4774 4774 skrev:
Det är inte en skröna. Inkräktar du på en brunstig grävlings revir och den har en dålig dag så attackerar den blixtsnabbt och precis som det sägs, de biter till de hör kraschet av att ditt skelett går sönder. Men som tur är så ska det mycket till för att råka hamna i en sådan situation eftersom de helst håller sig långt bort från människor och tydligen även katter.
Har du nån källa på detta? För googlar man så alla källor tydliga med att grävlingar är skygga och det där att de biter tills de hör ben krasa bara är en skröna.
 
  • Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Ja om den känner att du inkräktar på dens revir när den är brunstig. Det knep som du säkert har hört är gummistövlar med äggskal fasttejpat på innsidan. Men som sagt, det ska mycket till. Den vet dessutom redan att den delar sitt revir med er så den håller sig helst undan. Men kratta inte i själva boet även fast det är på er gräsmatta. Grävlingar kan vara blixtsnabba trots sin annars rätt sävliga gångstil.
Nej nej nej nej nej… det är en skröna, en riktig gammal sådan också.

De är väldigt skygga, men kan som alla djur känna sig hotade eller att deras ungar hotas, och därför ”tvingade” att försvara sig.

De har dessutom dålig syn, så är du väldigt tyst och har vinden mot dig, går det ju att överraska dem.

Har du mullvad eller sork lär grävlingen vilja smaska på dem och det är ju trevligt!

Kanske hjälper såna där ammoniakdoppade oasisar man sätter ut mot rådjur?
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
4774
L Lindusfindus skrev:
Nej nej nej nej nej… det är en skröna, en riktig gammal sådan också.

De är väldigt skygga, men kan som alla djur känna sig hotade eller att deras ungar hotas, och därför ”tvingade” att försvara sig.

De har dessutom dålig syn, så är du väldigt tyst och har vinden mot dig, går det ju att överraska dem.

Har du mullvad eller sork lär grävlingen vilja smaska på dem och det är ju trevligt!

Kanske hjälper såna där ammoniakdoppade oasisar man sätter ut mot rådjur?
Säg det till min morfar
 
L Lindusfindus skrev:
Nej nej nej nej nej… det är en skröna, en riktig gammal sådan också.

De är väldigt skygga, men kan som alla djur känna sig hotade eller att deras ungar hotas, och därför ”tvingade” att försvara sig.
Ja. Skrämde vår grävling för inte så länge sedan och jag hann knappt se den försvinna in i sitt bo.
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Kanadagås brukar lämna en sån där rejäl vit/brun tolle
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Kan någon se skillnad på spilling från räv resp. grävling?
 
M mollanbrollan00 skrev:
Har du nån källa på detta? För googlar man så alla källor tydliga med att grävlingar är skygga och det där att de biter tills de hör ben krasa bara är en skröna.
Ja visst är det en skröna. Förr när man trodde på detta stoppade jägare knäckebröd i stövlarna för att det skulle krasa. Nu för tiden får man väl lägga det till gamla sagor. Vi hade en grävling i vår stenfot ett par år. Tråkigt när den försvann.
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Säg det till min morfar
Jo, när jag var liten (pensionär nu) hörde jag också gammalt prat om sådant. Nu för tiden har jag aldrig hört någon som tar det på allvar.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
H Henning Svensson1 skrev:
Haha nej kanske inte är så farligt, men man har ju alltid hört skräckhistorier om grävlingar som attackerar men det kanske mest är skrönor😅
Ja, det är skrönor. Grävlingar är skygga men ser dåligt.
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Säg det till min morfar
Ok,
vilket alias har han här?
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Kanadagås eller Trana gissar jag på.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Räv?
 
Det ser ut som paddbajs.
(Helt sjukt stora korvar lägger de!). Googla för bilder.
 
T Television_Set skrev:
Kanadagås brukar lämna en sån där rejäl vit/brun tolle
Borde jag inte sett dem då? Känns spontant som det är något nattdjur
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.