Nissens
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag upplever det som att inget visat att säker skog har stöd i lagstiftningen för det de påstår.
En mer svepande formulering är svårfunnen.

Just sådana tyckande utan att varken säga vad som är fel och vilken lag som är feltolkad leder precis ingenstans.
 
Så länge det inte har prövats i rättsinstans är det en tolkning, likväl som vi tolkar det. Kollade för 1-2 år sedan på skogsforum och även där fanns olika tolkningar.
 
Nissens Nissens skrev:
En mer svepande formulering är svårfunnen.

Just sådana tyckande utan att varken säga vad som är fel och vilken lag som är feltolkad leder precis ingenstans.
Jag har redan gjort en genomgång, men jag kan inte hitta var i lagen det står att man måste ha kort när man fäller träd hos grannen, och det är svårt att visa på nått som inte finns.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Du måste förstå att har man inte lärt sig det specifikt i livets hårda (hantverkar)skola så har man inte lärt sig på rätt sätt. 😉
Nu gör du dig bara lustig, hade du läst hans påstående Dilatos som blev bemött av en trådläsare så har jag svårt att se att du håller med han i sak..
Det är otroligt tråkigt för kunskapsspridningens skull att tex. Som i detta fallet Dilato går in och påstår rena felaktigheter och sedan står fast vid det i ett bra tag. Och sedan så försöker du förlöjliga människor som har och jobbar med dessa saker..
Allt detta blir bara skit för framtidens trådläsare istället för att personen ifråga hade bara sagt att hen hade fel så hade det vart bra med det..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nu gör du dig bara lustig, hade du läst hans påstående Dilatos som blev bemött av en trådläsare så har jag svårt att se att du håller med han i sak..
Det är otroligt tråkigt för kunskapsspridningens skull att tex. Som i detta fallet Dilato går in och påstår rena felaktigheter och sedan står fast vid det i ett bra tag. Och sedan så försöker du förlöjliga människor som har och jobbar med dessa saker..
Allt detta blir bara skit för framtidens trådläsare istället för att personen ifråga hade bara sagt att hen hade fel så hade det vart bra med det..
Jag förstod precis vad @Dilato menade med sitt inlägg som startade debatten och tycker du har läst in alldeles för mycket i frågan.
 
  • Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstod precis vad @Dilato menade med sitt inlägg som startade debatten och tycker du har läst in alldeles för mycket i frågan.
Ja det får du tycka men det blir bara så fel med hans påståenden och dina efterkomentarer..
Men jag har inga problem att trådarna blir kassa då jag har kunskapen i denna tråden men det förstör som sagt för framtida läsare så kör på.

Vad är det man brukar säga lika barn leka bäst😉
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det får du tycka men det blir bara så fel med hans påståenden och dina efterkomentarer..
Men jag har inga problem att trådarna blir kassa då jag har kunskapen i denna tråden men det förstör som sagt för framtida läsare så kör på.

Vad är det man brukar säga lika barn leka bäst😉
Jag skulle vilja påstå att det är redan med dina kommentarer det spårade ur. 🙄
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle vilja påstå att det är redan med dina kommentarer det spårade ur. 🙄
Nja det är forumtrollen som Dilato som inte har kunskapen överhuvudtaget som förstör, jag är inte ensam sakkunnig som hamnar i dessa diskussioner vi har haft en i närtid som inte har orkat tjafsa med googlemästare och har tackat för sig, vilket är beklagligt att det blir så..

Och du brukar ge dig in i saker som du inte har jobbat med eller har kunskapen utan bara googlar dig till något och sedan ger dig in i en diskussion som blir såå fel..
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
A A bygg skrev:
Gå upp till grannen/markägaren. Förklara att ett träd tyvärr har rasat på hans mark, och att det olyckligen ligger på din väg. Fråga om markägaren kan hjälpa dig ta bort det eftersom han äger motorsåg.
Ikväll tänkte du bjuda honom på öl och grillat nere vid sjön som tack för hjälpen :)
Samt säga till att du satt upp en bom för att det kom en massa turister och skräpaden ner på din tomt, säg att du kan låna ut nyckel om han behöver inspektera eller komma ner med bil på din mark.

