MultiMan
Händer mig rätt ofta också, så bra tips!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Idag kunde jag inte länka in en bild i ett inlägg.
Ja, jag märkte sen att alla formateringsverktyg var borta.

Jag skickade inlägget och valde direkt att redigera, tänkte att något hade hakat upp sig på just den sessionen.
Men det saknades även nu alla formatteringsknappar (de var gråande).

Och till sist upptäckte jag att jag hade BB-code påslaget (för jag använde det i ett inlägg förut), och det var det som gråade alla saker,

Mitt tips, om det inte är besvärligt, är att återställa BB-code-läget så fort man postat, så man inte ligger kvar i det när man ska skriva nästa inlägg.
Vet ej hur enkelt det är att åstadkomma men vi får kolla på det. Jag har också råkat ut för detta några gånger och undrar då vad som är fel tills att jag hittat rätt igen. Skriver upp @cnils.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klar förbättring med "rätt" färg i toppen men en hoppande meny är inte bra användarupplevelse. Det mänskliga ögat dras till rörelse och varje gång man nu scrollar upp så kommer alltså fokus flyttas från det inlägg man ville läsa till menyn.

Jag misstänker även att det kan bli problem med skärmläsare och andra tillgänglighetsstöd (har dock inte testat utan det är tidigare erfarenheter)

#header.header--with-subnav.header--min:not(.header--full) .header-bottom{
transform:translateY(48px);
}

Ser till att menyn sitter still ;)
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
. . .
Mitt tips, om det inte är besvärligt, är att återställa BB-code-läget så fort man postat, så man inte ligger kvar i det när man ska skriva nästa inlägg.
För att vara lite motvalls, jag som uteslutande använder kodläget ser såklart hellre att senast använda hänger kvar.
Å andra sidan postar du mer än mig så din åsikt bör nog väga tyngre, men vill Per göra det riktigt lyxigt kunde det ju vara trevägs valbart - åter BB / åter Visual / kom-ihåg. 😀
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
M Mats skrev:
Klar förbättring med "rätt" färg i toppen men en hoppande meny är inte bra användarupplevelse. Det mänskliga ögat dras till rörelse och varje gång man nu scrollar upp så kommer alltså fokus flyttas från det inlägg man ville läsa till menyn.

Jag misstänker även att det kan bli problem med skärmläsare och andra tillgänglighetsstöd (har dock inte testat utan det är tidigare erfarenheter)

#header.header--with-subnav.header--min:not(.header--full) .header-bottom{
transform:translateY(48px);
}

Ser till att menyn sitter still ;)
Vi är inte heller helt nöjda med att navigeringen rör sig upp och ner.

Vi kommer diskutera olika alternativ på måndag men nu vill Marlén vara ledig.

Ett lösningsförslag är att vi låter 2 eller 3 rader vara sticky hela tiden, även om jag tror att 3 rader kan bli för mycket.

Ett annat lösningsförslag är att vi visar upp en något annorlunda navigering när man passerat navigeringen högst upp, något som t ex DN.se gör.

Jag skulle personligen också vilja testa visa upp en en forumtrådrubrik, en liten breadcrumb, några actions (och kanske till och med en paginering om det får plats) sticky när man passerat trådrubriken, något jag tror skulle underlätta när man befinner sig i längre trådar.

Det är svårt det här. Många viljor. Och svårt att testa på pappret.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi är inte heller helt nöjda med att navigeringen rör sig upp och ner.

Vi kommer diskutera olika alternativ på måndag men nu vill Marlén vara ledig.

Ett lösningsförslag är att vi låter 2 eller 3 rader vara sticky hela tiden, även om jag tror att 3 rader kan bli för mycket.

Ett annat lösningsförslag är att vi visar upp en något annorlunda navigering när man passerat navigeringen högst upp, något som t ex DN.se gör.
s
Jag skulle personligen också vilja testa visa upp en en forumtrådrubrik, en liten breadcrumb, några actions (och kanske till och med en paginering om det får plats) sticky när man passerat trådrubriken, något jag tror skulle underlätta när man befinner sig i längre trådar.

