Tycker du argumenterar rätt bra för att ni inte skall överbelån er och köpa "drömhuset" i nuläget.
Att bo med oro och ångest för hur man ekonomiskt skall lösa om värmepumpen går sönder hela vintern är ju inte direkt en lisa för själen: Visst finns det många som "skiter i detta och bara kör" men det är rätt många som går in i väggen också och tvingas sälja drömhuset, eller flyttar isär för det tär för mycket på förhållandet osv. I Stockholm registreras ca 2500 skiljsmässor per år, och då är samboförhållanden inte inräknade, 51% av alla samboförhållanden slutar i separation efter 10 år...hur många som tar slut i samband med att man "överköper sig" är svårt att säga förstås.


Bo kvar i ert hus och jobba för att göra det mer trivsamt skulle jag säga.

Är det området ni inte gillar så kolla på att flytta: Men ni kanske får kompromissa och inte köpa drömhuset denna gång, utan det kanske blir nästa gång.

Det är ju inte så att nästa hus ni köper behöver vara det sista ?
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Att flytta skulle alltså innebära ett inkomsttapp på 30-40k PLUS kraftigt ökade bilkostnader.
Det går inte ihop. Om du tar inkomsttappet är det ju för att du tagit ett nytt jobb närmare ditt nya hus i obygden. Eftersom du dels skriver att halverar lönen, dels nämner ett inkomsttapp på 30-40k netto, så antar jag att du lite grovt går från 150k brutto i månaden till 75k. Det är vanligt vid de lönenivåerna att erbjudas förmånsbil från arbetsgivaren.
Clarken37 Clarken37 skrev:
Det är ju inte 2 timmar restid från Ekerö till City jämnt. Bara i den värsta trafiken. Men det är där jag behöver åka. Att kombinera bil med lokaltrafik skulle bara förvärra.

Sen är aspekten att jag VILL ha Leos Lekland, Badhus, stora butiker etc 10 minuter bort. Jag VILL kunna gå på aw utan att ta en taxi för 1500 hem etc
Att ta taxi hem varje fredag lönar sig ändå om du räknar på det.
 
  • Gilla
Onnie och 1 till
  • Laddar…
Det är kanske så också att ni inte kan tänka er att bo i vilket område som helst? Utan att kunna Stockholm så borde det väl finnas något fint hus <30-tal som inte kostar en hel förmögenhet och som inte ligger heelt off? Letar ni liksom utanför Nacka? :D Jag kanske har fel
 
Clarken37
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Får man fråga vad ni har i budget? Det är väldigt många här på byggahus.se som inte riktigt fattar hur dyrt det är att renovera i Stockholm. Om jag känner att budgeten inte räcker skulle jag titta i en bredare cirkel och försöka hitta ett hus som redan är renoverat men med god kommunikation.

Det är väldigt många som letar efter ett äldre hus med renoveringsmöjlighter just i Stockholm så dessa objekt blir ofta inte billigare än ett redan renoverat hus efter att man renoverat det dvs.
precis det vi försöker hitta. Budgeten tillåter inte köp i de områden som har gamla fina 2 våningshus. Bromma tex. Söderort går bort pga avstånd.

Andelen äldre hus som finns i övriga områden är få. Renoverade sådana väldigt få.
H HenrikHuslöse skrev:
Det går inte ihop. Om du tar inkomsttappet är det ju för att du tagit ett nytt jobb närmare ditt nya hus i obygden. Eftersom du dels skriver att halverar lönen, dels nämner ett inkomsttapp på 30-40k netto, så antar jag att du lite grovt går från 150k brutto i månaden till 75k. Det är vanligt vid de lönenivåerna att erbjudas förmånsbil från arbetsgivaren.

Att ta taxi hem varje fredag lönar sig ändå om du räknar på det.
Av alla de jag känner som bor i obygden med små barn är det ett enormt bilkörande pga alla avstånd. Att ha en bil som vi har idag skulle vara otänkbart. Alltså tillkommer många mil på befintlig bil samt en till bil kommer behövas som ska köras många mil.

Det lönar sig möjligen men det innebär också att man inte kan ta bilen till jobbet på morgonen och måste lösa det på något sätt. Meckigt helt enkelt
 
Clarken37
I ibrakadabra skrev:
Det är kanske så också att ni inte kan tänka er att bo i vilket område som helst? Utan att kunna Stockholm så borde det väl finnas något fint hus <30-tal som inte kostar en hel förmögenhet och som inte ligger heelt off? Letar ni liksom utanför Nacka? :D Jag kanske har fel
Nej det stämmer. Söderort går bort. Likaså områden där det finns mycket stök.

