S STB skrev:
Vi på Invaterm lämnar garanti på att parksliden är död. Vilket företag som använder glyfosat lämnar garanti?
Jo det är väl bra men i slutändan handlar det om kostnader för en metod, Trafikverket kan säkert få det att gåihop med en stor budget. Sen angående Glyfosat så behövs det ingen garanti eftersom alla vet att det fungerar inkl de flesta bönder i Europa.
 
S
P paralun skrev:
Jo det är väl bra men i slutändan handlar det om kostnader för en metod, Trafikverket kan säkert få det att gåihop med en stor budget. Sen angående Glyfosat så behövs det ingen garanti eftersom alla vet att det fungerar inkl de flesta bönder i Europa.
Nej, företag som använder glyfosat lämnar ingen garanti eftersom de inte vet hur många år behandlingen tar. De kan heller inte garantera att de får dispens för att använda glyfosat i så många år att behandlingen lyckats.

Tror du verkligen att något företag som litar till 100% på sin metod inte skulle lämna garanti? Det är ju ett väldigt bra försäljningsargument. Jag köper mycket hellre en produkt eller tjänst av ett företag med bra garantier än ett utan garantier.
 
När det var tillåtet med glyfosat
så var det väl i princip standard med en garanti.
 
S
D Daniel 109 skrev:
När det var tillåtet med glyfosat
så var det väl i princip standard med en garanti.
Jaså, finns det några belägg för det? Varför tror du i så fall att företagen som använder glyfosat slutat ge garantier?
 
Därför att de inte får sälja tjänsten alls.
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Därför att de inte får sälja tjänsten alls.
1. Du finner alltså inga belägg för att företag tidigare lämnat garanti för lyckad glyfosatbehandling. Jag har aldrig sett något företag i Sverige lämna garantier för det och tror därför att du har fel.

2. Jag skulle nog våga mig på att påstå att du har direkt fel i att företag inte får sälja tjänsten att behandla parkslide med glyfosat. Här är i så fall en lista på "kriminella" företag: https://for.se/certifierade-parkslide/
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Det är förbjudet att använda glyfosat i trädgårdar, parker och skolgårdar. Jag har inte hört talar om någonstans där det utfärdats generella undantag.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Det är förbjudet att använda glyfosat i trädgårdar, parker och skolgårdar. Jag har inte hört talar om någonstans där det utfärdats generella undantag.
De aktuella företagen säljer tjänsten för att de ansöker om undantag och lyckas uppenbarligen få det såpass ofta att det är lönt att fortsätta med den verksamheten. Du hade alltså fel i ditt tidigare uttalande:
D Daniel 109 skrev:
Därför att de inte får sälja tjänsten alls.
Du har fortfarande inte lyckats hitta belägg för ditt tidigare uttalande om att företagen tidigare lämnat garantier för glyfosatbehandling?
 
Claes Sörmland
S STB skrev:
De aktuella företagen säljer tjänsten för att de ansöker om undantag och lyckas uppenbarligen få det såpass ofta att det är lönt att fortsätta med den verksamheten.
Berätta mer om detta!
 
S STB skrev:
Eftersom det är du som frågar så antar jag att du vill titta på aktuell lag.
[länk]

Paragraf 37 till 39.
Detta är ett konsumentforum och du verkar representera ett företag
Är det vilseledande reklam?
Kanske Admin kan kolla upp detta
 
S
U Uffe A skrev:
Detta är ett konsumentforum och du verkar representera ett företag
Är det vilseledande reklam?
Kanske Admin kan kolla upp detta
Lustigt nog är det på grund av allt som skrivits här på Byggahus som jag numera är associerad med Invaterm AB vars affärsidé är att bekämpa parkslide med värme. Det var här som jag först publicerade mitt dokument som fortfarande är den bästa och mest kompletta redogörelsen över samtliga bekämpningsmetoder för parkslide. Detta var alltså många år innan Invaterm startades.

På detta forum är det vanligt med snickare som skriver om snickeri, elektriker som skriver om el mm. Jag kanske skiljer ut mig genom att tydligt skriva att jag även har kommersiella intressen så att läsare själva bilda sig en uppfattning om det jag framför. Går man tillbaka i historiken, främst kanske denna tråden, så är det enkelt att se att mina åsikter väsentligen inte förändrats sedan Invaterm startades.

Just denna tråden handlar enbart om Invaterms metod att bekämpa parkslide även om företagsnamnet inte är med i själva artikeln. Min medverkan här känns fullt naturlig för mig, i synnerhet eftersom det framförts en del felaktigheter och missförstånd vilket jag bland annat reder ut här.
Apropå felaktigheter väntar jag fortfarande på att @Daniel 109 skall erkänna att han hade fel i inlägg #18 och #20.
 
Då får du nog referera till någon information som visar att jag har fel. Min uppfattning är att det är förbjudet och att generella tillstånd inte finns. Du har inte påvisat något annat.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Då får du nog referera till någon information som visar att jag har fel. Min uppfattning är att det är förbjudet och att generella tillstånd inte finns. Du har inte påvisat något annat.
Det är du som kommer med påståenden så du har bevisbördan.

1. Du finner alltså inga belägg för att företag tidigare lämnat garanti för lyckad glyfosatbehandling. Jag har aldrig sett något företag i Sverige lämna garantier för det och tror därför att du har fel. Hitta gärna ett enda svenskt företag som någon enda gång gett garantier för glyfosatbehandling så erkänner jag villigt att jag har fel, även om du uttryckte det i termer om att det var mycket vanligt: "...så var det väl i princip standard med en garanti."

2. Jag skulle nog våga mig på att påstå att du har direkt fel i att företag inte får sälja tjänsten att behandla parkslide med glyfosat. Här är i så fall en lista på "kriminella" företag: https://for.se/certifierade-parkslide/
Du försöker flytta målstolparna genom att nu säga "generella tillstånd". Det du hävdade var: "Därför att de inte får sälja tjänsten alls." vilket är uppenbart fel.
 
Nej, jag har svårt att hitta vad företag skrev förr.

Jag vet att det finns en öppning för undantag i förbuden. Men jag har uppfattningen att det i så fall måste sökas per bestånd. Man kan då inte vara säker på att få genomföra fler behandlingar vid behov.

De företag du refererar till har bara fluffiga formuleringar om att de kan lagarna. Inget om hur de menar att regleringen fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.