Agly8u Agly8u skrev:
Det är möjligt, en hel verkar vara gjorda av Whirlpool också men det var inte riktigt det som var min poäng. :)
Ikea har haft olika leverantörer genom åren, 2014 renoverade jag kök och då var det electrolux som levererade vitvarorna.

Det blir lite komiskt när du säger att man ska undvika Ikeas vitvaror för att sedan rekommendera de som tillverkar Ikeas vitvaror 🙄
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Göran Stjernberg skrev:
Det var väl kyl o frys som diskuterades. Öppnar man dörren och tittar/känner på inredning så känner/ser i alla fall jag skillnad.
Om du tittar på vad jag citerade först då var det just diskmaskiner. 😉

Ser skillnad på vaddå jämfört med vaddå?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Om du tittar på vad jag citerade först då var det just diskmaskiner. 😉

Ser skillnad på vaddå jämfört med vaddå?
Alla tittar ju inte med samma ögon.
 
G Göran Stjernberg skrev:
Du bör undersöka ditt kök först och kontrollera hur dagens överskåp är upphängda. I värsta fall kan det behövas nya reglar för en säker upphängning.
Behövs mkt sällan kortlingar/ reglar
 
B Byggtips skrev:
Behövs mkt sällan kortlingar/ reglar
Jo IKEA har sin skena, men gäller att hitta bra fäste för den. Kräver ofta omgipsning?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
IKEA kök är billigt och det mesta håller hög kvalitet men om man låter en hanrverkare montera ihop skåpen så blir det dyrare än många andra leverantörer.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Ett inte ovanligt tillvägagångssätt med Ikea-kök är att kunden gör om platta paket till inte platta ting och snickare står för montage och snickerier och sånt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G Göran Stjernberg skrev:
Alla tittar ju inte med samma ögon.
Vad svarade du på där?
 
Jag gjorde on vårt kök med IKEA-skåp för 20+ år sedan. Allt fungerar bra och ser fortfarande snyggt ut. I vårt fall gjorde vi en copy/paste av huvudlayouten, och ingen extra el eller ändrat vatten. Eftersom vi inte ville stänga ner köket under någon längre tid, spred vi ut arbetet över flera veckor, genom att beställa/köpa, hämta, förmontera stommar (på kvällar de dagar vi arbetade) i en planerad sekvens. (Jo vi bor bara 14 km från ett IKEA-varuhus så det blev flera resor).
Under helgerna demonterade vi en "sektion" (typiskt underskåp + överskåp) i taget, och satte sedan upp upp de nya delarna. Det skiftet tog inte mer än ett par timmar per gång.
Man kan naturligtvis köpa in alla grejer på en gång, men fortfarande dela upp jobbet så att köket inte är avstängt för långa perioder.
Grejen med diskbänken var en historia för sig ;-O
Infästning av överskåpen krävde (?? eller inte, men jag är lite nojig) ett litet patent i form av en kraftig stödjande list (mahogny 21 x 70) som skruvades fast i reglarna (regelsökare! + provborrning med 3 mm borr som verifikation).
Infästningen är kanske fiffigare numera.
(De gamla stommarna skänktes bort, fick nytt jobb i en sommarstuga)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Göran Stjernberg skrev:
Du bör undersöka ditt kök först och kontrollera hur dagens överskåp är upphängda. I värsta fall kan det behövas nya reglar för en säker upphängning.
Ikeas skåp hänger väl på en lång skena!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Ikeas skåp hänger väl på en lång skena!
Men skenan måste ju förankras ordentligt i väggen. Då gäller det ha kolla hur det ser ut inuti väggen.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
D
G Göran Stjernberg skrev:
Men skenan måste ju förankras ordentligt i väggen. Då gäller det ha kolla hur det ser ut inuti väggen.
Typiskt sätts skenan horisontellt och fästs i vertikala reglar.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Typiskt sätts skenan horisontellt och fästs i vertikala reglar.
Hur skall den annars kunna placeras? Märkliga kommentarer här i tråden, då jag bara nämnde att man bör undersöka väggen ordentligt.😉
 
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Gissa vem som gör en del av, om inte alla, Ikeas diskmaskiner!



Bosch!
man behöver inte gissa när man vet att de flesta är Erdogans fabriker Arcelik och Vestel
 
D
Angela Erdogan eller vem menar du?
 
  • Sifferetikett på en IKEA-produkt: "Made in Germany, IKEA of Sweden AB, ARTICLE 404.754.16".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.