Hur kan jag få bort fläcken från köksbordet. Det var en gulfläck och jag gnuggade med yes och kökssvamp, bordet blev ljusare vid fläcken. Jag tror nämligen att det är gamla ursprungsfärgen men ej säker
 
  • Träbord med distinkt ljus fläck vid kanten, omgiven av pärlemorskål, surfplatta och två stolar, med en gräsmatta utanför glasdörren i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara svårt att få det helt bra detta men kanske om du provar med lite möbelpolish.
 
Vad var det som gav fläcken - en kasse eller plastpåse med färgtryck på utsidan och sedan legat pressat mot bordet ett tag??? - de är hemska och är färger som knappt bleker bort alls med tiden medans är det från växtriket så bleknar det bort fortare av solljuset att efter ett halvår ser man knappt av dessa längre.

fläcken är ljusare nu för att oljan som fanns på ytan är borttvättat. Titta ut en möbelolja/polish som du kommer att använda även i framtiden då bord som används mår bra att oljas in typ 1 ggr per år
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Vad var det som gav fläcken - en kasse eller plastpåse med färgtryck på utsidan och sedan legat pressat mot bordet ett tag??? - de är hemska och är färger som knappt bleker bort alls med tiden medans är det från växtriket så bleknar det bort fortare av solljuset att efter ett halvår ser man knappt av dessa längre.

fläcken är ljusare nu för att oljan som fanns på ytan är borttvättat. Titta ut en möbelolja/polish som du kommer att använda även i framtiden då bord som används mår bra att oljas in typ 1 ggr per år
Så man ska olja in eller ha någon möbelpolish så blir den som förut och fläcken försvinner
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan vara svårt att få det helt bra detta men kanske om du provar med lite möbelpolish.
Vilken ska man använda?
 
Är det teak, så prova med teak olja
 
Elvir85 Elvir85 skrev:
Vilken ska man använda?
Omöjligt att veta vilken som är bäst. Du får köpa en och testa. Det är inte säkert fläcken försvinner men den kommer bli mörkare och synas mindre tror jag.👍
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Omöjligt att veta vilken som är bäst. Du får köpa en och testa. Det är inte säkert fläcken försvinner men den kommer bli mörkare och synas mindre tror jag.👍
Frågan är om man ska slippa hela bordet. Då kanske det blir perfekt dock är jag ej duktig på det och vill ej förstöra bordet
 
Elvir85 Elvir85 skrev:
Frågan är om man ska slippa hela bordet. Då kanske det blir perfekt dock är jag ej duktig på det och vill ej förstöra bordet
Varför har du tankar på att slipa hela bordet innan du provat enkla och billiga lösningar du fått förslag på i tråden? Alternativet att slipa har du ju alltid kvar ändå ☺️
 
  • Gilla
klosp11
  • Laddar…
AXS
Skulle göra samma behandling med svamp på hela bordet och sen behandla hela bordet. Kanske även slipa mycket mycket lätt.

Mycket svårt att få det jämt...
 
Ja lokal behandling kommer inte få det osynligt säkert men kanske så man inte tänker på det!
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Ja, kostar inte så mycket att testa.
 
Bordet är ju använd som ett vardagsbord - det kommer att bli fler fläckar, annars lever man inte - typ... slipning kan du fundera på när bordet har fått så mycket fläckar det blivit en egen karaktär...

Är man lite taktisk så väljer man mörkare vardagsbord där fläckar inte är lika synliga - typ som 60 och 70-talets bord i mörkare träfaner där den gula fläcken knappt hade synts alls.
 
X xxargs skrev:
Bordet är ju använd som ett vardagsbord - det kommer att bli fler fläckar, annars lever man inte - typ... slipning kan du fundera på när bordet har fått så mycket fläckar det blivit en egen karaktär...

Är man lite taktisk så väljer man mörkare vardagsbord där fläckar inte är lika synliga - typ som 60 och 70-talets bord i mörkare träfaner där den gula fläcken knappt hade synts alls.
Jag, har slipat så fläcken blivit så här. Det måste gå och fixa. Finns ingen karaktärer med detta
 
B
https://handla.ica.se/produkt/1006050

Den brukar vi ha på vårt bord. Jag oljar in hela bordet.m, ungeför 1 gång per år. Du har ju torkat bort oljan/bordets behandling.

Brukar ta ett par veckor efter inoljning innan det blir bra.

Det är ju x20 gånger så mycket jobb att slipa, och olja in allt, så jag hade börjat med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.