K Kerstin_i_Uppsala skrev:
Som sagt ovan, beskär gärna årsskotten, men på hösten efter skörd - annars risk för att det blöder då det vaknar till liv.
Har ingen erfarenhet av att de skulle vara särskilt blödningsbenägna och vad jag läser så brukar vårbeskärning rekommenderaras.
 
H hapazard skrev:
Har ingen erfarenhet av att de skulle vara särskilt blödningsbenägna och vad jag läser så brukar vårbeskärning rekommenderaras.
Riksförbundet Svensk Trädgård hade en djupdykning i hur man bäst tar hand om persikoträd för några år sen (medlemstidningen). Rekommendationen är beskärning efter skörd.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
https://www.tradgardstrollet.se/2019/03/13/beskara-persika/

Den här bloggen (som jag tycker är väldigt läsvärd) rekommenderar också hårdare beskärning under JAS men säger också att det inte är något problem att beskära mindre grenar även på våren. Engelskspråkiga sidor verkar luta mot vårbeskärning.
 
H hapazard skrev:
[länk]

Den här bloggen (som jag tycker är väldigt läsvärd) rekommenderar också hårdare beskärning under JAS men säger också att det inte är något problem att beskära mindre grenar även på våren. Engelskspråkiga sidor verkar luta mot vårbeskärning.
Precis, beskär efter skörd (dvs JAS) så den inte blöder - alltså inte på våren. Men vill du knipsa någon pyttegren, OK när som helst.
 
K Kerstin_i_Uppsala skrev:
Precis, beskär efter skörd (dvs JAS) så den inte blöder - alltså inte på våren. Men vill du knipsa någon pyttegren, OK när som helst.
Nja, avrådan från att såga större grenar är inte samma sak som att man inte kan beskära tvåårskott.
 
H hapazard skrev:
Nja, avrådan från att såga större grenar är inte samma sak som att man inte kan beskära tvåårskott.
Lägg ner. Eller dissa proffsen.
 
Tack för instruktionerna. Nu är trädet planterat någon meter från ett uthus och där ska det få stå till nästa höst. Jag tänker placera en del granris intill som skydd över vintern. Bra idé?
 
P pingis skrev:
Tack för instruktionerna. Nu är trädet planterat någon meter från ett uthus och där ska det få stå till nästa höst. Jag tänker placera en del granris intill som skydd över vintern. Bra idé?
Rekommenderar att inte ha trädet ute första vintern. Varken i kruka eller på friland. Jag har tagit död på både aprikos och ett nektarinträd på det sättet här i zon 1. Satte dom på friland. Det var inte ens särskilt kalla vintrar. Mitt tips är att förvara i källlare/garage/uterum vid ett fönster och sen plantera det i maj nästa år efter sista frosten.
 
F Framtidjohn skrev:
Rekommenderar att inte ha trädet ute första vintern. Varken i kruka eller på friland. Jag har tagit död på både aprikos och ett nektarinträd på det sättet här i zon 1. Satte dom på friland. Det var inte ens särskilt kalla vintrar. Mitt tips är att förvara i källlare/garage/uterum vid ett fönster och sen plantera det i maj nästa år efter sista frosten.
Sorry för sent svar nu när du planterat
 
Tack för svar Framtidjohn. Som sagt... Nu står det där det står. Första veckorna verkar trädet ha långsamt "slocknat" som träd gör på hösten. Trädet är inbäddat i granris och nu kan jag bara hoppas på att det är mycket livsglädje i trädet. Hur det än slutar (eller fortsätter) till våren så meddelar jag resultatet här.
 
  • Gilla
Kerstin_i_Uppsala
  • Laddar…
Då är det juni 2024. Mitt träd imponerar inte efter en första vinter utomhus men det är heller inte helt dött så nu får det vara ifred så får vi se hur det utvecklar sig.
 
  • Ett litet träd med några grönbladiga skott står på marken bland vissna löv och ogräs efter en första vinter utomhus, juni 2024.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Hoppas ditt träd har blad högre upp som inte syns på bilden för de skott som syns tycks komma enbart från den stam som trädet är ympat på.
 
  • Gilla
pingis och 1 till
  • Laddar…
P pingis skrev:
Då är det juni 2024. Mitt träd imponerar inte efter en första vinter utomhus men det är heller inte helt dött så nu får det vara ifred så får vi se hur det utvecklar sig.
Tyvärr det det ut som det som växer kommer från en grundstam. Så vitt jag vet ympas persika (om inte rotäkta) ofta på olika typer av vanligt plommon eller trädgårdsplommon, men det finns också persika som ympas på persika eller på en korsning mellan persika och mandel. Så antingen ser du vad det blir eller skaffar en ny persika (det ena utesluter iofs inte set andra).
 
  • Gilla
pingis
  • Laddar…
Tror man bör ha persika i zon 1 i vindskyddat och soligt läge. Har persika Frost i zon 2 i kallväxthus och det ger ca 30-40 stora persikor årligen. Bilder från iår
 
  • Persikoträd med mogna persikor växer i ett växthus, med en husvägg och trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröna persikor på trädet i ett kallväxthus, glatt lysande i solen med frodig lövverk runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pingis skrev:
Då är det juni 2024. Mitt träd imponerar inte efter en första vinter utomhus men det är heller inte helt dött så nu får det vara ifred så får vi se hur det utvecklar sig.
Persika ympas inte sällan på persika som grundstam även om det kan vara andra grundstammar, som körsbärsplommon eller luddkörsbär. Lidl angav persika som grundstam när jag köpte en för några år sedan. Din bild ser ut som persika.

Jag har provat persika i zon 4. De överlever vintern med dukar under efter ett par år i krussjuka.
 
  • Gilla
pingis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.