Är träet fint och bara nedre delen på kittet dåligt tänker jag att man inte behöver ta bort kittet överallt ens. Men visst. Det gör ju att man förkortar tiden till nästa renovering. Om träet är torrt och dåligt vill man nog olja bakom rutan och allt ska ut. Men är träet fint, varför ta ut rutan?

Gamla fönster i kärnvike verkar ju överleva nästan allt utom plastfärg. Så även om färgen är borta så håller de ett antal år, om man dessutom penslar på lite linolja sålänge så håller det nog ännu längre...

Jag har några fönter där kittet just längst ned lossnat, och inte tid att ta tag i det, så jag kittade om bara den nedre biten i höstas och penslade på lite olja. Klantigt nog, jag orkade inte ta ned fönstren, så lyckades jag knäcka en ruta. Så rådet är att alltid ta ur rutan och lägga på arbetsbänk, inte stå och balansera på plats...
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
Kittet är i dåligt skick över hela bågen, så jag skrapar bort allt. Att få ut rutorna verkar vara ett oändligt pill i sig, kittet är nästan gummi-/leraktig på vissa ställen och där rutan glidit ner och ligger an mot falsen är det näst intill omöjligt att skrapa bort kittet utan att skada antingen rutan eller träet. Funderar på att bara spika i nya stift och låta dem vara - känns som de sitter ordentligt. Tycker falsen ser fin ut därunder, men ska försöka ta ut åtminstone en ruta för att kontrollera.

Har såklart råkat slinta med stämjärnet och skavt bågen på några ställen - någon som har ett tips på hur man lagar igen små skavanker?
 
  • Närbild på ett fönster med skrapat kitt och synliga stift i bågens kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett fönster med skrapat kitt och synlig fals, med fokus på skicket och renoveringsarbetet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Värmer du kittet innan du tar bort det eller kör du med stämjärn direkt?
Själv använder jag nästan aldrig stämjärn utan brukar värma först för att mjuka upp kittet och skrapar sen bort det med en ganska slö kittskrapa från speedheater. Mindre skavanker i träet brukar jag ”spackla” med kitt.
Stämjärn med svart handtag och gul text, används för att ta bort kitt från träytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skrev denna tråd för ganska många år sen. Kanske kan ge dig några ytterligare tips. https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-foenster-steg-foer-steg.270504/
 
Redigerat:
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
Jag värmer först med värmepistol, sen går jag på med kittstämjärn och kittkniv (båda från Speedheater). Vilket oftast fungerar bra, men ovan som jag är blir det märken ibland. Ska testa att laga med kitt, tack!
 
E ehe17 skrev:
Jag värmer först med värmepistol, sen går jag på med kittstämjärn och kittkniv (båda från Speedheater). Vilket oftast fungerar bra, men ovan som jag är blir det märken ibland. Ska testa att laga med kitt, tack!
Blir det jack, så prova rensa kittet ifrån andra hållet.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Vi har en del orginalkitt, som inte blir mjukt hur mycket än det värms. vad har de gjort?
 
Det här med tunn färg men inte för tunn, har jag träffat rätt här?
Det täcker men är inte flödigt, man ser färgskiftning vid ådringarna.
Eller är det för mycket rent av?
Det är Wibos snickerigrund.
Visserligen en dörr men jag har grundat fönsterbågar och karm på samma sätt.
Träpanel halvt målad med Wibos snickerigrund, övergång från grundad till omålad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aj, aj. Träet såg sådär ut när jag lyfte bort ett hörnjärn. Någon som har förslag på åtgärd? Skrapa tills det mörka träet är väck? Eller är det bara en missfärgning?
 
  • Närbild av ett träområde med missfärgning och rostigt hörnjärn som nyligen tagits bort, verktyg syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Olja, grunda och fyll med kitt/spackel. Släng hörnjärnet.
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
Börjar se bättre ut efter ett varv med Dremeln. Antar att skadan inte var så djup som jag först trodde.
 
  • Träyta bearbetad med Dremel syns nära skruvhål och skador, omgiven av verktyg och slipmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En mässingsplåt är bra att ha som skydd för glaset förresten.
 
E ehe17 skrev:
Aj, aj. Träet såg sådär ut när jag lyfte bort ett hörnjärn. Någon som har förslag på åtgärd? Skrapa tills det mörka träet är väck? Eller är det bara en missfärgning?
Det där ser ju bra ut. Eventuellt behöver skruvhålen borras ur och pluggas för att nya skruvar ska fästa. Hörnjärnen kan stålborstas och målas med rostskyddsfärg. Det finns nya hörnjärn att köpa men likadana som de där har "byggnadsvårdspris". Moderna galvade hörnjärn är billigare men har rundade ändar. Fungerar lika bra och syns inte eftersom de sitter mellan fönsterbågarna.
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
Någon som vet om det går att måla med linoljefärg över kemiskt trä? Sånt där tvåkomponentsspackel.

Tycker det är näst intill omöjligt att inte komma åt träet när jag skrapar bort gammalt kitt, begriper inte hur man bär sig åt. Stämjärnet måste ju vara vasst för att skära genom kittet, men oj vad jag svär ibland när det glider som smör in i träet. Det är rätt små skador, men de kommer synas om jag inte lagar dem. Tror de lagat med plastkitt för det är som hård lera på vissa sidor, omöjligt att få bort snyggt. Tacksam för tips.
 
Jag lagade med linoljekitt. Köpte Leif Arvidssons minsta burk.
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
Jag brukar ta stämjärnet i handen så det står rakt upp och sedan skrapa med det. Det skär inte in i trät så mycket då. Annars så funkar färgskrapa hyfsat också.
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.