O [old rusty] skrev:
Har du jord på vit när ingen sitter där eller när någon sitter i stolen? Det ska inte vara jord där om någon sitter på stolen.
Jag har jord på vit oavsedd om någon sitter där eller inte.
 
K Kvisthberg skrev:
Jag har jord på vit oavsedd om någon sitter där eller inte.
Förlåt.

När tändningsnyckeln är i "run" läge?

Är den avstängd med tändningsnyckeln får du också jord på vit..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Förlåt.

När tändningsnyckeln är i "run" läge?

Är den avstängd med tändningsnyckeln får du också jord på vit..
Ok skall kolla i morgon. Tack
 
O [old rusty] skrev:
Förlåt.

När tändningsnyckeln är i "run" läge?

Är den avstängd med tändningsnyckeln får du också jord på vit..
Jag vet inte hur det är på TS gräsklippare. Men det finns en risk att man mäter upp kontakt mellan jord och vit även med tändningen på därför att tråden jordas genom tändspolen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har den olja?
 
K Kvisthberg skrev:
Jag kollade tändstiftet. Gnista oavsett om jag trycker in sätesbrytaren eller släpper den. (Motorn går att starta)

Ingen gnista om jag kopplar i klippet eller lägger i växel (motor går ej att starta)

Jag har kollat de tre säkerhetsbrytarna. Dom är ok.

Jag tror detta är rätt kopplingsschema. [bild]
Bra, då har du testat brytarna på bästa och säkraste sättet. Men, gör ändå som @Avemo föreslår, och koppla bort jordkabeln från brytarna/tändlåset.
 
A Avemo skrev:
Jag vet inte hur det är på TS gräsklippare. Men det finns en risk att man mäter upp kontakt mellan jord och vit även med tändningen på därför att tråden jordas genom tändspolen.
Man får mäta med en multimeter som ser skillnad på nån ohm ( jordat) och några ohm (genom tändspolen).
 
D Dilato skrev:
Man får mäta med en multimeter som ser skillnad på nån ohm ( jordat) och några ohm (genom tändspolen).
Ok jag skall prova det
 
D Dilato skrev:
Man får mäta med en multimeter som ser skillnad på nån ohm ( jordat) och några ohm (genom tändspolen).
När jag mäter med multimeter(iställd på 2000 Ohm) på vit kabel från sätesbrytare, får jag med tändningslås i 0 läge, 1 Ohm ill jord. Oavsett om knappen är intryckt eller ute.

Om jag ställer tändningsnyckeln i run, får jag 2 Ohm till jord.
Oavsett om knappen är intryckt eller ute.
 
K Kvisthberg skrev:
När jag mäter med multimeter(iställd på 2000 Ohm) på vit kabel från sätesbrytare, får jag med tändningslås i 0 läge, 1 Ohm ill jord. Oavsett om knappen är intryckt eller ute.

Om jag ställer tändningsnyckeln i run, får jag 2 Ohm till jord.
Oavsett om knappen är intryckt eller ute.
Obs. Jag har inte kopplat bort jordkabeln från tändningslåset. Måste i så fall klippa kabeln. Går inte lossa enstaka ledare från multikontakten
 
K Kvisthberg skrev:
Obs. Jag har inte kopplat bort jordkabeln från tändningslåset. Måste i så fall klippa kabeln. Går inte lossa enstaka ledare från multikontakten
Eftersom motorn tycks gå att starta och stängs av normalt, kan du nog utesluta tändningslåset som felkälla.
Prova som sagt att koppla bort kabeln som går bak till "tändspolen" på motorn. Då bör motorn gå, även med växel och klippaggregat. Obs. att det inte går att stänga av motorn med nyckeln, utan att koppla in kabeln igen.
 
K Kvisthberg skrev:
När jag mäter med multimeter(iställd på 2000 Ohm) på vit kabel från sätesbrytare, får jag med tändningslås i 0 läge, 1 Ohm ill jord. Oavsett om knappen är intryckt eller ute.

Om jag ställer tändningsnyckeln i run, får jag 2 Ohm till jord.
Oavsett om knappen är intryckt eller ute.
Någon nämnde ju att du kan mäta jord från tändssystemet. Jag vet inte sannolikheten eller vilka värden det ger, men för att prova det:

Det du mäter stämmer fortfarande med trasig säteskontakt.
Koppla ur den vita kabeln helt från sätets säkerhetsbrytare (på tändningslåsets sida helst och se till att inte kabeln jordar mot chassi av misstag) och se om maskinen dör när du aktiverar klippdäcket.
I så fall är det den kontakten som inte sköter sig.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Eftersom motorn tycks gå att starta och stängs av normalt, kan du nog utesluta tändningslåset som felkälla.
Prova som sagt att koppla bort kabeln som går bak till "tändspolen" på motorn. Då bör motorn gå, även med växel och klippaggregat. Obs. att det inte går att stänga av motorn med nyckeln, utan att koppla in kabeln igen.
Jag tog bort kabeln till tändspolen. Fungerade precis som du sa. Jag tror just nu att det antigen är avbrott(glappkontakt), eller kortslutning mellan några ledare. Vilket verkar mest sannolikt ? Var ska jag leta?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
K Kvisthberg skrev:
Jag tog bort kabeln till tändspolen. Fungerade precis som du sa. Jag tror just nu att det antigen är avbrott(glappkontakt), eller kortslutning mellan några ledare. Vilket verkar mest sannolikt ? Var ska jag leta?
Trodde vi kommit längre.. :)

Så fort den vita kabeln jordas ska motorn stanna. Det är oftast så småmaskiner fungerar.

Den jordas via tändningslåset när du stänger av maskinen.
Annars jordas den när "fel" kombination av säkerhetsbrytare är slutna/öppna.
I ditt fall om ingen sitter i sätet och klippdäcket startas.

Klippdäckets kontakt fungerar uppenbarligen eftersom den påverkar motorn.
Men sätets kontakt ska inte "släppa fram" den jordningen om någon sitter i sätet.

Så kontrollera allt kring sätesbrytaren igen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som hjälp har jag dokumenterat elschemat så du har något att mäta mot

Elschema med komponenter, relationer och kabelförbindelser, visas med beskrivningar och anmärkningar om jordning vid olika tändnings- och vernställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
[old rusty]
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.