A AG A skrev:
Okej, då förstår jag precis vad du menar. Som du säger finns det ingen anledning att gå upp till 6mm2, om man ändå inte tänkt säkra upp. Jag såg det som en självklarhet att man säkrar upp om man sätter in elbilsladdare. Vilket, mycket riktigt, trots allt inte alls är ett krav.
En självklarhet att säkra upp för att kunna ladda bilen med än högre ström än de flesta elbilar kan ta emot? Det kommer väl mer och mer med effekttaxor på elabonnemangen också. Har man behovet så givetvis. Annars är det bara bortkastade pengar.
 
A
Det är svårt att ge något svar på dessa frågor som kommer lite då och då.

I detta fall om jordslutningsimpedansen i anslutningspunkten är högre än ca 650 mOhm går det t ex inte att använda 2,5 mm2 för denna ledning till garaget med den vanligaste dvärgbrytaren C16A

Om tanken är att gå lite på chans välj i så fall den grövre kabeln som diskuterats här.
 
A Avemo skrev:
Varför skall du förvränga vad jag skriver på det viset? Svara i stället på i vilket läge 2,5 mm² skulle vara otillräckligt som matning till en elbilsladdare.
Många laddare klarar ju 32A, då är det lämpligt att ha mer än 2,5mm² draget. Kanske inte lika många bilar, men 24A är i alla fall inte ovanligt. Vissa laddar ju dessutom bara på enfas, kanske övriga laster ligger så det är fördel att ladda på enfas, om än det låter subotimalt.

Jag är inte insatt i ämnet men tycker mig läst att formen av säkringsabbonemang försvinner i kombination med effekttaxor, kanske i vissa fall fördelaktigt att ladda på högre effekt då en kortare stund eller bara toppa upp innan avfärd om man med kort varsel ska iväg. Effekten räknas väl per timme om jag förstått rätt? Har man timdebitering och billigaste timmen inträffar precis när man ska åka är det kanske bättre att ladda på 32A i 20 min än 11A i en timme eller motsvarande vid hemkomst.
Kanske det även kommer ett batteri i garaget eller solceller på taket. Bättre att ha lite marginal från början
 
J JFrisk skrev:
Många laddare klarar ju 32A, då är det lämpligt att ha mer än 2,5mm² draget. Kanske inte lika många bilar, men 24A är i alla fall inte ovanligt. Vissa laddar ju dessutom bara på enfas, kanske övriga laster ligger så det är fördel att ladda på enfas, om än det låter subotimalt.

Jag är inte insatt i ämnet men tycker mig läst att formen av säkringsabbonemang försvinner i kombination med effekttaxor, kanske i vissa fall fördelaktigt att ladda på högre effekt då en kortare stund eller bara toppa upp innan avfärd om man med kort varsel ska iväg. Effekten räknas väl per timme om jag förstått rätt? Har man timdebitering och billigaste timmen inträffar precis när man ska åka är det kanske bättre att ladda på 32A i 20 min än 11A i en timme eller motsvarande vid hemkomst.
Kanske det även kommer ett batteri i garaget eller solceller på taket. Bättre att ha lite marginal från början
Jag vill än en gång förtydliga att jag inte motsätter mig rekommendationen att dra 6 mm² till garaget. Jag motsätter mig påståendet att 3 x 16A och 2,5 mm² matning inte räcker för elbilsladdning. Det finns elbilar som kan laddas med mer än så. Men trenden har snarare varit att de flesta har 11 kW som max. Sedan tål det att påpekas att de flesta hushåll inte enkelt kan säkras upp till mer än 25A huvudsäkring.

Mitt elabonnemang har en extra effektdebitering för månadens högsta förbrukningstimme. Dessutom är det fortfarande en högre fast taxa för högre huvudsäkringar. Jag laddar normalt med 3 x 6A hemma om jag inte har bråttom.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag vill än en gång förtydliga att jag inte motsätter mig rekommendationen att dra 6 mm² till garaget. Jag motsätter mig påståendet att 3 x 16A och 2,5 mm² matning inte räcker för elbilsladdning. Det finns elbilar som kan laddas med mer än så. Men trenden har snarare varit att de flesta har 11 kW som max. Sedan tål det att påpekas att de flesta hushåll inte enkelt kan säkras upp till mer än 25A huvudsäkring.

Mitt elabonnemang har en extra effektdebitering för månadens högsta förbrukningstimme. Dessutom är det fortfarande en högre fast taxa för högre huvudsäkringar. Jag laddar normalt med 3 x 6A hemma om jag inte har bråttom.
Ditt budskap gick fram. Insåg att citatet inte blev riktigt meningsfullt när jag gjorde det. Fick av olika orsaker inte heller iväg meddelandet alls i närheten av vad jag skrev det. Jag är enig att 16A och mindre räcker nog i de flesta fall, men skulle ändå satsa på förutsättningar för lite mer för framtiden om förutsättningarna ändras då av en eller annan anledning.
 
