F fsn skrev:
Som nämnts tidigare så är siffran på EPS/XPS hur hård den är. Allt isolerar i princip lika bra men hoppar du i poolen med hälarna ner så blir det 3-5mm djupa gropar i cellplasten. Ju högre nummer på cellplasten å, desto mindre risk för gropar. 300 är troligtvis safe, 200 duger säkert men på 80 och 100 så kommer det att bli spågropigt med tiden, funktionen är dock fullgod.

Ingen luftspalt under cellplasten men cellplasten skall läggas ut på ett jämnt underlag och det skall inte vara stående vatten från regn eller grundvatten, den måste finnas avrinning från området under poolen, annars gör cellplasten noll nytta.

På cellplasten lägger du förslagsvis en icke organisk duk så du slipper se skarvarna i cellplasten i botten, du hittar rätt duk på poolfirmorna. Vet sådana som lägger 2-3mm plasrkivor också med framgång men det borde bli dyrare. Vissa limmar och/eller tejpar sina cellplastskivor för att undvika skarv, gör det.
Ska köpa XPS300 efter att ha fått råd om att undvika s80 och s100 av en annan användare.

https://www.byggmax.se/cellplast-xps300

Hade tänkt att tejpa ihop skivorna med silvertejp. Har läst om andra som gjort det här med framgång.

Sedan hade jag tänkt att klä in skivorna i någon form av duk. Tack för tipset!

Men det var ju bra att jag inte behöver lägga luftspalt varken mellan marksten och cellplast eller mellan cellplast och pool.

Vattnet lägger sig aldrig på platsen utan rinner av, så det ska inte vara några problem.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Är det stående vatten och så är det bättre med PUR skivor. Dom är lite dyrare med har slutna celler så dom tar åt sig mindre fukt.

Man kan ju lägga mineritskiva på cellplasten om man är rätt för märken
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är det stående vatten och så är det bättre med PUR skivor. Dom är lite dyrare med har slutna celler så dom tar åt sig mindre fukt.

Man kan ju lägga mineritskiva på cellplasten om man är rätt för märken

Jag hoppade det steget av kostnadsskäl.



Nu är jag färdig med mitt "underlägg" till poolen iaf. Jag är nöjd. Nu återstår bara att sätta dit poolen.

Så gjorde jag...

Material:
- Cellplast XPS300
https://www.byggmax.se/cellplast-xps300
- Silvertejp
- Markduk (mest av kosmetiska skäl)

Tidsåtgång:
Cirka två timmar

1) Pussla ihop cellplastsskivorna
2) Tejpa successivt ihop kanterna mellan blocken så att allt tillslut blir en stor platta
3) Tejpa kanterna runt om stora platta för bättre hållfasthet
4) Lägg på ett lager svart markduk på ovansidan och tejpa fast den på undersidan så att det ser lite trevligare ut.

Klart!


Min känsla är att 5 cm är mer än tillräckligt för att isolera bort kylan underifrån. Märkte stor skillnad i temperatur mellan att gå på trä, sten och cellplastsplattan. Tror det hade gått lika bra med 3cm faktiskt om isoleringen vore ända skälet. Fördelen med tjockare platta tycker jag främst är att det blir stabilare. Min platta kommer jag inte ha några problem att stoppa undan för vinterförvaring.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Bild på plattan?

Tänkte först att det var en nedsänkt pool. Och är det ovanmarks räcker 5cm gott och väl. Glöm inte pooltäcke/duk
 
  • Gilla
Remmer
  • Laddar…
MrJay
Silvertejp!!? Hört talas om fogskum, kilar eller åtminstone åldersbeständig byggtejp?
 
MrJay MrJay skrev:
Silvertejp!!? Hört talas om fogskum, kilar eller åtminstone åldersbeständig byggtejp?
Ha ha

Ett dåligt val med andra ord menar du. Tror fortfarande att det blir bra. Allt kan alltid bli starkare men man får värdera tid och ekonomi.
 
Redigerat:
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bild på plattan?

Tänkte först att det var en nedsänkt pool. Och är det ovanmarks räcker 5cm gott och väl. Glöm inte pooltäcke/duk
Ska se om jag kan fixa en bild. På jobbet nu.

Ja, det är till en barnpool ovan mark.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bild på plattan?

Tänkte först att det var en nedsänkt pool. Och är det ovanmarks räcker 5cm gott och väl. Glöm inte pooltäcke/duk
Här är 3 bilder.
 
  • En rulle med svart tejp ligger på ett blått skivmaterial med mörkblå tejp indragen längs ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på ett hörn av ett utomhusprojekt där en svart trädgårdsduk ligger över ett träbord eller trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart takpapp utrullad på golv med flera överlappande lager och vikta sektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Nu har jag använt plattan några dagar under poolen. Funkar kanonbra!

Min uppfattning är absolut att den håller temperaturen bättre nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
R Remmer skrev:
Jag hoppade det steget av kostnadsskäl.



Nu är jag färdig med mitt "underlägg" till poolen iaf. Jag är nöjd. Nu återstår bara att sätta dit poolen.

Så gjorde jag...

Material:
- Cellplast XPS300
[länk]
- Silvertejp
- Markduk (mest av kosmetiska skäl)

Tidsåtgång:
Cirka två timmar

1) Pussla ihop cellplastsskivorna
2) Tejpa successivt ihop kanterna mellan blocken så att allt tillslut blir en stor platta
3) Tejpa kanterna runt om stora platta för bättre hållfasthet
4) Lägg på ett lager svart markduk på ovansidan och tejpa fast den på undersidan så att det ser lite trevligare ut.

Klart!


Min känsla är att 5 cm är mer än tillräckligt för att isolera bort kylan underifrån. Märkte stor skillnad i temperatur mellan att gå på trä, sten och cellplastsplattan. Tror det hade gått lika bra med 3cm faktiskt om isoleringen vore ända skälet. Fördelen med tjockare platta tycker jag främst är att det blir stabilare. Min platta kommer jag inte ha några problem att stoppa undan för vinterförvaring.
Hej Remmer

Tacksam om jag kan få din input på dessa bilder. Det ska vara xps300 från Byggmax. Jackon verkar märket vara. Mina skivor har sprickor lite överallt. Dem är inte jätte grova men ska det verkligen vara så? Hur såg skivorna ut för dig?
 
  • XPS-skivor från Byggmax med flera sprickor på ytan, märket Jackon. En svart bakgrund och ett vattenpass i högra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit byggskiva av märket Jackon med sprickor och ojämnheter synliga på ytan, tagen utomhus med direkta solstrålar reflekterande på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stapel med Jackon XPS300-isoleringsskivor från Byggmax på en träterrass. Skivorna är inplastade och har vissa skador och sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hallb skrev:
Hej Remmer

Tacksam om jag kan få din input på dessa bilder. Det ska vara xps300 från Byggmax. Jackon verkar märket vara. Mina skivor har sprickor lite överallt. Dem är inte jätte grova men ska det verkligen vara så? Hur såg skivorna ut för dig?
Jag är verkligen novis på området så är egentligen inte rätt person att svara på det.

Vi reagerade också på hur skivorna såg ut när vi handlade dem. Min fru som var med sa rakt ut: "Ska det verkligen se ut så här".

Jag har för mig att skivorna hade en spräcklig sida med vissa sprickor och en lite slätare sida med konturer i. Kontur-sidan kan du se i mitt inlägg #23. Den andra sidan har jag inga bilder på och den ligger under poolen så kan inte gå ut och kolla heller.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.