Det är svårt det här. Många viljor. Och svårt att testa på pappret.
Helt rätt prio med helgledigt tycker jag.

Jag har lite idéer på hur man ev skulle kunna få in de nuvarande 3 raderna på två men det kräver ju då en viss skärmbredd istället .... Det ser görbart ut i Paint men det är precis som du säger en helt annan sak när man försöker föra över det i kod.
Ska man göra det som teman / inställningar så blir det extra underhåll som brev på posten - som sagt klurigt.
 
Det gick att klämma in. Den här är från en 1023px bred bild
En skärmdump av Byggahus.se-forumets sida "Senaste inläggen" med sökikonen synlig till höger.

Går man upp till 1440 så ser det i mina ögon rätt bra ut
Navigeringsmeny på byggforumet Byggahus.se med menyer som "Hem", "Bibliotek", "Forum" och en sökfunktion med ikoner.

Med sök som ikon så funkar den även på 767
Menyrad från byggforumet Byggahus.se, med länkar till Hem, Bibliotek, Forum, Bilder, Shop och fler alternativ, samt ikoner för sök, meddelanden och användarprofil.

Man skulle kunna flytta up sök till toppen och låta den bli icon tidigare. Då skulle rad 2 bli en helt kontext styrd meny vilket känns logiskt. Å andra sidan är en lättillgänglig sök bra i sig - som sagt - klurigt
 
Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Tack för feedbacken. Vi har fixat en hel del igår och idag och gjort en del förändringar som jag hoppas slår igenom inatt.

Från och med imorgon så finns det en snabbgenväg till Bevakningar uppe i högra hörnet på alla sidor, både i desktop och i mobilen.

Sidan är lika bred som tidigare men den kanske upplevs som något smalare eftersom logotypen till vänster och din profilbild till höger har flyttats in närmare innehållet, tidigare låg dessa längst ut till vänster och höger.

Att vänsternavigeringen har flyttat upp kan också göra att sidan upplevs som smalare eftersom vänsternavigeringen tidigare fyllde ut sidan lite grand.

Vi försöker göra alla nöjda men utifrån ett prestanda- och underhållsperspektiv så är det bra om vi slipper ha dubbla koduppsättningar till viss del.

Från och med imorgon så är den gröna tydliga avdelaren tillbaka. Det har ju nästan blivit ett signum så det vill vi inte gärna lämna.

Jag tror att du är en av dem som kommer att ha stor nytta av snabbgenvägen till bevakningar uppe i högra hörnet.

Tråkigt om det blir så. Kanske en rund röd siffra på snabbgenvägen uppe i högra hörnet kan komma till hjälp? Jag är osäker på om den kommer med imorgon.

Vi har ändrat scrollbeteendet så att det är mindre jobbigt. Vi är inte själva helt nöjda men det har blivit mycket bättre, nu måste man scrolla upp lite grand, inte bara 1-2 pixlar för att navigeringen ska titta fram. Detta kommer synas från och med imorgon.

Jag som spenderar mer än 5 timmar om dagen framför mobilskärmen kan bara hålla med dig. Livet var på många sätt och vis bättre förr.

Vi får se om vi lyckas fylla ut skärmen mer på något sätt. Vi har pratat om det men inte prioriterat det. Det är främst premiumanvändare som använder desktop som upplever att sidan blivit smalare, fast den egentligen inte har blivit det.

Det värmer att höra att en del tycker att detta är en förbättring.

En fördel med att navigeringen scrollas bort och tittar fram när man scrollar upp är att skärmytan för innehåll (på höjden) blir större.

Appen berörs inte alls av ändringarna vi har gjort. Jag kan i varje fall inte komma på hur.

En fördel med mobilen är väl ändå att man kan fotografera med den och sedan enkelt ladda upp bilder från den. :)

Skönt att höra att även desktopanvändare har synpunkter på färger. ;)

Det var snällt sagt.

Från och med imorgon har vi gjort det enklare att komma till Senaste. Dels så kommer man dit genom att klicka på Forum, dels så finns det snabbgenvägar uppe i högra hörnet till Skapa ny tråd, Senaste, Bevakningar, Notiser och Konto.

