Hej hej! Jag är spekulant på en cirkelsåg med sågdjup 45 mm, men är det för lite?

De flesta reglar och grejer jag kapar är ju 45 mm åt något håll så i teorin borde det ju vara perfekt. Men, ingenting är ju helt exakt och jag vill ju inte råka få det så att jag kör sågen genom en regel och så kvistar det sig i botten för den når inte riiiktigt ned hela vägen.

Är 45mm sågdjup perfekt för 45mm regelverk eller bör jag titta på en med större djup? Spontant känns det ju som en dum chansning kanske?
 
Sågar du bara 90 grader räcker det säkerligen, men såfort du lutar klingan blir sträckan genom regeln längre...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
R
De flesta vanliga cirkelsågar tar 55mm i djup vid 90 graders sågning..
 
  • Gilla
Rickard. och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Sågar du bara 90 grader räcker det säkerligen, men såfort du lutar klingan blir sträckan genom regeln längre...
"Säkerligen" är ju nyckelordet här :)

Men jag tror inte jag vågar chansa så jag kör nog på en modell med lite större klinga. Vill kunna såga 45-reglar utan risk att behöva ta om eller att det inte blir ordentligt sågat.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D DanPet1 skrev:
Men jag tror inte jag vågar chansa så jag kör nog på en modell med lite större klinga. Vill kunna såga 45-reglar utan risk att behöva ta om eller att det inte blir ordentligt sågat.
Rätt!
 
K
Varför inte ta någon av de mest sålda modellerna med 165mm klinga? Som ger runt 55mm i sågdjup vid 90
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
C
D DanPet1 skrev:
Är 45mm sågdjup perfekt för 45mm regelverk eller bör jag titta på en med större djup?
45 mm sågdjup är snäppet för lite för 45 mm reglar. Du vill ha ett minimalt utstick, och är det en såg med skena snor skenan normalt dessutom 5 mm.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Om det är reglar du ska kapa, köp en kapgersåg istället. Cirkelsågen är möjligen användbar för att justera bredden på reglarna….
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag måste bara inflika att jag inte alls håller med ovanstående och jag vet att jag har många duktiga snickare med mig.
Cirkelsågen är den mest användbara och universella el-sågen (för byggprojekt i alla fall) man kan köpa, varför konka runt med fullånga reglar och balansera dom på ett sågbord när man bara kan kapa direkt på virkesbunten eller släpvagnen.

Att rekomendera är en sak men cirkelsågen är användbar till mycket mer än att "justera bredd"...
 
Redigerat:
  • Gilla
BengtH och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om det är reglar du ska kapa, köp en kapgersåg istället. Cirkelsågen är möjligen användbar för att justera bredden på reglarna….
Handcirkelsåg är nära optimalt för reglar.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag måste bara inflika att jag inte alls håller med ovanstående
Helt klart kan man tycka olika. Jag tycker dock att kapsågen är bäst för att kapa reglar. Använder knappt alls handcirkelsågen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag måste bara inflika att jag inte alls håller med ovanstående och jag vet att jag har många duktiga snickare med mig.
Cirkelsågen är den mest användbara och universella el-sågen (för byggprojekt i alla fall) man kan köpa, varför konka runt med fullånga reglar och balansera dom på ett sågbord när man bara kan kapa direkt på virkesbunten eller släpvagnen.

Att rekomendera är en sak men cirkelsågen är användbar till mycket mer än att "justera bredd"...
Nej tack. Men du har förstås rätt till din egen åsikt.

Jag har en av varje sorts såg och jag vet hur maskinerna kan användas. Cirkelsågen är den av alla sågar jag har som gör minst nytta. Den gjorde lite nytta tills jag skaffade sänksågen med skena, därefter används den bara till fuljobb där sänksågen känns "för fin".

Det går mycket fortare att såga reglar till rätt mått i en kapger, givetvis under förutsättning att den är på plats. På plats nr2 efter 10" kapgersågen jag har idag skulle vara en lite mindre kapger som är mer mobil. Släpet är en perfekt platform att ha som sågbord om virket ligger där.

Och ärligt talat, jag tror inte jag har sett någon byggarbetsplats där man bygger i lösvirke där det inte finns en kapger.

Att cirkelsågen är mer universal än de flesta andra sågarna, det håller jag med om. Men det betyder ju också att den är halvbra på allt.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag reagerade inte på din åsikt utan bara på hur du formulerade din andra mening.
 
En byggvinkel och batteridriven cirkelsåg är i normalfallet förstahandsvalet för att kapa reglar då man kan göra det på plats utan extra lyft. Det sparar väldigt mycket tid, särskilt eftersom man kan anpassa på plats utan att gå tillbaka till kap-geren.
 
  • Gilla
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag reagerade inte på din åsikt utan bara på hur du formulerade din andra mening.
Ok, ja det var förstås än lätt överdrift från min sida. Man kan ha den som vikt på slippappren också, så de inte blåser bort. Och kanske till något annat.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.