N Nicklas Wahlström skrev:
Okej, så om jag berör lampan som måste vara trasig (stömledande) OCH en jordad apparat samtidigt så blir det strömgenomgång. Kan lampan fungera som vanligt och vara strömgenomförande? Och är t.ex. en metallstege en jordad apparat?
Den risken är väl en på miljonen.
Metallstegen är ingen apparat men om den inte har plastfötter och golvet är elekriskt ledande och förbundet med jord någonstans (t ex radiator) och du står med bata fötter på stegen och petar på den trasiga lampan DÅ är det farligt.
Hela denna diskussionen är sprungen ur ett dåligt regelverk som förbjuder blandning av jordat och ojordat i samma rum. Däremot verkar det vara OK i ett kök att ha en ojordad lampa över bordet men jordade uttag vid vasken.
 
Det var OK en gång för länge sedan...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Om du kan skruva upp lamphållarna, är det ett simpelt jobb, om än tidskrävande, att dra nya kablar och koppla de till en jordad kontakt. Finns mängder av DIY filmer på ex youtube som visar hur du ska göra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Den risken är väl en på miljonen.
Metallstegen är ingen apparat men om den inte har plastfötter och golvet är elekriskt ledande och förbundet med jord någonstans (t ex radiator) och du står med bata fötter på stegen och petar på den trasiga lampan DÅ är det farligt.
Hela denna diskussionen är sprungen ur ett dåligt regelverk som förbjuder blandning av jordat och ojordat i samma rum. Däremot verkar det vara OK i ett kök att ha en ojordad lampa över bordet men jordade uttag vid vasken.
Då blandar du ihop matplats med kök, det är inte samma sak OCH det är en gammal regel som för måååånga år sedan tagits ur bruk.
 
E elmont skrev:
Då blandar du ihop matplats med kök, det är inte samma sak OCH det är en gammal regel som för måååånga år sedan tagits ur bruk.
Förlåt min okunskap men den regeln anförs fortfarande av några forister.
 
Det kanske beror på att reglerna inte är retroaktiva samt att några lever i det förgångna.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Om du kan skruva upp lamphållarna, är det ett simpelt jobb, om än tidskrävande, att dra nya kablar och koppla de till en jordad kontakt. Finns mängder av DIY filmer på ex youtube som visar hur du ska göra.
Skulle du kunna länka någon video?
 
N Nicklas Wahlström skrev:
Skulle du kunna länka någon video?
Svar nej, det är riktiga ledningar i armaturen, genomskinliga ledare, fräsha bitar. Det som kan göras äe att koppla en jordledre till mittstolpen med en skruv eller slangklammer för fäste av en gulgrön.
 
Menar du att bara skyddsjorda den? Kabeln går längs kedjan vilket gör det tveksamt. Den är i väldigt välbehållet skick.

Har inte riktigt kunskapen att dra kablar själv. Dessutom kommer det vara riktigt meckigt att skruva isär lampan även om det sannolikt går. Bor i Stockholm så ska prata med en lamphandlare men några tusenlappar för att få det ordnat har jag inte möjlighet till. Känns väldigt lockande att sätta dit en ojordad stickpropp bara men men…

I värsta fall får jag sälja den vidare till någon kunnig.
 
  • En välbevarad kristallkrona med guldram och hängande glasprismor ligger på en ljus yta, redo för eventuell renovering eller återförsäljning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en kristallkrona med guldig metallstruktur och hängande kristaller, med en kabel som går genom kedjan upptill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns 2 alternativ om jag fattar rätt?
Byta kablarna i lampan till dubbelisolerade och montera en ojordad lampkontakt.
Eller fixa en separat jordkabel att fästa i lampans metalldelar och montera en jordad lampkontakt.
Rätta detta snabbt om det inte stämmer!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
N Nicklas Wahlström skrev:
Känns väldigt lockande att sätta dit en ojordad stickpropp bara men men…
Oss emellan hade jag nog också gjort det (efter att ha dubbekollat att alla sladdar är felfria).

Men, jag har mätinstrument så jag kan kolla att inget är trasigt/farligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.