3 155 läst · 70 svar
3k läst
70 svar
Varför dör min åkgräsklippare när jag lägger i växel?
Som erfaren felsökare av maskiner hos kund stöter jag generellt på två förlopp när fel självläker.
1)
Brytaren har "självläkt" när du pillade på den nu, händer oftare än man vill, och det är ganska stor sannolikhet att felet återkommer.
2)
Felsökaren (i mitt fall oftast kund eller lokal mekaniker) har gjort bort sig, mätt fel, monterat fel, glömt något eller helt enkelt inte sagt hela sanningen från början och sen hittat sitt eget fel men blånekar..
Jag skulle säga att det är 10/90 fördelning mellan scenario ett och två.
1)
Brytaren har "självläkt" när du pillade på den nu, händer oftare än man vill, och det är ganska stor sannolikhet att felet återkommer.
2)
Felsökaren (i mitt fall oftast kund eller lokal mekaniker) har gjort bort sig, mätt fel, monterat fel, glömt något eller helt enkelt inte sagt hela sanningen från början och sen hittat sitt eget fel men blånekar..
Jag skulle säga att det är 10/90 fördelning mellan scenario ett och två.
Det är viktigt att sätet kan röra på sig lätt så att brytaren kan påverkas.
Det kan ju vara så enkelt att det nu har "släppt", lite rost och skit kan ställa till det så det går så trögt att det inte fungerat.
Det kan ju vara så enkelt att det nu har "släppt", lite rost och skit kan ställa till det så det går så trögt att det inte fungerat.
Det finns en slutsats man kan dra av det. Och det är att schemat du visade i inlägg #7 inte stämmer riktigt med din klippare. Det kan fungera på olika vis. Så kanske schemat du hittat är till en annan årsmodell.K Kvisthberg skrev:Just nu fungerar gräsklipparen som den skall.
För att se om det var något mekaniskt fel mellan sitts och brytare, så gjorde jag följande.
Kopplade loss brytaren, satte mig, startade,lade i växel. Den dog.
Monterade brytaren, satte mig, startade, lade i växel. Den dog inte.
Lyfte på rumpan ( motor igång). Den dog.
Jag förstår att det är svårt att dra någon slutsats nu när allt fungerar som det ska.
Jag tror säkert att du generellt har rätt i din analys, men jag hävdar naturligtvis tvärsäkert att det i just mitt fall är scenario 1 som gäller. Jag hoppas nu nästan att felet skall återkomma.O [old rusty] skrev:Som erfaren felsökare av maskiner hos kund stöter jag generellt på två förlopp när fel självläker.
1)
Brytaren har "självläkt" när du pillade på den nu, händer oftare än man vill, och det är ganska stor sannolikhet att felet återkommer.
2)
Felsökaren (i mitt fall oftast kund eller lokal mekaniker) har gjort bort sig, mätt fel, monterat fel, glömt något eller helt enkelt inte sagt hela sanningen från början och sen hittat sitt eget fel men blånekar..
Jag skulle säga att det är 10/90 fördelning mellan scenario ett och två.
Beep läget på instrumentet är värdelöst för en gubbe på nästan 80 år. Går inte att höra. Är en sån hög ton som försvinner först. Vänta får du se.D Dilato skrev:Nej, inte om det är i säkerhetsbrytarkretsen, då ska motorn dö direkt när kabeln jordas.
Det är brytaren i stolen som är nyckeln här, om den är sluten (du sitter inte i stolen) och du lägger i växeln eller kopplar in klippagregatet så stannar motorn direkt.
Om den är sluten även när du sitter i stolen händer samma sak, om du lägger i växeln eller kopplar in klippagregatet så stannar motorn direkt.
Det är bara när den är öppen (du sitter i stolen och brytaren intryckt) som signalen från växel och/eller klippagregat inte når fram till tändningen och dödar motorn.
Det finns ingen annan variant.
Brytaren är enkel att testa när den är monterad, sätt ditt instrument i diod/beep-läge
[bild]
och sätt mätproberna på var sin sida brytaren.
Den ska pipa när du inte sitter i stolen och sluta pipa när du sitter i den.
Nu är jag inte familjär med vilka kontaktdon som finns så jag antar att det i den stickproppen finns en vit kabel som går till tändningslåset och en orange som går till klippdäcksswitchen?K Kvisthberg skrev:
Det scenariot stämmer inte med resten av beskrivningen.
Om sätes-switchen är helt urkopplad ska inget av växelswitch eller klippdäcks-switch nå fram till tändningen.
Nu kan jag ju inte svära till 100%, men jag är nästan 100% säker på att det är tvärtom på min maskin iallafall. Det svär jag på😄.O [old rusty] skrev:
Ännu så länge är det inte någon som bett ts kolla jordanslutningen mot motor vilket i min värd borde vara nummer ett att kolla.