T tyomka skrev:
Använd cellplast som utfyllnad så att tjockleken runt om blir runt 10cm.
Det andra jag tänkte på är att det ser ut som att trappa kommer att gjutas direkt mot husgrunden. Har du farstun över som skyddar mot regn? I annat fall om trappan kommer att utsättas för regn så kommer den dra in massa fukt in via vägglivet.
Så bäst att du gjuter så att trappan inte har någon kontakt med vägglivet.
Men han har gjutet trappan redan !!
 
  • Gilla
  • Haha
Bonde50 och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tycker mig ha sett att en 10 mm skiva cellplast läggs mellan husgrund / trap
Jaha! Ja den blev snygg!
 
  • Gilla
martinjohansson
  • Laddar…
janwide
Här kommer lite bonusinfo om mått på trappsteg.
"Förhållandet mellan steghöjd och stegdjup kan beräknas med formeln 2 steghöjder + 1 stegdjup = 630cm. Det innebär att t ex vid lägre steghöjd behöver man ha djupare plansteg för att få en bekväm trappa att gå i. Stegdjup bör helst vara 250-300 mm och höjden mellan 150-200 mm. Exempel: Vid 180 cm steghöjd bör djupet vara 270 cm. Då blir trappan bekväm att gå i."
 
  • Gilla
martinjohansson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker det blev snyggt.

Största misstaget är väl att den är lite smal när man ska slinka in genom dörren?
Experimenterade lite före. Min stora funderingar var att antingen sätta stegen närmast dörren, eller så som jag gjort nu. Tyckte det var bäst så som det är nu, för nu kan man gå upp för trappen och sen öppna dörren utan att det känns konstigt.
Vi ska ha rabatt på båda sidor av trappen är det tänkt. Får återkomma om det hade varit klokt att göra den något bredare! Än så länge känns det helt OK! Den är ca 90cm bred
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jonzon jonzon skrev:
Gjuter du ett steg i taget och låter det brinna ett tag?
Gjöt allt på samma gång, började med nedersta steget och gjöt mot dörren, vibbade mellan varje påfyllning, då flyter det tillbaka något. Rev av trappstegen då och då. Massan trycks ju upp när det fylls på.

Upptäckte i slutet att jag köpt 5säckar för lite .. tur lokala handeln var öppen!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
S Sargen skrev:
Mitt nästa projekt här hemma ju. Så det här var perfekt 👍🏻
Lycka till! Det är ett roligt projekt :)
 
Tomture61
Istället för att använda cellplast som utfyllnad .
Använd lecablock + 50 - 60 mm betong på sidor / ovanpå .
Denna info för de som ska gjuta ngt .
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
martinjohansson martinjohansson skrev:
Hejsan!

Är ute efter lite pekpinnar :)

Håller på att gjuta en ny trappa till garaget, men har inte gjort någon gjutning innan. Har tittat på en del videor för att försöka lära mig hur man ska göra.
Har byggt en gjutform enligt bilden nedan.

Det som jag har kvar att göra är att padda, förstärka upp med stödpelare så att formen inte rör sig och sätta dit armering.

Kommer även se till att ordna med fall. Jag har tänkt använda Weber grovbetong.

Mina frågor är egentligen, ser det ut som det bör?
Något annat jag borde tänka på?
Är Weber grovbetong lämpligt för mitt lilla projekt? :)
Finns det något smidigt sätt att göra ytan mindre halkningsbenägen efter gjutning?

Ny dörr är beställd och kommer i slutet av veckan 😄

Väldigt tacksam för all input! Hoppas ni alla haft en härlig dag idag :)
Jag är maskinare men ser ändå att formen kommer förmodligen inte att motstå det hydrostatiska trycket på sidorna. Fyll i med sten för att minska åtgången av betong tryckrafterna på sidorna kommer trots detta att vara desamma
 
sysmali
O Olof Gunnar skrev:
Jag är maskinare men ser ändå att formen kommer förmodligen inte att motstå det hydrostatiska trycket på sidorna. Fyll i med sten för att minska åtgången av betong tryckrafterna på sidorna kommer trots detta att vara desamma
Blev inte trappen bra?
 
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Hur många säckar betong gick det åt?
 
De Stilj De Stilj skrev:
Snyggt jobbat! Hur många säckar betong gick det åt?
Ungefär 40 säckar gick åt, jag köpte för få. Det är mycket smartare att köpa för många. Jag hade tur att den lokala bygghandlarn hade öppet till 14 på lördagar :)
 
Jag lade in ett plattjärn när jag gjöt steg i källaren. Tänkte att det blir en bra skoning för kanten

/Höghus

Betongsteg i en källare med infällda plattjärn längs kanterna för förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.