R
Björken är Sveriges vanligaste lövträd och träslaget används till allt från pappersmassa till trägolv. Björkträets estetiska drag gör att det lämpar sig extra bra till möbler och parkettgolv.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Jo jag vet nu, Google säger just det.

Jag skulle nog påstå att det inte längre används till nyinstallation av golv oavsett husets ålder.
Jo vid t.ex. renovering av vissa skyddsmärkta timmerhus kan det visst förekomma.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jo vid t.ex. renovering av vissa skyddsmärkta timmerhus kan det visst förekomma.
Visst, nån promille av alla golv men nån storsäljare är det knappast.
Hur många sådana hus finns det och av dom hur många har ett sådant golv och av dom hur många byter man golv på årligen?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Björken är Sveriges vanligaste lövträd och träslaget används till allt från pappersmassa till trägolv. Björkträets estetiska drag gör att det lämpar sig extra bra till möbler och parkettgolv.
Det finns dom som haft golv av björk och inte rekommenderar det...
Björk är mjukt och inte slittåligt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bjoerk-golv.30908/post-254082
 
R
D Dilato skrev:
Det finns dom som haft golv av björk och inte rekommenderar det...
Björk är mjukt och inte slittåligt.
[länk]
Men nu slingrar du dig, diskussionen var inte om slittålighet eller hur vanligt det är utan att du påståd att det endast eldas upp.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Jag är förvånad över att du inte klarar av att citera så man kan läsa ditt🤓 inlägg
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Jag är förvånad över att du inte klarar av att citera så man kan läsa ditt🤓 inlägg
Det är i telefon som det blir knasigt
 
R Rejäl skrev:
Det är i telefon som det blir knasigt
Jag sitter just nu på telefon så den ursäkten duger inte😉
 
  • Haha
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
R
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Jag sitter just nu på telefon så den ursäkten duger inte😉
Du kan snacka hur mycket du vill men i sakfrågan hör har du fel..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men nu slingrar du dig, diskussionen var inte om slittålighet eller hur vanligt det är utan att du påståd att det endast eldas upp.
Jag påstod att björk är i första hand ved.

Sen kommer det nåt om plankor som inte finns att köpa någonstans och sen påstår du underförstått att yrkesmän visst lägger massor av golv av björk och jag har usel Google fu som inte hittat detta faktum.
 
R
D Dilato skrev:
Jag påstod att björk är i första hand ved.

Sen kommer det nåt om plankor som inte finns att köpa någonstans och sen påstår du underförstått att yrkesmän visst lägger massor av golv av björk och jag har usel Google fu som inte hittat detta faktum.
Som vanlig så försöker du slingra dig ingett nytt under solen..
Orkar inte jiddra med dig men Björkgolv läggs än idag, och jag jobbar inom detta område gör du?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Som vanlig så försöker du slingra dig ingett nytt under solen..
Orkar inte jiddra med dig men Björkgolv läggs än idag, och jag jobbar inom detta område gör du?
Din länk visar att björk inte finns som val så hur går man tillväga att beställas ett sådant golv?
 
  • Filtreringsalternativ för parkettgolv på Kährs webbsida med urvalen "Ask", "Ek", och "Valnöt" under "Träslag"; "Björk" finns ej bland valen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R
Ok vi säger så inga björkgolv läggs i Sverige detta enligt @Dilato som genom Google har lärt sig detta..
Vi som jobbar med detta har sagt att det finns och läggs men vi bugar oss för Dilato som vanligt är allsmäktig och vet..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ok vi säger så inga björkgolv läggs i Sverige detta enligt @Dilato som genom Google har lärt sig detta..
Vi som jobbar med detta har sagt att det finns och läggs men vi bugar oss för Dilato som vanligt är allsmäktig och vet..
Äntligen har du fattat 😇

Egentligen är det enkelt, du påstår något med länkar till tillverkare och jag kontrollerade dessa länkar och det visade sig att björk faktiskt inte fanns som val.

Då blir du sur och börjar raljera eftersom du inte har något att kontra med förutom att du visst jobbar med detta och jag är bara dum i huvet som använder Google.

Så, enligt din fackkunskap, hur stor andel av lagda golv i Sverige är björk?

Min google-fuu är faktiskt grym, den hittar fakta du inte hade en aning om🤓
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
vcx och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.