För det är väl häri problemet ligger, han kan inte komma ner till "sitt" vatten, rätt eller fel är det så han ser det.
 
R Rejäl skrev:
Nja det är forumtrollen som Dilato som inte har kunskapen överhuvudtaget som förstör, jag är inte ensam sakkunnig som hamnar i dessa diskussioner vi har haft en i närtid som inte har orkat tjafsa med googlemästare och har tackat för sig, vilket är beklagligt att det blir så..

Och du brukar ge dig in i saker som du inte har jobbat med eller har kunskapen utan bara googlar dig till något och sedan ger dig in i en diskussion som blir såå fel..
Det kan ju vara för att du inte är jätteduktig på att argumentera för din sak 🙄

Hur var det nu, hur många björkgolv säljer Kährs? 🤔
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Det kan ju vara för att du inte är jätteduktig på att argumentera för din sak 🙄

Hur var det nu, hur många björkgolv säljer Kährs? 🤔
Ja för är du duktigare om du bara kunde se dina svagheter och inte ge dig in i diskussioner som du saknar kunskap i..
Har jag någonstans påstår hur många golv som säljs? För i så fall får du gärna ta fram det..Det är din troll vän som har jiddrat om att det inte säljs på den sidan och hur vanligt det är eller inte dessa sidospår är helt orelevanta..
Mot Dilatos påstående citerar:
” Det är ju en björk och som alla vet är björk ved, så den ska alltså inte sågas utan eldas upp.”
Som blev bemött av en annan forumläsare..

Enda anledningen att jag länkade till Kährs var deras utförliga beskrivning om björkens egenskaper i golv..
 
  • Haha
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja för är du duktigare om du bara kunde se dina svagheter och inte ge dig in i diskussioner som du saknar kunskap i..
Har jag någonstans påstår hur många golv som säljs? För i så fall får du gärna ta fram det..Det är din troll vän som har jiddrat om att det inte säljs på den sidan och hur vanligt det är eller inte dessa sidospår är helt orelevanta..
Mot Dilatos påstående citerar:
” Det är ju en björk och som alla vet är björk ved, så den ska alltså inte sågas utan eldas upp.”
Som blev bemött av en annan forumläsare..

Enda anledningen att jag länkade till Kährs var deras utförliga beskrivning om björkens egenskaper i golv..
Jag brukar efterlysa kunskap och argumenterar för vad jag tror.
Dina svagheter är att du är dålig på att framföra argument för din sak och istället blir sur och börjar tjafsa.
Du efterfrågar sällan förtydligande utan du ångar på med din tolkning, jag tror trådarna hade blivit mer konstruktiva om man istället för att anta något frågar "hur menar du nu" eller "menar du såhär?".

Jag ser det ursprungliga inlägget från @Dilato med glimten i ögat, för enligt Säker skog är ett undantag från körkortskravet att man kapar upp ved man köpt.
Sen upplever jag det som att Dilato är öppen för att bli rättad, men att vissa ångar på bara för att sätta dessa "googlare" på plats.

Jag tolkade detta inlägg som "visst finns det björkgolv, titta här", vilket gör det komiskt när aktuell tillverkare inte har ett enda björkgolv. Notera också vad det står i Dilatos inlägg som du svarar på.
R Rejäl skrev:
Merparten av alla golv som läggs sker väl ändå med material som kan köpas av gemene man i handeln?
Nej, merparten av golv som läggs är av yrkesmän och köps inte i konsumenthandeln.

[länk]

[länk]
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, så är det inte. Du behöver utbildning om du arbetar åt någon annan. Det handlar om dennes arbetsgivaransvar. Här arbetar inte TS åt någon annan utan röjer sin väg.
Det kan faktiskt vara lurigt det där då han inte äger vägen utan bara har nyttjanderätt och då kan det nog skita sig
 
Förlåt men… Vilket jävla tramsande!

Det är väl bara att be någon som har en frontlastare att ta björken och hiva åt sidan? Såvida det inte är en 25-åring i Nordmaling som håller på och nyktrar till.

Jag hade tagit motorsågen, delat den i valda delar och löst problemet.

Därefter hade jag grunnat på exakt hur jag skulle eskalera striden med personerna saken gäller.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.