BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det framgår klart av utdraget från vad GVK skrev att de bara bryr sig om fast monterade skärmväggar som har tätskikt och går upp till tak.
[länk]
BKR: [länk] sidan 13
Ja men det framgår inte om det även gäller om duschen är placerad som i TS fall. Väggarna är ju fasta.
 
Allt ska räknas som våtzon1. Oavsett placering av brunn. Varför chansa?
 
Vad menar du med allt? Alla väggar i badrummet? Eller syftar du främst på den med kommoden och toaletten?
 
Ja allt ska ju tätas, oavsett vart du har placerat golvbrunnen. Sen om du väljer att måla eller keramik spelar mindre roll. Tätskiktet är knappast det kostsamma i en badrumsrenovering
 
F Fjonken skrev:
Ja allt ska ju tätas, oavsett vart du har placerat golvbrunnen. Sen om du väljer att måla eller keramik spelar mindre roll. Tätskiktet är knappast det kostsamma i en badrumsrenovering
Nej, om du tätar alla väggar och golv i en källare kan du få fuktproblem. Branchen har lyckats hjärntvätta en och annan konsument…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, om du tätar alla väggar och golv i en källare kan du få fuktproblem. Branchen har lyckats hjärntvätta en och annan konsument…
Varför skulle du få problem om du tätar alla väggar och golv i en källare? Jag har jobbat som plattsättare på servicesidan i 15år och har alltid tätat allt i källare.
 
  • Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då borde du veta det, lite OT men läs här:
[länk]
Jag kan mitt yrke. Jobbar med Schönox produkter och använder mig av 1KDS.
 
BirgitS
F Fjonken skrev:
Ja allt ska ju tätas, oavsett vart du har placerat golvbrunnen. Sen om du väljer att måla eller keramik spelar mindre roll. Tätskiktet är knappast det kostsamma i en badrumsrenovering
Nu var väl inte frågan om det skulle vara tätskikt utan var gränsen för våtzon 1 går så att TS vet var det går att använda de enklare målade systemen för våtzon 2.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu var väl inte frågan om det skulle vara tätskikt utan var gränsen för våtzon 1 går så att TS vet var det går att använda de enklare målade systemen för våtzon 2.
Ja och jag skrev att man ska se hela utrymmet som våtzon1. Varför chansa. Men om det nu ska målas så ska 1m utanför duschdelen tätas. Räkna med 2x2m så är
Man safe. Hela golvet med uppvik. Resten tar målaren
 
BirgitS
F Fjonken skrev:
Ja och jag skrev att man ska se hela utrymmet som våtzon1. Varför chansa. Men om det nu ska målas så ska 1m utanför duschdelen tätas. Räkna med 2x2m så är
Man safe. Hela golvet med uppvik. Resten tar målaren
Nja, du skrev att allt ska tätas. Även de målade systemen för våtzon 2 har ett tätskikt.

Varför ska man inte nöja sig med att följa de branschregler som finns?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, du skrev att allt ska tätas. Även de målade systemen för våtzon 2 har ett tätskikt.

Varför ska man inte nöja sig med att följa de branschregler som finns?
Missade nog att det skulle målas utanför, sorry för det.
Man ska väl alltid följa branschregler enligt mig
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag hade nog fuktskyddat inne i duschen samt hela väggen höger och vänster om ingången till duschen och med ett utvik på 100mm på långväggarna som sen spacklas ut.
Satt plattor så det bildat en fondvägg i badrummet och sen målat de tre övriga väggarna.
Fuktskydd på övriga golvet med uppvik 100mm som spacklats ut och överlappats med målningen.
Sockelplatta för att skydda det uppvikta fuktskyddets nedre 5-7cm.
 
Tack för alla svar. Vi får prata igenom detta med fackkunnig på plats innan vi bestämmer oss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.