Hejsan!

Är ute efter lite pekpinnar :)

Håller på att gjuta en ny trappa till garaget, men har inte gjort någon gjutning innan. Har tittat på en del videor för att försöka lära mig hur man ska göra.
Har byggt en gjutform enligt bilden nedan.

Det som jag har kvar att göra är att padda, förstärka upp med stödpelare så att formen inte rör sig och sätta dit armering.

Kommer även se till att ordna med fall. Jag har tänkt använda Weber grovbetong.

Mina frågor är egentligen, ser det ut som det bör?
Något annat jag borde tänka på?
Är Weber grovbetong lämpligt för mitt lilla projekt? :)
Finns det något smidigt sätt att göra ytan mindre halkningsbenägen efter gjutning?

Ny dörr är beställd och kommer i slutet av veckan 😄

Väldigt tacksam för all input! Hoppas ni alla haft en härlig dag idag :)
 
  • Trägjutform för trappa fylld med grus framför husvägg, med markduk och vegetation runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägjutform fylld med grus framför en garagedörr, redo för betonggjutning för en trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Går kanske åt onödigt mycket betong där? Översta steget blir ju 30cm betong typ.
 
Det var en klok tanke. Har lite cellplast liggande. Det ska jag göra! Har även en del grus över, går kanske att fylla ut med det också?
 
  • Gilla
Norrby1 och 1 till
  • Laddar…
R
martinjohansson martinjohansson skrev:
Hejsan!

Är ute efter lite pekpinnar :)

Håller på att gjuta en ny trappa till garaget, men har inte gjort någon gjutning innan. Har tittat på en del videor för att försöka lära mig hur man ska göra.
Har byggt en gjutform enligt bilden nedan.

Det som jag har kvar att göra är att padda, förstärka upp med stödpelare så att formen inte rör sig och sätta dit armering.

Kommer även se till att ordna med fall. Jag har tänkt använda Weber grovbetong.



Mina frågor är egentligen, ser det ut som det bör?
Något annat jag borde tänka
Är Weber grovbetong lämpligt för mitt lilla projekt? :) Ja.
Finns det något smidigt sätt att göra ytan mindre halkningsbenägen efter gjutning?

Du grovskurar den med en skurbräda..

Ny dörr är beställd och kommer i slutet av veckan 😄

Väldigt tacksam för all input! Hoppas ni alla haft en härlig dag idag :)
Ja armera bör du göra, grovbetong funkar utmärkt..

Du får grovskura ytan med en skurbräda som behandling så blir det inte så halt..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag gjutit och tog bort formen idag.

Bild från arbetsstation :) Arbetsstation med byggmaterial, verktyg och betongblandning framför en trappa i träkonstruktion, bredvid en dörr och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Saker jag gjorde mindre bra var att inte gersåga trappnosen. Detta gjorde att det blev en något annorlunda yta i slutet på trappstegen.

För att ge trappan struktur drog jag över dem med en sopborste. Jag skulle nog vattnat mer än vad jag gjorde också. Jaja, det blev helt ok.

Kanske kan denna tråd hjälpa någon annan som i framtiden får för sig att gjuta en trappa! Det var tungt, men kul!

Nu är nästa steg att byta dörren till den nya som ligger i garaget:)

Slutresultat Nybyggd betongtrappa framför en grå ytterdörr, med buskar på sidorna och reflektion av en person i fönstret. Trappan har en borststrukturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från sidan
Nybyggd betongtrappa bredvid en grå husvägg och dörr, omgiven av gröna buskar och trädgård. En sopborste står lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Perplexus och 88 till
  • Laddar…
R
Snyggt jobbat😊
 
  • Gilla
Gorbatjov och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Stiligt!!
 
  • Gilla
Gorbatjov och 3 till
  • Laddar…
Tycker det blev snyggt.

Största misstaget är väl att den är lite smal när man ska slinka in genom dörren?
 
  • Gilla
Anitw och 8 till
  • Laddar…
martinjohansson martinjohansson skrev:
Nu har jag gjutit och tog bort formen idag.

Bild från arbetsstation :)[bild]

Saker jag gjorde mindre bra var att inte gersåga trappnosen. Detta gjorde att det blev en något annorlunda yta i slutet på trappstegen.

För att ge trappan struktur drog jag över dem med en sopborste. Jag skulle nog vattnat mer än vad jag gjorde också. Jaja, det blev helt ok.

Kanske kan denna tråd hjälpa någon annan som i framtiden får för sig att gjuta en trappa! Det var tungt, men kul!

Nu är nästa steg att byta dörren till den nya som ligger i garaget:)

Slutresultat[bild]

Från sidan
[bild]
Gjuter du ett steg i taget och låter det brinna ett tag?
 
  • Gilla
martinjohansson och 2 till
  • Laddar…
martinjohansson martinjohansson skrev:
Kanske kan denna tråd hjälpa någon annan som i framtiden får för sig att gjuta en trappa!
Mitt nästa projekt här hemma ju. Så det här var perfekt 👍🏻
 
  • Gilla
martinjohansson och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Stiligt!
 
  • Gilla
martinjohansson och 1 till
  • Laddar…
D
Hatten av!
 
  • Gilla
martinjohansson
  • Laddar…
Använd cellplast som utfyllnad så att tjockleken runt om blir runt 10cm.
Det andra jag tänkte på är att det ser ut som att trappa kommer att gjutas direkt mot husgrunden. Har du farstun över som skyddar mot regn? I annat fall om trappan kommer att utsättas för regn så kommer den dra in massa fukt in via vägglivet.
Så bäst att du gjuter så att trappan inte har någon kontakt med vägglivet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tycker också det det ur att ha blivit bra. Om det var första gången så är det fem tummar upp.

Det enda som jag personligen hade gjort annorlunda är gjort trappan bredare som någon redan varit inne på. Här nog verkar ha 25-30 cm till på vardera sida.
 
  • Gilla
Ralf G och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
T tyomka skrev:
Använd cellplast som utfyllnad så att tjockleken runt om blir runt 10cm.
Det andra jag tänkte på är att det ser ut som att trappa kommer att gjutas direkt mot husgrunden. Har du farstun över som skyddar mot regn? I annat fall om trappan kommer att utsättas för regn så kommer den dra in massa fukt in via vägglivet.
Så bäst att du gjuter så att trappan inte har någon kontakt med vägglivet.
Tycker mig ha sett att en 10 mm skiva cellplast läggs mellan husgrund / trapp 🤔
 
  • Gilla
Byggroda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.