Hellre radhus i ett väldigt bra område än villa i ett stökigt
 
  • Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Clarken37
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Får man fråga vad ni har i budget? Det är väldigt många här på byggahus.se som inte riktigt fattar hur dyrt det är att renovera i Stockholm. Om jag känner att budgeten inte räcker skulle jag titta i en bredare cirkel och försöka hitta ett hus som redan är renoverat men med god kommunikation.

Det är väldigt många som letar efter ett äldre hus med renoveringsmöjlighter just i Stockholm så dessa objekt blir ofta inte billigare än ett redan renoverat hus efter att man renoverat det dvs.
9 är absolut max.

Områden som är aktuella men går bort pga pris; Bromma, Danderyd, Lidingö.

Områden som är aktuella och kan funka med budget; Sollentuna, Täby, Vallentuna.

Områden som är verkligen är gränsfall där vi nog inte vill bo; Åkersberga, Bro, Knivsta, Ekerö.
 
Clarken37
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Tycker du argumenterar rätt bra för att ni inte skall överbelån er och köpa "drömhuset" i nuläget.
Att bo med oro och ångest för hur man ekonomiskt skall lösa om värmepumpen går sönder hela vintern är ju inte direkt en lisa för själen: Visst finns det många som "skiter i detta och bara kör" men det är rätt många som går in i väggen också och tvingas sälja drömhuset, eller flyttar isär för det tär för mycket på förhållandet osv. I Stockholm registreras ca 2500 skiljsmässor per år, och då är samboförhållanden inte inräknade, 51% av alla samboförhållanden slutar i separation efter 10 år...hur många som tar slut i samband med att man "överköper sig" är svårt att säga förstås.


Bo kvar i ert hus och jobba för att göra det mer trivsamt skulle jag säga.

Är det området ni inte gillar så kolla på att flytta: Men ni kanske får kompromissa och inte köpa drömhuset denna gång, utan det kanske blir nästa gång.

Det är ju inte så att nästa hus ni köper behöver vara det sista ?
Nej bra tips. Men sambon vill verkligen inte vänta och är i princip beredd att flytta vart som helst för att få ett hus hon gillar
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Nej bra tips. Men sambon vill verkligen inte vänta och är i princip beredd att flytta vart som helst för att få ett hus hon gillar
Då får ni ta en diskussion: Ett 1930-tals hur är kanske inte aktuellt om känslan av att vilja flytta är akut, men pengarna inte räcker till.
Som sagt: man kan ju flytta flera gånger, det behöver inte vara er sista.

Som minimum bör du ställa upp några kriterier: Om hon har tex "renoverat 1930-40-tals hus" så kanske du har "minst en buffert på 100k, max ett lån på XXX, inkl ev renoveringar och max pendling på Y h - så letar ni utifrån de kriterierna.

De områden du nämner skulle jag resonera såhär kring:
* Något/några badrum med utgångna ytskick: Inga problem: bara att ta det - många badrum kan vara "tekniskt" slut men hålla i många år. Se till att använda badkar/duschkabin och se över ventilation så minskra ni risken för fuktskador

* Fuktproblematik i grund: Vilken nivå ? Det finns alltifrån: "Akut åtgärd". Till: "Funkar, men bo inte i källaren": Dyrt att åtgärda om det är akut: Så ingår naturligtvis i budgeten för det objektet isf

* Tak som är avksrivna: Inga problem: Ni bör ändå besikta huset: Fråga besiktningsmannen om hur det ser ut, om det är ngt akut eller bara tekniskt slut.

* Avlopp original: Inga problem i de flesta fall

* Fönster original: Inga problem alls: Måla/kitta om om det behövs: Det bör ni kunna göra själva även med barn

* Självdrag: Har ju funkat i 80-100 år - så borde inte behöva åtgärdas akut om radonproblem inte finns tex

* Bomljud överallt i murad grund. Lev med det, se till att ha buffert om ngt måste mer akut åtgärdas

* Gamla avskrivna uppvärmningssystem: Se till att ha pengar för en ny värmelösning om det behövs
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
9 är absolut max.

Områden som är aktuella men går bort pga pris; Bromma, Danderyd, Lidingö.

Områden som är aktuella och kan funka med budget; Sollentuna, Täby, Vallentuna.

Områden som är verkligen är gränsfall där vi nog inte vill bo; Åkersberga, Bro, Knivsta, Ekerö.
Tre av de dyraste områdena i Sverige?

