BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju det att ett felmonterat fönsterbleck just kan innebära att det är en vattenskada inne i väggen under fönstret. Det är därför viktigt att det står med i protokollet.

Om det är synliga fuktskador så är det ju lätt att bevisa att den som besiktigade har missat det och därför har gjort fel och då träder ansvarsförsäkringen i kraft.
Har man minsta koll själv så ser man ett felmonterat fönsterbleck. Däremot kanske inte en annan typ av fuktskada, säg ett läckande tak. Hur då lätt? Om det skrivits tex att taket närmar sig sin tekniska livslängd så kommer man ju bort från alla såna problem. Eller att det rekas att öppna upp innertak för vidare inspektion /riskkonstruktion, etc etc.
 
R
Jag är ganska övertygad om att det är ytterst få procent av befolkningen som vet/kan hur ett fönsterbleck ska sitta, speciellt då det genom årtionden har gjorts lite olika..
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag är ganska övertygad om att det är ytterst få procent av befolkningen som vet/kan hur ett fönsterbleck ska sitta, speciellt då det genom årtionden har gjorts lite olika..
Med dagens hjälpmedel och lite sunt förnuft kommer man långt. Värre är de saker som inte går att se med blotta ögat när man går runt huset.
 
BirgitS
K karlmb skrev:
Med dagens hjälpmedel och lite sunt förnuft kommer man långt. Värre är de saker som inte går att se med blotta ögat när man går runt huset.
Vi pratar t.ex. de 30-åringar som köper sitt första hus och inte har erfarenhet av att bo i hus tidigare. De har inte sunt förnuft eller kunskap om hur fönsterbleck ska se ut, många gånger vet de nog inte ens vad syftet med fönsterblecket är eller reagerar om det saknas ens.

Dolda fel är ju något helt annat och de går ju inte att se för en besiktningsman heller.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi pratar t.ex. de 30-åringar som köper sitt första hus och inte har erfarenhet av att bo i hus tidigare. De har inte sunt förnuft eller kunskap om hur fönsterbleck ska se ut, många gånger vet de nog inte ens vad syftet med fönsterblecket är eller reagerar om det saknas ens.

Dolda fel är ju något helt annat och de går ju inte att se för en besiktningsman heller.
Du nedvärderar normalt funtade konsumenter, som tex har koll på åt vilket håll regnvatten rinner.
Gällande dolda fel så är det detta bara ifall en normalt kunnig person inte kunnat misstänka att det finns något problem i en byggnadsdel. Ser man tex en felaktigt utförd skorstensgenomföring i ett tak så måste man antingen påpeka det eller kontrollera ifall den givit några skador.
 
K karlmb skrev:
Ser man tex en felaktigt utförd skorstensgenomföring i ett tak
Normalköparen har noll koll på vad som är felaktig genomföring eller inte.

Jag har bara köpt tre hus och två lägenheter men kan nog spontant säga att jag inte har koll på takgenomföringar ( ellet för den delen en massa annat byggnadstekniskt).
Dock vet jag att jag vet mer om detta än merparten av alla jasg någonsin träffat🤓
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Normalköparen har noll koll på vad som är felaktig genomföring eller inte.

Jag har bara köpt tre hus och två lägenheter men kan nog spontant säga att jag inte har koll på takgenomföringar ( ellet för den delen en massa annat byggnadstekniskt).
Dock vet jag att jag vet mer om detta än merparten av alla jasg någonsin träffat🤓
Det är ju det jag skriver. Fönsterbleck är enkla och enkla att se. Takgenomföringar kräver lite mer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Det är ju det jag skriver. Fönsterbleck är enkla och enkla att se. Takgenomföringar kräver lite mer.
Och på vilket sätt är det relevant för om man kan få ersättning när besiktningsmannen missar att anmärka på något som är fel?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och på vilket sätt är det relevant för om man kan få ersättning när besiktningsmannen missar att anmärka på något som är fel?
Tråden handlar om nyttan av förbesiktning.
Jag anser snarare det minskar möjligheterna att få ev ersättning för dolt fel.
Och det är väl därför det blivit så himla populärt bland mäklare.
 
Fairlane
K karlmb skrev:
Tråden handlar om nyttan av förbesiktning.
Jag anser snarare det minskar möjligheterna att få ev ersättning för dolt fel.
Varför skulle det minska möjligheten att få ersättning för dolt fel?
Är det ett dolt fel (riktigt dolt fel) så är det nog lättare att få ersättning snabbt från ett försäkringsbolag, de har garanterat pengarna till skillnad från säljaren.
Är det däremot inte ett ett dolt fel, men något man kanske kan skrämma en säljare att betala ändå, så blir det nog svårare att skrämma försäkringsbolaget.
K karlmb skrev:
Och det är väl därför det blivit så himla populärt bland mäklare.
Mäklare struntar nog fullständigt i eventuellt dolt fel-problematik. De rekommenderar besiktning för att underlätta affären, vilket är det som mäklaren är intresserad av.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varför skulle det minska möjligheten att få ersättning för dolt fel?
Är det ett dolt fel (riktigt dolt fel) så är det nog lättare att få ersättning snabbt från ett försäkringsbolag, de har garanterat pengarna till skillnad från säljaren.
Är det däremot inte ett ett dolt fel, men något man kanske kan skrämma en säljare att betala ändå, så blir det nog svårare att skrämma försäkringsbolaget.

Mäklare struntar nog fullständigt i eventuellt dolt fel-problematik. De rekommenderar besiktning för att underlätta affären, vilket är det som mäklaren är intresserad av.
Ok. Falsk trygghet för köparen alltså .
 
Fairlane
K karlmb skrev:
Ok. Falsk trygghet för köparen alltså .
Om man ser det som en trygghet att kunna skrämma säljare att betala ersättning för saker som inte är dolda för så ja.
Å andra sidan är det en trygghet för köparen att veta att den som ska betala ut ersättning för ett riktigt dolt fel också har pengar att göra det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om man ser det som en trygghet att kunna skrämma säljare att betala ersättning för saker som inte är dolda för så ja.
Å andra sidan är det en trygghet för köparen att veta att den som ska betala ut ersättning för ett riktigt dolt fel också har pengar att göra det.
Det är oftast lättare att klämma privatpersoner på det de är skyldiga än försäkringsbolag.
 
BirgitS
K karlmb skrev:
Det är oftast lättare att klämma privatpersoner på det de är skyldiga än försäkringsbolag.
Om de inte har försvunnit utomlands eller fått skyddad identitet någon annanstans etc. så man inte kan få tag på dem.

Det finns ju många trådar i forumet med säljare som har fått sådana mejl/SMS får rådet att över huvud taget inte svara köparen. Sån information sprider sig sen till andra säljare. Så jag tror inte alls att det är så lätt som du verkar tro.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om de inte har försvunnit utomlands eller fått skyddad identitet någon annanstans etc. så man inte kan få tag på dem.

Det finns ju många trådar i forumet med säljare som har fått sådana mejl/SMS får rådet att över huvud taget inte svara köparen. Sån information sprider sig sen till andra säljare. Så jag tror inte alls att det är så lätt som du verkar tro.
I Sverige kommer man inte undan en stämning genom att hålla sig undan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.