D daVinci skrev:
Går ju att räkna lite grovt.

Säg att man vill starta vid 50 och att man lever till 85. Det är då 35 år. Eller 420 månader.
Vill man då få säg 27k brutto så krävs ca 11,3 MSEK när man är 50.
Då finns en inbetald allmän pension och någon tjänstepension. Det kan man se på minpension.se vad det ihopjobbade pensionskapitalet är. Sedan går det ju att uppskatta vad det blir när man är 50. Resten får man se till att ha privat då.

Det här är naturligtvis väldigt grovt då. Men det indikerar ju nivån.
Mellan 50 och 63(?) får du ingen allmänpension (plus att du sämre pension efter 63 pga att du inte jobbar efter 50)
Tjänstepensionen kan du ta ut från 55, samma där när det gäller avkastningen
Så med ditt ex så ska man leva på 27000kr i månaden.
Är man själv och inte har barn går det väl men jag vill ha lite mer att röra mig med när jag pensionerar mig
 
N noone70 skrev:
Bra jobbat, men…Ledsen att göra dig besviken, du behöver nog iaf 10 ggr mer pengar om du ska pensionera dig när du är 50 år
Jag har gjort simuleringar på mitt pensionskapital och att gå vid 55år(det är då man kan börja plocka ut tjänstepension). Hur man än vrider och vänder på det så får man det antingen knapert resten av livet eller så kan man leva gott i 10 år och sen hänga vid stadsmissionens soppkök resten av livet.
Då har jag ändå en bra slant undanstoppade i pensionsfonder.
Det räcker ju att han har 4 miljoner instoppade på utdelning :p Och sen bor i en billig hyresrätt.

Eller vad är knapert? Här räknas en pension på 20-22 som riktigt bra.
 
N noone70 skrev:
Mellan 50 och 63(?) får du ingen allmänpension (plus att du sämre pension efter 63 pga att du inte jobbar efter 50)
Tjänstepensionen kan du ta ut från 55, samma där när det gäller avkastningen
I mitt exempel så behöver man ca 11.3 MSEK i pensionskapital vid 50. Hur det sedan är fördelat på allmän pension, tjänstepension och privat sparande är ovidkommande. Det är pensionskapitalet som är relevant.

N noone70 skrev:
Så med ditt ex så ska man leva på 27000kr i månaden.
Det var den nivå jag satte i exemplet. Eftersom jag visade hur jag räknade så är det väldigt enkelt att ändra den önskade bruttobeloppet och då ser hur mycket pensionskapital man behöver.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
D daVinci skrev:
I mitt exempel så behöver man ca 11.3 MSEK i pensionskapital vid 50. Hur det sedan är fördelat på allmän pension, tjänstepension och privat sparande är ovidkommande. Det är pensionskapitalet som är relevant.


Det var den nivå jag satte i exemplet. Eftersom jag visade hur jag räknade så är det väldigt enkelt att ändra den önskade bruttobeloppet och då ser hur mycket pensionskapital man behöver.
Förstår det, men det finns andra parametrar som jag försökte påpeka. Något som gör kalkylen lite svårare.

Kontentan är iaf att det krävs tur och/eller hårt arbete om man vill gå i pension tidigt (med hyfsad levnadsstandard)
 
R Rkarlsson skrev:
Det räcker ju att han har 4 miljoner instoppade på utdelning :p Och sen bor i en billig hyresrätt.

Eller vad är knapert? Här räknas en pension på 20-22 som riktigt bra.
20-22 skulle inte funka för mig, mitt mål är minst 3ggr det de första 10 åren av pension, sen trappar jag ner
 
N noone70 skrev:
20-22 skulle inte funka för mig, mitt mål är minst 3ggr det de första 10 åren av pension, sen trappar jag ner
Det skulle ju funka för 99% av Sveriges befolkning. Allt över det är ju ren lyx levnadsmässigt. Alltså du lever bra för 22000 ut.

Så 5 miljoner räcker gott på utdelning.
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Förstår det, men det finns andra parametrar som jag försökte påpeka. Något som gör kalkylen lite svårare.
Det är ett grovt estimat som bara visar en ungefärlig nivå på pensionskapital som behövs. Om det sedan är 10 eller 12 MSEK svarar inte det här på. Det visar att den som kanske tror att 2 MSEK räcker är dock fel ute.
N noone70 skrev:
Kontentan är iaf att det krävs tur och/eller hårt arbete om man vill gå i pension tidigt (med hyfsad levnadsstandard)
Här handlar det om att någon då vill jobba i kanske 30 år för att sedan leva i 35 år på besparingar som man jobbat ihop under de första 30 åren. Ja, då kan man leva upp ungefär halva inkomsten när man arbetar. Resten måste sparas. Så det blir magert såväl under de första 30 åren man arbetar såväl som i de 35 åren man har "slutsemester".

Gillar man inte det, utan vill ha högre levnadsstandard såväl när man arbetar som efteråt, ja då får man arbeta fler år. Så enkelt är det.


Tillägg:
Sedan är det så för de flesta att de har köpt det mesta när de är 65. Viljan att konsumera är ganska liten. Så många klarar sig utmärkt på en ganska liten pension.

Finns ju undantag. De som är patologiska slösare. Men där räcker ingen pension. Och dom kan inte heller spara ihop till något eget pensionskapital.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.