DennisCA DennisCA skrev:
De kostar pengar...

Ett utanför-lådan alternativ vore ju en tip girl eller autovip
[media]
Det som jag undrar med dessa är hur bra är det för bilen att luta sådär, tänker på all olja och kylvätska som nu ligger annorlunda i maskinen. Eller bränsletanken...
Tömma ut vätskorna innan tipp.
 
Ja det är ju något som gör den väldigt opraktisk tycker jag.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ja det är ju något som gör den väldigt opraktisk tycker jag.
Kanske inte var dag man tippar upp en bil på sidan.
Detta är ju gamla grejor som funkar utan ström och hydraulik så dom har nog sitt berättigande dom också:)
 
Nå tanken som jag ser det är ju att ha den istället för en lyft och då blir ju i jämförelse en lyft mycket mera praktiskt. Så många gånger jag lyft bilen, skulle jag behöva tömma den på vätskor varje gång skulle jag gett upp och börjat supa. Så för mina syften passar den inte.

Ställtid och sånt behöver alltid vara minimalt.
 
RoTe
D djac skrev:
En fråga rörande AC.

Det är ju vanligt att det idag erbjuds AC-service, där man vacuumsuger och fyller på systemet igen med rätt mängd gas och ny olja. Argumentet är att det alltid läcker något och att man samtidigt byter olja, det låter ju rimligt positivt i mina ögon men finns det några anledningar att inte göra detta?
Om den inte är trasig så rör den inte.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Nå tanken som jag ser det är ju att ha den istället för en lyft och då blir ju i jämförelse en lyft mycket mera praktiskt. Så många gånger jag lyft bilen, skulle jag behöva tömma den på vätskor varje gång skulle jag gett upp och börjat supa. Så för mina syften passar den inte.

Ställtid och sånt behöver alltid vara minimalt.
En sån där är ju inte för service/rep, utan för renovering/rostlagning/skrapa underedsmassa etc.
 
Har sett en modell av garagedomkraft modell större med ett T som man fäster i tröskeln och kan då lyfta ena sidan närmare en meter.
Var nåt år sen jag såg den nu så minns inte riktigt hur det var men såg rätt smidigt ut
 
D djac skrev:
En fråga rörande AC.

Det är ju vanligt att det idag erbjuds AC-service, där man vacuumsuger och fyller på systemet igen med rätt mängd gas och ny olja. Argumentet är att det alltid läcker något och att man samtidigt byter olja, det låter ju rimligt positivt i mina ögon men finns det några anledningar att inte göra detta?
Det är en bra idé att göra service på Ac systemet. Men jag skulle inte nog inte fara till den som ger lägst pris och bara gör det vid sidan om. Dom vet oftast inget annat än hur man kopplar in maskinen. Det ger en ganska bra extrainkomst att ha en Ac maskin som byter gas o olja utan att man behöver göra mer jobb än att koppla in och ur den.

Jag tror inte att man behöver göra det varje år som många rekommenderar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D
N Niq skrev:
Det är en bra idé att göra service på Ac systemet. Men jag skulle inte nog inte fara till den som ger lägst pris och bara gör det vid sidan om. Dom vet oftast inget annat än hur man kopplar in maskinen. Det ger en ganska bra extrainkomst att ha en Ac maskin som byter gas o olja utan att man behöver göra mer jobb än att koppla in och ur den.

Jag tror inte att man behöver göra det varje år som många rekommenderar.
Bilen är 12 år och i jättefint skick, så kanske läge.
 
DennisCA DennisCA skrev:
På ebay hittar man nuförtiden billiga vakuumpumpar
[länk]

Funderat på en sån för att fixa AC i två bilar som inte längre har fungerande kyla.
en vakumpump skall göra ett jobb inte bara va, den skall kunna förånga all fukt i systemet,
den länkade pumpen framgår inte om det är en tvåstegspump vilket det i praktiken måste vara för att få tillräckligt vakum
 
Ingen aning om den duger lite därför jag postade länken.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ingen aning om den duger lite därför jag postade länken.
nä och det framgår inte heller
en bra pump kostar ca 8000+moms till jämförelse
 
DennisCA DennisCA skrev:
På ebay hittar man nuförtiden billiga vakuumpumpar
[länk]

Funderat på en sån för att fixa AC i två bilar som inte längre har fungerande kyla.
Har du kollat vad gas kostar? Och om du får köpa den?
 
D djac skrev:
Bilen är 12 år och i jättefint skick, så kanske läge.
Jag skulle ha gjort det om jag tänkte ha kvar bilen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.