A AG A skrev:
Jag menar bara, att om du ska ha elbilsladdare så räcker inte 3 gånger 16A.
Med effektavgift som kommer så lär du sätta ner din laddare till det lägsta som går (6A)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Med effektavgift som kommer så lär du sätta ner din laddare till det lägsta som går (6A)
Jag ska erkänna att jag inte har minsta erfarenhet av elbilsladdare. Jag gillar inte ens elbilar. Dock vet jag att generellt sett så innebär mer ström, snabbare laddning. Även om det går, så laddar man inte gärna med en vanlig skarvsladd.
Men, som sagt, jag vet inte vad som är mest ekonomiskt. De flesta tycks också vara överens om att TS bör gräva ner en 5x6mm2-kabel. Men då du menar att man ändå inte använder mer än 6A, så finns det ju ingen anledning att ta mer än 5x2,5mm2. Även 5x1,5 skulle ju räcka till mer än bara laddaren. Eller är det något jag missförstått i ditt inlägg?
 
A AG A skrev:
Jag ska erkänna att jag inte har minsta erfarenhet av elbilsladdare. Jag gillar inte ens elbilar. Dock vet jag att generellt sett så innebär mer ström, snabbare laddning. Även om det går, så laddar man inte gärna med en vanlig skarvsladd.
Men, som sagt, jag vet inte vad som är mest ekonomiskt. De flesta tycks också vara överens om att TS bör gräva ner en 5x6mm2-kabel. Men då du menar att man ändå inte använder mer än 6A, så finns det ju ingen anledning att ta mer än 5x2,5mm2. Även 5x1,5 skulle ju räcka till mer än bara laddaren. Eller är det något jag missförstått i ditt inlägg?
Det är väl lika bra att gräva ner så man klarar 16A eller mer ifall man skaffar bil som laddar enfas då jag inte sett effektavgift som går på högsta fasen. Men om man har dyrt bolag så blir det nog så att man begränsar uttaget och laddar över natten även om elpriset är högre. För mig är det kanske 100 kWh/månad att ladda och om jag drar upp effekt på max så kostar det 200-300 kr extra per månad i den avgiften. Så nästan att det är billigare att ladda i snabbladdare längs E4 än hemma om man laddar på full effekt...

Har man flera bilar eller pendlar långt varje dag kanske man vill äta den kostnaden på effekten och ladda max varje gång. Men mer än 16A känns inte så troligt (och inte många bilar som klarar det heller då man ändå laddar "fullt" på 5 timmar med 3x16A). För mig är att ladda fullt från 20% till 70%, så håller batteriet längre också. Det blir någon gång i veckan eller varannan vecka som man laddar...
 
A AG A skrev:
Dock vet jag att generellt sett så innebär mer ström, snabbare laddning. Även om det går, så laddar man inte gärna med en vanlig skarvsladd.
Så är det förstås. Men det går ju inte mer ström än bilens ombordladdare kan hantera. Den gränsen är oftast 16A. Så upp till 16A avsäkring går det att ladda fortare genom att öka avsäkringen. Men att gå högre än så fungerar bara med ett mindre antal elbilar.
 
Hörde med en elektriker idag och han rekommenderade att antingen dra en 400v då det är drygt 50 meter det skall dras och terrängen är minst sagt utmanande.

Även med snöre så blir det väldigt svårt att dra igenom en 5x6.

Får se vart det landar i.
 
Antingen* 400v eller en 6x2.5 mm.
 
400V är (två/)trefas
6G2,5 är ovanlig kabel 5G2,5 är vanlig kabel.


Mantingen till en gruppcentral är lämpligen en 5G6 eller en 5G4.


Det där med effekttaxa, och vilken debiteringsmodell det är/blir är olika mellan olika bolag. Tror inte det är något bolag som har en momentantopp utan minst medel av de x högsta topparna, eller högsta medeleffekten under x minuter.
Visst, mot billaddning så kvittar det men det kan tänkas att man tex har en kraftig kompressor, svets eller liknande, då behövs det kanske en hög ström under någon sekund, då är det bra med kraftig kabel.
 
S Screed skrev:
Antingen* 400v eller en 6x2.5 mm.
Du ska ha minst 5x6mm2 från mätarskåp till garage och inget mindre.
 
P Putte 9497 skrev:
Du ska ha minst 5x6mm2 från mätarskåp till garage och inget mindre.
Så det går att dra igenom ett rör utan några konstigheter?
 
Demmpa Demmpa skrev:
400V är (två/)trefas
6G2,5 är ovanlig kabel 5G2,5 är vanlig kabel.


Mantingen till en gruppcentral är lämpligen en 5G6 eller en 5G4.


Det där med effekttaxa, och vilken debiteringsmodell det är/blir är olika mellan olika bolag. Tror inte det är något bolag som har en momentantopp utan minst medel av de x högsta topparna, eller högsta medeleffekten under x minuter.
Visst, mot billaddning så kvittar det men det kan tänkas att man tex har en kraftig kompressor, svets eller liknande, då behövs det kanske en hög ström under någon sekund, då är det bra med kraftig kabel.
Jag menar 5G2.5, precis som du skriver.

Vet ej varför elektrikern sade att en 5G6mm inte går att dra igenom röret så jag blir inte direkt säker på hur detta skall gå till. Det ger sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.