Jag har en ouppvärmd "plastpool" på 2*3 meter som står på sten. Endast tunn plastväv emellan.

Känslan är att mycket värme försvinner via marken på nätterna. Har ett plastöverdrag.

Skulle jag notera någon märkbar temperaturhöjning i poolen om jag lade 5 cm cellplast som isolering mellan poolen och marken.

Och spelar det någon roll om man lägger 5 eller 10 cm?
 
R
R Remmer skrev:
Jag har en ouppvärmd "plastpool" på 2*3 meter som står på sten. Endast tunn plastväv emellan.

Känslan är att mycket värme försvinner via marken på nätterna. Har ett plastöverdrag.

Skulle jag notera någon märkbar temperaturhöjning i poolen om jag lade 5 cm cellplast som isolering mellan poolen och marken.

Och spelar det någon roll om man lägger 5 eller 10 cm?
Ja det kommer att ge effekt, men tänk på att du behöver en hårdare kvalitet än den vanliga S100 kanske S200-250 är lämpligt skulle kört 100mm i tjocklek..
 
  • Gilla
Remmer
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det kommer att ge effekt, men tänk på att du behöver en hårdare kvalitet än den vanliga S100 kanske S200-250 är lämpligt skulle kört 100mm i tjocklek..
Så denna skulle inte fungera?

https://www.byggmax.se/cellplast-s80-eps#1257=89659
 
R
R Remmer skrev:
Så denna skulle inte fungera?

[länk]
Det är en sämre kvalitet än S100 ju högre siffra desto hårdare cellplast som tål belastning bättre samt inte suger upp vatten i så stor omfattning..
 
  • Gilla
Remmer
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det är en sämre kvalitet än S100 ju högre siffra desto hårdare cellplast som tål belastning bättre samt inte suger upp vatten i så stor omfattning..
Denna borde funka?

Finns bara i 5cm dock. Gör det så stor skillnad mot 10cm?

https://www.byggmax.se/cellplast-xps300
 
R
R Remmer skrev:
Denna borde funka?

Finns bara i 5cm dock.

[länk]
Ja det är ett jättebra alternativ..det räcker med 50mm för att inte mark strålningen ska kyla ned vattnet..
 
  • Gilla
Remmer
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det är ett jättebra alternativ..det räcker med 50mm för att inte mark strålningen ska kyla ned vattnet..
Tack för bra rådgivning!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det är ett jättebra alternativ..det räcker med 50mm för att inte mark strålningen ska kyla ned vattnet..
ehum... - markkyla strålar inte utan snarare saknar värmestrålning då värmestrålningen från poolen inte reflekteras tillbaka från marken i lika hög takt som poolen strålar ut i värmestrålning.

Du har pooltäckning, men används det var natt/när poolen inte brukas?? - avdunstning av vatten drar mycket värme och är den absolut största posten som drar ned värmen fort i tex. en badkar med varmt vatten.

När man ändå är där och skall lägga in skivor - jag skulle klär ena sidan (poolsidan) med aluminiumfolie (och blanka sidan utåt mot poolen) då frigolitblock blockerar inte för värmestrålningen i någon nämnvärd grad.

Köp en billig nödvärmefilt i aluminiserad plastfolie och kryp under en sådan en stund så ger det ide var det handlar om fast det är relativt måttliga temperaturer, och fast det är så tunt...
 
R
X xxargs skrev:
ehum... - markkyla strålar inte utan snarare saknar värmestrålning då värmestrålningen från poolen inte reflekteras tillbaka från marken i lika hög takt som poolen strålar ut i värmestrålning.

Du har pooltäckning, men används det var natt/när poolen inte brukas?? - avdunstning av vatten drar mycket värme och är den absolut största posten som drar ned värmen fort i tex. en badkar med varmt vatten.

När man ändå är där och skall lägga in skivor - jag skulle klär ena sidan (poolsidan) med aluminiumfolie (och blanka sidan utåt mot poolen) då frigolitblock blockerar inte för värmestrålningen i någon nämnvärd grad.

Köp en billig nödvärmefilt i aluminiserad plastfolie och kryp under en sådan en stund så ger det ide var det handlar om fast det är relativt måttliga temperaturer, och fast det är så tunt...
Ja ordvalet mark strålning var inte det bästa..
Men har man vatten i kontakt med mark/berg som är kall så kyls vattnet relativ snabbt jämfört med om man har isolering emellan..
 
  • Gilla
tille1
  • Laddar…
Värmestrålningen är låg och dessutom lätt att stoppa med poolens tätskikt. Det är konduktion vi pratar om här. Jämn isolering runt alla vattnets ytor ger generellt bäst utnyttjande av isoleringen.

5cm gör stor skillnad mot 0
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Värmestrålningen är låg och dessutom lätt att stoppa med poolens tätskikt. Det är konduktion vi pratar om här. Jämn isolering runt alla vattnets ytor ger generellt bäst utnyttjande av isoleringen.

5cm gör stor skillnad mot 0
Ja jag använde fel ord tar på mig det..
 
Redigerat:
F
R Remmer skrev:
Så denna skulle inte fungera?

[länk]
Jodå, den fungerar utmärkt om du kan leva med ”groparna” det blir i den när du går runt i poolen. Men som nämnts innan, avdunstning när det blir kallare på natten behöver du lösa. Ett flytande bubbelplasttäcke som täcker i princip hela vattenytan gör stor skillnad.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jodå, den fungerar utmärkt om du kan leva med ”groparna” det blir i den när du går runt i poolen. Men som nämnts innan, avdunstning när det blir kallare på natten behöver du lösa. Ett flytande bubbelplasttäcke som täcker i princip hela vattenytan gör stor skillnad.
Gropar?

Låter ju sådär. Hade hoppats att det skulle vara stabilt.

Ska man lägga golvplattor mellan cellplast och pool?
 
Bör man även ha någon form av luftspalt mellan cellplasten och stenen/marken?
 
F
R Remmer skrev:
Gropar?

Låter ju sådär. Hade hoppats att det skulle vara stabilt.

Ska man lägga golvplattor mellan cellplast och pool?
Som nämnts tidigare så är siffran på EPS/XPS hur hård den är. Allt isolerar i princip lika bra men hoppar du i poolen med hälarna ner så blir det 3-5mm djupa gropar i cellplasten. Ju högre nummer på cellplasten å, desto mindre risk för gropar. 300 är troligtvis safe, 200 duger säkert men på 80 och 100 så kommer det att bli spågropigt med tiden, funktionen är dock fullgod.

Ingen luftspalt under cellplasten men cellplasten skall läggas ut på ett jämnt underlag och det skall inte vara stående vatten från regn eller grundvatten, den måste finnas avrinning från området under poolen, annars gör cellplasten noll nytta.

På cellplasten lägger du förslagsvis en icke organisk duk så du slipper se skarvarna i cellplasten i botten, du hittar rätt duk på poolfirmorna. Vet sådana som lägger 2-3mm plasrkivor också med framgång men det borde bli dyrare. Vissa limmar och/eller tejpar sina cellplastskivor för att undvika skarv, gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.