar slut.
Under premissen ”en ska klara av att stå för hela bostadskostnaden just in case” skulle ingen köpa bostad i Stockholm. Även om det givetvis är en sund inställning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Under premissen ”en ska klara av att stå för hela bostadskostnaden just in case” skulle ingen köpa bostad i Stockholm. Även om det givetvis är en sund inställning.
Nä så är det nog, alltså behöver nog allt fler även med så goda inkomster som du flytta till orter med rimligare priser.
 
F
Clarken37 skrev:
Jag hör vad du säger men som du förstår så får jag noll kredd för pengarna jag drar in. Däremot hur dålig jag är på att hämta/lämna och på hur mycket jag är borta får jag skit för konstant. Jag har förslagit att gå ned i tjänst och tjäna hälften så mycket men ha massa tid med barnen men det är inte godkänt någonstans.

Att jag identifierat ett problem i förväg får alltid svaret ”du vet inte förrän du provat på riktigt”. En mening som i princip sätter hela skolsystemet ur spel

Vårt nuvarande val är optimerat för min pendling samt övriga preferenser (minus huset i sig) med den budget vi har. När jag upplyser om att jag kommer behöva vara borta betydligt mer i många av de hus hon föreslår tycker hon det är värt det för att hon får ”rätt” hus. Men också att jag är ”orättvis” som ”lägger upp det hela så”
Jag förstår och du har ett problem där. Hon listar sitt krav, att bo i rätt hus oavsett var, hur eller varför. Du listar dina, och med mitt sätt att se det, rätt sunda krav. Att inte kvävas av pendling, att inte leva under ekonomisk tortyr.

Ta och leta upp ett par hus som uppfyller båda era krav, kanske sikta in sig på objekt där det är skaplig ordning på avlopp/VVS,värmesystem och tak. Ta henne till visning och tala om att för att vi skall ha råd med detta huset, som uppfyller bådas krav så behöver hon dra in 25-35k till i månaden brutto eller vad det nu råkar vara. Var själv beredd att ta ett lite större ansvar för det vardagliga och barnen på bekostnad av lite mindre träning eller övrig egentid. Då har du gjort din sak. Jag ber om ursäkt men det låter på dig som att hon lider av för mycket fritid och tänker för mycket. Hon kanske skall göra den där utväxlingen på sin karriär ändå och få annat att tänka på?

Sen 30-tals hus i all ära…. En 90-åring må kanske vara lite mer härdad och robustare byggd men det kräver en del timmar. Det låter inte som att du varken brinner för renoveringsarbete eller har tid för det?
 
  • Älska
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Kolla skolenkäter och antal skolor, pendlingstid dörr till dörr, kommunalskatt och glöm inte om det funkar med bara en bil (dvs båda kan åka kommunalt till jobbet OCH lämna barnen på vägen). Bestäm vad huset får kosta. Ska du inte landa i ett radhus måste du släppa Danderyd, Bromma eller Täbys finare delar.

Min känsla är att du har krav att allt ska vara tiptop och hon kanske kan tänka sig "rätt stil" men lite shabby chick? Där får ni båda kanske kompromissa...

Huset som jag länkade ovan i Norrviken som såldes för 11.5, hade det funkat ekonomiskt? Pendlingsmässigt tror jag det skulle vart ok. Har du musikaliska barn (vilket jag tyvärr inte har) så ligger en av Stockholmsområdets bästa grundskolor här. Närheten till Malmvägen finns förvisso, men när barnen är 12 så kommer de ändå kunna befinna sig varsomhelst på SLs när om de vill. Eller ska du kanske rikta in dem på den där a-traktormeket på landet. ;)
 
R Radhussemlan skrev:
Du vill inte pendla så här långt men som jämförelse köpte vi radhus i Nyköping för några år sen, 150 kvm, två å en halv miljon, från 60-talet, hantverkare renovera badrum å källare å lite nya tapeter för säg under 300 tusen, kan tänka mig att för nåt liknande i stockholm fyra-fem ggr dyrare?
Kollade lite på hemnet, inte så mycket sekelskift till salu centralt just nu men har du 7 mille kan du bo i ett riktigt najs hus från 1700-talet:
[länk]
Måste bara säga att det finns inte mycket 1700-tal kvar i det där huset. Då kan man lika gärna bo i nåt nyproducerat.
 
OT, men hur mycket tjänar folk egentligen? Vi drar in drygt 50 000 i månaden efter skatt och är väl inte sämst betalda i landet. Hur kan det finnas så många som tjänar så otroligt mycket att de kan köpa hus på Lidingö eller i andra finområden runt Stockholm? Eller i Stockholm överhuvudtaget?
 