Kanske är mer rimligt att justera verklighetsbilden och förväntningarna till rådande läge och förutsättningar i stället.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
9 är absolut max.

Områden som är aktuella men går bort pga pris; Bromma, Danderyd, Lidingö.

Områden som är aktuella och kan funka med budget; Sollentuna, Täby, Vallentuna.

Områden som är verkligen är gränsfall där vi nog inte vill bo; Åkersberga, Bro, Knivsta, Ekerö.
Åkersberga, Bro, Knivsta och Ekerö är ju på helt olika ställen. Restiden till arbetet måste ju bli väldigt olika.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Jag har jobb där i princip hela min bransch finns i Stockholm och jag behöver vara på plats i City 8-17 minst fyra dagar i veckan.

Jag har cirka 25 minuters pendling idag. Det går utmärkt och är inte störande.

Visst kan vi flytta till mindre ort. Men det skulle sannolikt mer än halvera min inkomst och innebära en kraftig nedgradering av levnadsstandard. Vi kanske skulle spara 15k i månaden i räntekostnader, men samtidigt ge upp kanske 30-40k i nettoinkomst. Vi skulle dessutom gå från 29% kommunalskatt till kanske 32-34%.

Sen trivs jag dessutom bra med det jag gör.

De alternativen som varit på tapeten är tex långt ut på Ekerö. Där snackar vi kanske 2 timmar i bil in till jobbet enkelt resa under rusning.

För barnens del innebär det en buss som går 1 gång i timmen och eviga pendlingar till minsta lilla.

Sen får man inte heller underskatta de enorma kostnader det skulle innebära med 2 bilar som ska rulla 4-5k mil per år
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Aldrig i livet.
Jag tillhör dem som tror att det med planering och en portion tur går att få mycket av det en vill ha i livet, men inte allt samtidigt, och inte överallt. Ett högkostnadsliv med småbarn innebär att barnen får gå 55 timmar i veckan på förskolan och ni föräldrar balanserar på magsårets rand i syfte att hålla barn och arbetsgivare ungefär lika nöjda, för möjligheten att bo i en viss typ av hus i ett visst område. Kan högkostnadslivet kanske skjutas på till en tid när barnen är äldre och mer självständiga?
För er som inte renoverar själva, får alla renoveringar räknas om till arbetad tid på lönearbetet. Hur många timmar/veckor/månader måste ni arbeta för att ha råd med exempelvis takbyte eller nytt värmesystem? Är det värt jobbet?

Jag bor antagligen i skogen enligt din definition (landsbygd i landsbygdskommun), och har ungefär 20 minuters bilkörning till jobbet. Inte så enormt, kanske rent av jämförbart med era pendlingstider nu. Det finns dessutom jämnåriga grannar i byn, som barnen kan leka med. (Det är förstås möjligt att era barn har betydligt fler kompisar på er gata i stan, som de kan gå hem till själva.) Vi har cirka 10 minuters resa till mataffären. Inte så enormt det heller, och jag har inte övervägt självmord p g a vår livssituation.

Det kan givetvis vara så att ni har mycket specifika jobb som bara måste utföras i just stockholmsområdet. En av er kanske är Anna Kinberg Batra som vill ha lagom resavstånd till länsstyrelsen, vad vet jag? Men om det inte är så går det åtminstone att överväga en flytt till en del av landet där bostadspriserna är rimligare. Det är som bekant läget som gör att miljonerna drar iväg uppåt. Ett 1930-talshus med visst renoveringsbehov utgör exakt samma nytta, bostad åt er familj, oavsett om det står i slumpvis utvald villaförort till Stockholm och kostar 8 miljoner, eller står i slumpvis utvalt landsbygdsområde och kostar en halv miljon. Eller slanta upp en miljon för landsbygdshuset och få ett som redan är renoverat, perfekt!
Det är kanske jättekul att bo i ett dyrt men drömmigt hus i den där villaförorten och ha ångest över vad som händer den dagen taket börjar läcka, men det är också rätt skönt att bo i ett billigare hus och ha råd att jobba deltid och hämta kl 15 på förskolan, gå igenom en tuff ekonomisk uppstartsfas av sitt företag, eller bestämma sig för att börja plugga. Ett sådant liv innebär förstås att jag och bättre hälften aldrig kommer bli rikast på kyrkogården, men å andra sidan kommer vi inte bli de mest skuldsatta på kyrkogården heller.
Jag har gjort resan från Stockholm til landsbygd just på grund av drömmen om ett hus som passar mig och min familj. Gick från 30-40 minuters restid med tunnelbana till 1 timme restid med buss+regionaltåg, samtidigt minskade priset på motsvarande hus från 8-10 miljoner till 1-1,5 miljoner. Använder bara bilen på helgerna vid storhandling eller utflykter. Är man lite taktiskt i valet av plats och flexibel på jobbet finns det inget som säger att man måste åka bil hela tiden. Är på jobbet 4 dagar i veckan 8-17. Ibland senare. Sista tåget går hem vid elvatiden, vid halv ett på fredag-lördag. Nu är jag i åldern att tequilarace halv fyra på morgonen inte lockar längre, så saknar inte natttrafik.

