Hej alla kunniga;)

Håller på att renovera ett gammalt hus och håller fn på med byte av fasad och renovering av fönster.

Nu börjar det bli dags för isolering.
Vi bestämde oss för att isolera väggarna invändigt med 50 mm.
Utvändigt har vi bara vindpapp och spikreglar + panel.

Vad ska vi använda oss för isolering?
Rockwool eller alt som träfiber eller linull?

Ska plast användas om vi väljer rockwool?

Kostnaden är inte prioriterad utan det viktigaste är vad som är bra för huset och oss som ska bo där.
 
Är huset uppvärmt så fungerar den "moderna" principen:

Man reglar upp på insidan med 45*45, fyller med mineral- eller glasfiberull (Rockwool/Gullfiber-skivor), samt därefter plastfolie, och gipsskivor. (Byggplyfa/OSB- skivor läggs under gipsen om man vill ha stabila väggar, väldigt praktiskt i kök & badrum där man vill kunna fästa saker dessutom). Normalt vill man ha bra isolering, utan köldbryggor, och då bygger man regelverket i två skikt, vågrätt närmast väggen, därefter lodrätt in mot rummet, alltså två lager isolering 45+45mm. Timmerväggar är sällan helt "i plan" så det kan behövas en del mellanlägg mellan reglarna och timret för att det skall bli lodrätt byggt....

Och vill man inte ha gips, så funkar panel bra också förstås..(Byt då ording på det vågräta och lodräta regelskiktet så att innerpanelelen fästs mot vågräta reglar) men gips är så mycket snabbare att jobba med....samtidigt ger det ett visst brandskydd. (CC på regelverket 60cm för 120-skivor, 45cm för de litet mer smidiga 90-skivorna).

Men sedan finns ju de som inte tycker om plast & gips i gamla hus......
 
ja det är väll framför allt plasten vara och inte vara som man diskuterar vilt. Gips är det nog inte så många som har åsikter om.

Men plasten är det nog bra om man bildar sig en egen åsikt om.
 
Ja dethär med plast är olika kna man säga. Själv har jag inte en aning men jag kommer inte att använda plast nu när jag ska tilläggisolera på insidan. Har även på utsidan. Jag tror att plast bara förstör. Gamla hus ska inte stängas in i plast. Men som sagt, kan inget utan bara så jag tänker. Får väl se hur min vägg mår framöver :)
 
  • Gilla
Fredrikvd62
  • Laddar…
Om väggen "andas" dvs kan ta upp fukt utan att skada och/eller är homogen, dvs inte har någonstans inuti där fukten kan ansamlas kan det funka bra utan plast, men om man lägger på ett kraftigt isolerande skikt inuti en timmerstomme och tillför fuktig varm luft från insidan (dvs bor i den på vintern), känns det bra att ha den där diffussionsspärren strax innanför innerväggen.....annars är det nog som att be om ett kondensskikt mellan isoleringen och timret som får timret att börja ruttna.....

En gammaldags kall dragig stuga med timmerväggar på insidan klädd med ler-halm funkar också bra utan plast, men drar en hel del uppvärmningskostnader....
 
  • Gilla
Gusans
  • Laddar…
Fast om man ska plasta så ska man ju plasta både ytterväggar och mot vinden/yttertaket.

ett exempel:

Säg att vi i ett hus för in 100% fukt varmluft (enkelt att räkna med). 80% går upp på vinden. 20% går ut i väggarna. Plastar man så måste 100% fukt gå upp på vinden. Det kan ju vara så att 80% så fungerar det utmärkt, men stiger man över 95% på just denna vind så får man möggel och sånt på vinden. Alla hus är ju dessvärre unika olika från hus till hus & familj till familj.

Alltås bör man då plasta mot vinden också. I ett gammalt hus är det nog inte så lätt att plasta i efterhand. För det bör ju vara tätt. Annars får du ju en punkt där välldigt mycket fukt passerar, det blir konsentrerat fukt punkt just där.

Dock så hindrar ju plasten att fukten passerar vilket är bra då riskerar man inga fuktproblem.. Om man får det tätt vilket troligen är det bästa sättet.

Vad man änn väljer att göra så Måste man se till att man har bra innomhusventilation, oavsett man plastar eller inte. Får man ut den fuktiga innomhus luften så spelar det ingen roll.

Jag kan tillägga att jag inte är expert (bara för att man är moderator så betyder inte det att man inte har fel) på detta, men jag har läst på lite samt dragit lite egna slutsattser.
 
Det beror nog mest på materialvalet & bygsättet om du behöver plasta även taket.

Har du en ventilerad kallvind med tex spånisolering ovanpå innertaket och inget vindsgolv (Ganska vanligt i timmerstugor) klarar man sig nog utan plast i taket. Spån kan "andas" en del fukt utan att ta skada. Även andra mtrl fungerar normalt bra. Väggarna är "farligast" eftersom man utan plast kan få en "instängd kondensrisk" mellan isoleringen och timret. (och mögel/röstskadat timmer). På en kallvind finns inte den risken på samma sätt.
 