  • Gilla
ZipLock och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä så är det nog, alltså behöver nog allt fler även med så goda inkomster som du flytta till orter med rimligare priser.
Vi väljer ju våra risker liksom. Vi skulle inte sitta så vackert till om det blev 10% i ränta igen eller om en av oss förlorar arbetsförmågan. Vi bor så vi hört både sprängning och skott (var dock polisen som sköt) och är vana vid cirkulerande helikoptrar. Jag har haft fler hobbys med viss potential att sluta i döden men allt detta är en del av en enda stor riskkalkyl.

Min poäng är, fan vad trist att styras av rädslor och tankar om att saker kommer skita sig, istället för viljan att leva livet fullt ut.

Så maxa lånet och flytta till västerort, det blir kul :)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
OT, men hur mycket tjänar folk egentligen? Vi drar in drygt 50 000 i månaden efter skatt och är väl inte sämst betalda i landet. Hur kan det finnas så många som tjänar så otroligt mycket att de kan köpa hus på Lidingö eller i andra finområden runt Stockholm? Eller i Stockholm överhuvudtaget?
Läste härom dagen att det finns ca 150 000 dollarmiljonärer i Sverige. Kan vara en del av gåtans lösning.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Måste bara säga att det finns inte mycket 1700-tal kvar i det där huset. Då kan man lika gärna bo i nåt nyproducerat.
Hustrun ville ju bo i sekelskift så jag drog till nåt ordentligt äldre, mannen vill ju ha modernt å toppskick, check check. :D Inom ekonomiska ramarna innan man börja jämföra kommunalskatter enligt TS. Och längre pendlingstid än en timme så går bort för TS. Synd här finns allt annars en riktig stad och ingen kriminalitet att prata om. Bästa av allt vill man till Stockholm så är det bara en timme bort.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
R Radhussemlan skrev:
Hustrun ville ju bo i sekelskift så jag drog till nåt ordentligt äldre, mannen vill ju ha modernt å toppskick, check check. Inom ekonomiska ramarna innan man börja jämföra kommunalskatter enligt TS. Och längre pendlingstid än en timme så går bort för TS. Synd här finns allt annars en riktig stad och ingen kriminalitet att prata om. Bästa av allt vill man till Stockholm så är det bara en timme bort.
Visst, men man vill väl ändå ha lite av 1700-talskänsla, inte bara att skalet bitvis är från den tiden. Jag kan inte se nåt gammalt och charmigt eller trivsamt alls med det huset.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906 och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Absolut. Problemet här är ju att bara tomterna som inte ligger i skogen i Rimbo typ gör att kalaset inte hamnar under 10 msek. Och sen sitter man med ett hus som inte går att sälja för det man lade ut
Fattar 🤔
 
K Kirre2 skrev:
Visst, men man vill väl ändå ha lite av 1700-talskänsla, inte bara att skalet bitvis är från den tiden. Jag kan inte se nåt gammalt och charmigt eller trivsamt alls med det huset.
Helt okej tycka, jag gillar det oavsett, fortfarande charmigt, egen trädgård ändå centralt i stan fast lugnt, allt gjort bara flytta in. Hade jag råd skulle jag lätt köpa men vi trivs bra där vi bor om än något ocentralt i mitt tycke. (30min promenad men hustrun älskar det så jag förlikar mig)
 
Redigerat:
A
S Staffan-N skrev:
Läste härom dagen att det finns ca 150 000 dollarmiljonärer i Sverige. Kan vara en del av gåtans lösning.
Sverige har större inkomstskillnader än USA. En stor portion av alla rika bor i Stockholm. Marginalskatterna på lön är värst i västvärlden men kapital och bolagsskatter är modesta
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Sverige har större inkomstskillnader än USA. En stor portion av alla rika bor i Stockholm. Marginalskatterna på lön är värst i västvärlden men kapital och bolagsskatter är modesta
Jag har lite svårt att förstå hur det kan vara i svenska folkets intresse att rösta fram ett system som gynnar ett fåtal kapitalägare medan lönearbete missgynnas.
 
samovar
Nu kan jag inte Stockholm så bra men vi bor i ett område där husen kostar runt er matbudget men alla hus från 2010 och nyare är som regel dyrare än genomsnittliga äldre hus (1930 och tidigare) undantaget väldigt unika objekt (men det gäller även unika nya hus också), så även om jag tycker charmen med äldre hus är svårslagen så skulle jag inte tveka en sekund på att köpa ett nyare än 2010 inom budget om man inte kan eller vill renovera själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.