2 611 läst · 40 svar
3k läst
40 svar
Dåligt om bromsbelägg sitter för fixerat?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 483 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 483 inlägg
Rostlösare bakom damasken? Tätningarna till bromskolven tål inte vanlig olja utan är det ska vara bromscylinderfett såsom silikon eller ricin, annars riskerar gummit svälla och kolven fastna helt eller andra tråkigheter.Dracula skrev:***uppdatering!
Tog bort klippsen, slipade rent, rostlösare, men, det såg rent ut även innan! Slutade med att jag fick fila till beläggen, som var lite för stora. Problem nummer 2 uppstår, bromskolven fastrostad!! Va fan! ...går inte att skruva in med rätt verktyg, och ja jag har smörjt med rostlösare under damasken. Det blir att försöka montera ihop allt, med gamla beläggen, o köra till verkstaden. Jaja. En erfaren rikare.
Vad jag minns även om jag inte meckat med nyare VW är att det är elektrisk handbroms bak och bromskolven måste köras in med hjälp av en servicedator eller annan lösning, annars får man inte in den i botten. Om det gäller just din modell vet jag inte.
Tja, antingen vet man vad man håller på med eller så gör man inte det. Om du köper eftermarknadsdelar från kända tillverkare (Bosch, Brembo, ATE) men skiten ändå inte passar med clipsen monterade, så är det ju så det är. Ibland kan det ju vara lite grinigt att få clipsen att sätta sig ordentligt men om det ändå inte passar trots korrekt rengöring av bygeln så är det ju så det är. Att det följer med clips till till ett set belägg som används på 200 olika bilmodeller och att de ”blir över” på just din bil är knappast något att förvånas över heller.C cpalm skrev:
Att börja modifiera bygeln för att clipsen ska passa utöver att ta bort rost låter som ett mycket större problem än att skippa clips som inte passar. Att modifiera själva belägget låter också fel, har jag aldrig behövt göra.
Redigerat:
Du ska aldrig , och jag menar aldrig , smörja gummi i bromsar med olja , aldrig !Dracula skrev:***uppdatering!
Tog bort klippsen, slipade rent, rostlösare, men, det såg rent ut även innan! Slutade med att jag fick fila till beläggen, som var lite för stora. Problem nummer 2 uppstår, bromskolven fastrostad!! Va fan! ...går inte att skruva in med rätt verktyg, och ja jag har smörjt med rostlösare under damasken. Det blir att försöka montera ihop allt, med gamla beläggen, o köra till verkstaden. Jaja. En erfaren rikare.
Finns smörjfett ämnat till bromsok .
Bromskolvarna bak är troligen av modellen med en motor för handbroms , finns lite olika sätt att köra in kolven .
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 483 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 483 inlägg
Här är det bra att tillägga följande eftersom det är riktat till någon som inte har vana att mecka:Tomture61 skrev:
Butikerna säljer ett fett som kallas bromsoksfett och det är enbart ämnat att vara på glidytorna för bromsklossar, glidpinnarna till oket och liknande. Det förblir fast vid höga temperaturer, är vattenfast och därför finns det. Ett helt annat fett som är kompatibelt med gummit inuti bromsok, huvudcylindrar säljs separat och är det man ska använda om det ska smörjas "bakom damasken", eller renovera ok.
Det är väldigt viktigt att man lär sig skillnaderna, annars kan bromsarna sluta fungera.
Ja Helge. Jag förutsätter att man tittar på skivorna in och utsida, när man ska byta belägg.MathiasS skrev:
Så pass självklara saker, förväntar jag mig av myndiga människor med körkort.
Bakskivor och belägg, tar normalt sett slut "samtidigt", pga att de byts så sällan att de är förstörda.
Kolven och damasker smörjer man med bromsvätskan, så det behövs inte något speciellt fett till det.MultiMan skrev:Här är det bra att tillägga följande eftersom det är riktat till någon som inte har vana att mecka:
Butikerna säljer ett fett som kallas bromsoksfett och det är enbart ämnat att vara på glidytorna för bromsklossar, glidpinnarna till oket och liknande. Det förblir fast vid höga temperaturer, är vattenfast och därför finns det. Ett helt annat fett som är kompatibelt med gummit inuti bromsok, huvudcylindrar säljs separat och är det man ska använda om det ska smörjas "bakom damasken", eller renovera ok.
Det är väldigt viktigt att man lär sig skillnaderna, annars kan bromsarna sluta fungera.
Medlem
· Västernorrland
· 10 820 inlägg
det kan man mycket väl göra men nackdelen är att det försvinner ganska fort och sen kärvar det ännu mer för det löser ju upp och tar med sig ev fett som ligger där också. Men visst, handdlar det om att tillfälligt få igång ett kärvande ok så är ju bromsvätska betydligt bättre än nån smörjspray med mineralolja.S Sernando skrev:
Vilken modell av bromsok har du, som kräver fett till kolvarna? Aldrig varit med om att det skulle behövas eller används för bromsok. Vare sig på bilar eller motorcyklar. Iaf inte de senaste 30 åren....S Stefan1972 skrev:det kan man mycket väl göra men nackdelen är att det försvinner ganska fort och sen kärvar det ännu mer för det löser ju upp och tar med sig ev fett som ligger där också. Men visst, handdlar det om att tillfälligt få igång ett kärvande ok så är ju bromsvätska betydligt bättre än nån smörjspray med mineralolja.
Medlem
· Västernorrland
· 10 820 inlägg
normalt sett när man monterar ihop bromsok så smörjer man med fett. De använder inte bromsvätska iallafall. Bromsvätska innanför damasken försvinner ganska fort.S Sernando skrev:
Om man renoverar ett bromsok behövs ngt smörjande för att trycka i kolven / kolvar därav används ett speciellt fett för detta eller bromsvätska .S Sernando skrev:
På utsidan av oket är det en fördel att smörja spåren för beläggen (där det rostar) + smörja pinnarna om man har den modellen . Man använder aluminiumpasta + smörjfett .
Ja, det är lika illa att ge sig på att modifiera bygeln så klart. Omvänt är det naturligtvis OK att skippa clipsen om de inte skall användas till just din bilmodell. Nej, det enda rätta om man köper bromsdelar som inte passar är att skicka tillbaka skiten.MathiasS skrev: