B Bror9 skrev:
Fastighetsreglera bort
Gamla onödiga, onyttiga samfälligheter som inte nyttjas som sitt ursprungliga syfte eller fyller någon funktion kostar bara dyra LM-utredningar i framtid, bråk och ovänskap i framtiden, Rensa bort om de inte behövs eller nyttjas. Det har ni nytta av för all framtid
Fiskesamfälligheter är svåra att hävda som onyttiga, eftersom dom ofta används för sitt ändamål, d.v.s fiske för hushållsbehov (idag är det ju praktiken samma som hobbyfiske). Det är dessutom inte bara att rensa bort, om ersättningen för en delägare beräknas överstiga 3% av ett prisbasbelopp kan inte förenklat förfarande användas utan hela samfällighetens samtliga delägare måste kallas till förrättningen som sakägare, d.v.s utredningskostnaden uppstår som regel ändå. Eftersom TS verkar vara verksam i Skåne kan vi utgå från att markvärdet är relativt högt, även för de eventuellt uppgrundade strandområdena, varför det inte är särskilt troligt att ett förenklat förfarande är möjligt att nyttja. Jämför med 6:6 och 6:7 FBL.

Vidare måste en sådan typ av tvångsreglering alltid prövas mot egendomsskyddet vilket återfinns i 2:15 RF och det kommer nog vara svårt att med tvång ta bort en fiskesamfällighet, det finns inget allmänt intresse av det (vad jag kan se i alla fall). Att delägarna frivilligt kommer överlåta sina andelar känns tveksamt, om det inte betalas bra för saken. Så det är inte bara att reglera bort är jag rädd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K Kattmatare skrev:
Hej
Då var det dags igen!

Vår fastighet har 2 ursprungsfastigheter
Mantal
1/8 och 29/96.

Vår fastighet har 0,5% rättigheter i stamfastigheternas ursprungliga andelar i strand, fiske, grund och vatten enl. köpekontrakt.
Kontakt med KLM resulterar absolut ingenting mer än att denne måste leta i akter från tiden då
de skapades på 1830-talet.
Han poängterade att det kräver tid och pengar så om det anses vara lönt visste han givetvis inte!
Jag har sökt efter antalet fastigheter som har haft andelar i sjön, men jag går bet och även jag hamnar på
1830-talet.
Det kan verka långsökt av mig att kräva rättigheterna men jag är så innerligt trött på kommunens politiker som bokstavligen
p*ssar oss invånare i ansiktet när vi hävdar att allemansrätten ska gälla nere vid sjön.
De har sålt tomter med strand så ingen kan längre gå utmed den - det som har varit en promenad med avkoppling och
rekreation har alltså blivit privata strandtomter.
Inget ont de som köpt fastigheterna då de anser är deras dyrköpta del på tomten men kan kommunen
sälja de andelar av som tillhör andra fastigheter utan att meddela de fastighetsägare som berörs?
Tillbaka till mantalsättningen.
Har mantalet något med antalet fastigheter i byn så att det beräknas genom det?
Alltså finns det 8 ägare och varje har 1 andel?
Jag blir tokig, finns det någon som begriper detta? HJÄLP MIG 😭
Tack på förhand
Uppdatering.
Fastighetsutredning pågår.
 
B
Fastighetsutredning av KLm eller du?
Hur går det?
 
Bra att du bevakar dina rättigheter.

Fiskerätt och rätt till strand och båtplats och kanske båthustomt är viktiga saker då man lever på landet och inte bara har det som sovplats.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.