Fast å andra sidan så läser man att folk får problem på just vinden. Jag tror inte jag har läst en enda gång att man fått problem i väggarna med "instängd kondensrisk". Sen är det ju förvisso inte lika lätt att upptäcka då man inte kan inspektera konstruktionen efteråt.

Även Timmret i stockarna är ju ett matreal som andas, väggarna kan ju andas utåt och innåt om du inte plastar. Ju tjockare isolering du har desto större risk för kondens. På vinden har man normalt mera isolering så risken där för kondens är mycket större änn i väggarna.

Visst du har ventilation där, men det är inte lätt det heller. Har du för lite ventilation så finns risken för att du inte får ut fuktig luft som kommit dit. Har du för mycket ventilation så blir vinden kallare och du ökar risken för kondens där.
 
Tror de flesta vindsproblem uppstår när man har inredd vind och isolerar mot yttertaket. och får kondens där.

Visst andas även timmerväggar, men det blir en dold del.

Den oinredda kallvinden är lättare att kolla (än väggen )och åtgärda om ngt måste göras, är huset uppvärmt så riskerar man nog iaf inget "extra" på att ha diffspärr väggarna även om man inte har det i taket. Har man redan ett innertak som man vill bevara, så är det kanske inte så lätt att lägga diffspärr där...(Dvs diffspärr i vägg och inte i tak är bättre än ingen alls).

Men om man ändå skall sätta nytt innertak (gips eller panel) så kostar det heller inte mkt lägga in en folie där också.

Jag har däremot för mig att man skall akta sig för plastfolie om huset inte är uppvärmt året runt, är det kallare inne än ute, vilket det ofta då kan bli kan då fukt ansamlas på "utsidan" av folien. (I boken "från stock till stuga" används ett pappskikt mellan innerpanel och isolering i detta fall).
 
Är stugan inte uppvärmd så ska man inte använda plast. Just för det som du säger. Där är vi överänns. :)

Vindsproblem uppkommer ganska ofta även om du inte har en inredd vind. Testa att söka på TAK/VIND´s forumet så får man en hel del träffar. Tror de flesta handlar just om problem på en icke inredd vind. Kanske beror det på att en inredd vind är dold?

Vi är ju helt enkelt inte överänns och kommer troligen inte att blir det. Med det är bra med folk som har en annan uppfattning, detta är bra då användare på detta forum behöver skapa sina egna åsikter om man ska plasta eller inte.

Jag anser iallfall fortfarande att om man ska plasta så ska man göra det mot både vägg och vind. Jag anser också att man bör i äldre hus undvika plast, och hellre sattsa på ångbroms. Då fukten kan vandra fram och tillbaka.
Jag anser också att du genom att plasta endast väggarna kommer att öka luftfuktigheten på vinden.
jag anser också att risken är större för fukt problem på vinden änn i väggarna.

Lika så bör man se över sin innomhusventilation, då det är den som är skurken till många utav dessa problem. Man har efter att ha tätat huset förlorat sitt självdrag. Framför allt om du väljer att plasta.

Har du tillräkligt bra innomhusventilation så behöver du ingen plast.

Jag kan även rekomendera att man läser här:
http://www.sp.se/sv/index/services/moist/Sidor/default.aspx
Som handlar om riskkonstruktioner, samt allmänt om fuktskador.
Dock så behandlar det inte ämmnet Plastens vara eller inte vara.
 
Det gäller att ha bra ventilation innomhus. Titta bara vad som händer om man har en trasig fönsterlist ..Kondens uppstår mellan inner och ytterbåge i ett tvåglasfönster när man tagit en dusch. Samma sak borde hända i en vägg mot en kall yta.
Håller på att inreda vinden hemma och jag skall i alla fall sätta upp diffutionsspärr . Sen gäller det ju att det blir helt tätt.
 
Jag är ingen fundamentalist när det gäller plast/ickeplast, så visst kan även vindpapp (el likn) fungera bra istf plastfolie. Det är viktigare att man hindrar luftflödet är diffussionen. Det underlättas av att man ser till att man har undertryck och inte övertryck i huset. (Några bra eldstäder fixar det på vintern....). Och sätter man undertak skall man givetvis ha plast mot vinden om man har det i väggarna...

Våtrum är en annan historia, där måste man se till att man inte bygger dubbla tätskikt. Så i dessa rum tror jag lösningen med isolering+papp är bäst bakom (OSB/Plyfa+ ) gips och tätskiktet sedan utanpå gipsen
 
Under huset tror jag faran kan vara större för den som inte tänker sig för. Gamla hus är ofta byggda på en naturstensgrund. med ventilationshål i (krypgrund utan källare) . Här finns verklig risk för otrevligheter. Här har jag förstått att man skall lägga (om man vill vara säker) ett tätskikt direkt på marken, isolera med tex frigolit, täppa igen ventilationshålen och installera en avfuktare...
 
Ingen risk att man flyttar ut daggpunkten i tilläggisoleringen i ytterväggen om man har för mycket isolering på isidan?
 
Att tänka på om man plastar väggar (vilket jag anser att man bör göra om man har mineralull som isolering) är ventilation. Det är ju genom den som den fuktiga luften ska ut ur huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.