Jobbar kvar i Stockholm, går regelbundet på AW och fester i Stockholm där många vänner finns kvar. Den stora skillnaden är att jag har mer pengar kvar i plånboken efter räkningarna pga betydligt lägre omkostnader. Och sparkontot det växer i takt med livskvalitet.

OK, tramsebamses lekland finns inte inom 60 minuter avstånd, men hela skogen finns utanför dörren och är helt gratis. Liksom badsjöar i stället för badhus.

Vad fick jag? 20-talshus i två våningar med stor tomt, putsad fasad, nydränerat och nytt tak, dubbelgarage med verkstad och atelje: 1,5 miljoner kronor för 10 år sedan. Lånet är snart betalt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anneli Törnros och 18 till
  • Laddar…
Clarken37
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Tre av de dyraste områdena i Sverige?

Kanske är mer rimligt att justera verklighetsbilden och förväntningarna till rådande läge och förutsättningar i stället.
Tja alla områden i Sthlm faller ju mer eller mindre under kriteriet bland de dyraste i Sverige så säger inte så mycket.
 
Någonting i hela diskussioner skaver nu tycker jag. TS menar att det är ett inkomstbortfall på uppåt 40K netto på att flytta till mindre ort, samtidigt finns inte pengar att köpa huset som önskas. Det nämns också en hel del om "kan inte köra en gammal bil" osv.

Det får mig att känna att det kanske är läge att kolla över hushållsbudgeten. Finns säkert många slantar att spara där och göra en klassisk Expressen/Aftonbladet "så sparade vi ihop en miljon på ett år"-grej. Gör det så finns kanske ekonomin för huset inom kort.

I jämförelse: Vår äldsta bil är 10 år nu. Visst är den lite sliten, men uppvisar inga fel som skulle få den att inte starta på morgonen. Där sparar vi massor på att inte köpa ny bil hela tiden även om det hade varit kul i sig. Netflix etc har vi inte. Inte heller mobilabonnemang med hög månadskostnad. Många bäckar små. Det gäller att göra val här i livet, väldigt få kan äta kakan och behålla den samtidigt.
 
  • Gilla
Anneli Törnros och 12 till
  • Laddar…
Clarken37
H HenrikHuslöse skrev:
Åkersberga, Bro, Knivsta och Ekerö är ju på helt olika ställen. Restiden till arbetet måste ju bli väldigt olika.
Mest Knivsta som avviker. Och är klart minst intressant.
 
Clarken37
tensiden tensiden skrev:
Någonting i hela diskussioner skaver nu tycker jag. TS menar att det är ett inkomstbortfall på uppåt 40K netto på att flytta till mindre ort, samtidigt finns inte pengar att köpa huset som önskas. Det nämns också en hel del om "kan inte köra en gammal bil" osv.

Det får mig att känna att det kanske är läge att kolla över hushållsbudgeten. Finns säkert många slantar att spara där och göra en klassisk Expressen/Aftonbladet "så sparade vi ihop en miljon på ett år"-grej. Gör det så finns kanske ekonomin för huset inom kort.

I jämförelse: Vår äldsta bil är 10 år nu. Visst är den lite sliten, men uppvisar inga fel som skulle få den att inte starta på morgonen. Där sparar vi massor på att inte köpa ny bil hela tiden även om det hade varit kul i sig. Netflix etc har vi inte. Inte heller mobilabonnemang med hög månadskostnad. Många bäckar små. Det gäller att göra val här i livet, väldigt få kan äta kakan och behålla den samtidigt.
Har aldrig klagat på gammal bil. Vill bara att den startar troget och inte behöver service hela tiden. Har haft bilar som är 7-8 år och gått 7-8k mil son strular hela tiden. Orkar inte bo i obygden med en bil som inte startar.

Vi har väldigt små omkostnader överlag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.