Vi har förbättrat kontrasten och gjort länkarna svarta så att de är lättare att se.

Vi ber om ursäkt. Jag förstår inte hur vi kunnat missat detta.

Hoppas du upplever det lite bättre imorgon.
Klar förbättring med ikonen uppe till höger.
Det jag saknar med menyn till vänster är dock mest att jag då kunde se mina bevakade trådar direkt i en lista och gå in på dem genom ett klick bara. Nu (även med ikonen) behöver jag ladda om sidan för bevakade trådar varje gång.
Tills man kan återinföra det på något sätt, vilket jag förstås förespråkar, vore det kanske möjligt att i alla fall lägga till en liten notis-ikon på ikonen för bevakade för att visa att det finns/hur många olästa bevakade trådar jag har.

Alltså typ så:
Skärmbild av ikonrad med en penna, blixt, video, klocka och användarikon, där video- och klockikonerna har röd notifieringsprick med siffran 1.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ypperligt smart ide!
 
Det var för att jag lade till citatet i efterhand då det hann komma ett inlägg emellan.

Citatet lades därtill till så snabbt att man inte ser att inlägget är redigerat. Lite som med detta andra stycke om jag är snabb nog.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Systemet skapar tyvärr bara notiser om man citerar eller taggar någon innan man klickar på skicka. Om man därefter redigerar sitt inlägg och lägger till @Alfredo eller @Nötegårdsgubben så blir de inte notifierade.
 
  • Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Bra att veta! Ibland chansar jag nämligen in ett namn om exempelvis en av alla 2,4 miljoner Mattias/Mathias/whatnot har skrivit ett inlägg.

Om jag då rättar från exempelvis Mattias_S till MathiasS blir alltså den förre men inte den senare pingad?

Sorry, Mattar, ni är bara exempel. 😇
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag vill förbättra taggningsfunktionen så att namnförslagen som dyker upp inte innefattar alla medlemmar utan färre men mer träffsäkra alternativ t ex enbart innefattar:

1. medlemmar som skrivit eller som reagerat på något i tråden
2. medlemmar som jag följer eller som följer mig
3. medlemmar som bevakar tråden eller som sparat ett inlägg i tråden
4. storpostare, moderatorer och admins
5. eller bara börja med att begränsa urvalet till medlemmar som varit aktiva senaste 14 månaderna.

Men det har aldrig prioriterats. Jag har hoppats på att det kommer en uppdatering eller mod som löser detta men förmodligen måste vi bygga det själv.
 
  • Inlägg i diskussionsforum med ett dropdown-menyfält som visar namnförslag medan användaren skriver "@" och "nö".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
cpalm och 6 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag vill förbättra taggningsfunktionen
No rush. Jag kan vänta fem år till. 😉
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vill apostrofera folk med @-funktionen hellre än att citera emellanåt. Problemet är att jag ofta glömmer vad folk heter och när jag är inne i svarsrutan och skriver (i appen) ser jag inget av tråden.

Heter någon @Kalle123 kommer jag i bästa fall ihåg Kalle, men vilken av de tio alternativen jag vill svara har jag då glömt, även om jag ofta känner igen det när jag ser det. Finns det någon möjlighet att prioritera om i förvisningsfältet för namn så att de som skrivit i tråden kommer upp först, snarare än att man får till synes slumpmässiga förslag när man börjar skriva @KaL...? Jag ser att förslagen kommer i bokstavsordning, så slumpmässiga är de förstås inte, men ofta irrelevanta då man bara ser de första tio eller så.

Kan man inte filtrera ner till de som varit aktiva i tråden så kanske utifrån de som alls skrivit något de sista X dagarna. För den man vill apostrofera är ju oftast en aktiv användare som skrivit i tråden, eller någon man ändå kan namnet på.

Edit: det var inte meningen att ta riktiga exempel på namn, sorry, men ni kom inte ens upp som förslag, så någon form av filter finns kanske.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.