Huset mitt behöver ny diskbänk, nya skåp både på golvet och hängandes ovan bänken samt en ny diskbänk och ny ventilation med rör. Samtidigt funderar vi på att även skaffa ny kyl och frys. Dock, spisen är bara 2 år gammal och i gott skick, behöver ej bytas. Efter att ha tittat lite så får jag intrycket att inköp blir billigast från IKEA och bäst med installation av professionell snickare.

OBS, jag är inte själv snickare eller särdeles kunnig i facket.

Dock, några frågor för de av er som själva har erfarenheten av ovanstående eller snickeri i övrigt.

1. Kör IKEA hem kyl och frys samt "installerar" dem i köket eller dumpar dem bara grejerna utanför dörren? Trots allt, de är tunga och inte helt lätta att manövrera runt utan skador om man inte har utrustning för det med lyft.

2. IKEA har en person de kan skicka som hjälper till med design och koll av köket, har ni någon erfarenhet av detta som kostnad och om ni tycker att det är värt hjälpen. Skälet till att jag undrade över detta är när jag gick igenom hela IKEA:s sortiment så blev det något, too much. Det är svårt att överblicka alla grejer jag behöver beställa och alla delar till dem varvid någon som är insatt i beställningarna vore hjälpsam från deras sida.

3. Snickaren får sköta installation av skåp, upphängning och montering av dörrar så att det blir snyggt. Men, sköter snickaren samarbetet med VVS och elektriker då en ny diskbänk kräver koppling med vatten och lampa ovanför diskbänken eller måste kunden samordna detta själv?

4. Saker jag kan/skulle kunna sköta själv är borttagning av skåp och frakta bort dem till återvinningsstationen alternativt att snickaren tar bort skåpen om vederbörande vill se hur och var de är fästade, men bortfraktning av skräpet kan jag sköta efter att ha tagit itu grejerna i mindre bitar för bilen.

Några tankar/kommentarer på det jag skrev eller undrade över?
 
Huuvudsvar: IKEA sammarbetar eller rekommenderar hantverkare som kan bygga ditt kök komplett

1) Du kan få det hemkört och inburet mot avgift men installation får du göra själv eller låta hantverkaren göra

2) Ja, du kan boka tid hos IKEA för detta och i samband med detta möte slutföra beställningen. Ju mer du gör själv innan i deras designverktyg, desto bättre blir mötet

3) Min svåger anlitade köksbyggaren via IKEA och dom samordnade allt inkl VVS, Ventilation och El

4) Du kan nog riva allt i förväg så att endast tomma väggar/golv är färdiga för montage. Om du skapar stora hål mm så kan du passa på att laga dessa innan dom börjar. Likaså om du tänker dig ett mer exklusivt golv så kan/bör detta läggas in innan (och skyddas)

5) Alternativt kontakta Järfälla kök som gör snyggare luckor/lösningar baserade på IKEAS stommar. Dyrare men flottare. Det gjorde vi helt nyligen men det kan bli mer komplicerat om man bygger det själv beroende på vilka varianter man väljer. Jag fick kämpa på lite extra med att få det snyggt med distanser mellan stommarna och synliga gångjärn tycker jag. Så för den som inte bygger själv, dom har köksbyggare som dom sammarbetar med som kan bygga hela köket

EDIT: Ta offert på vad det kan kosta att få köket byggt. Men jag blir inte förvånad om totalkostnaden blir minst 2,5 gånger materialet
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Samtidigt så äter snickarens lön upp en stor del av vinsten med ett billigare kök i arbetskostnad så när det är färdigt är det kanske inte billigare än ett kök som kommer med färdig monterade stommar.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
Alla vill väl ha betalt för arbetet man utför?? Även en snickare. Vad är det för oviktig sysselsättning du tänker på som inte förtjänar någon lön?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Alla vill väl ha betalt för arbetet man utför?? Även en snickare. Vad är det för oviktig sysselsättning du tänker på som inte förtjänar någon lön?
Är det mitt inlägg du svarade på??
 
  • Gilla
Gunnar Dahlgren
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Alla vill väl ha betalt för arbetet man utför?? Även en snickare. Vad är det för oviktig sysselsättning du tänker på som inte förtjänar någon lön?
Att skruva samman en IKEA stomme kräver ju inte mer kunnande än montera andra vanliga IKEA hyllor/möbler? Det är väl ytterst få som hyr in en snickare för detta?
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Samtidigt så äter snickarens lön upp en stor del av vinsten med ett billigare kök i arbetskostnad så när det är färdigt är det kanske inte billigare än ett kök som kommer med färdig monterade stommar.
Du har så rätt. Vem anlitar en snickare för att sätta ihop en Billy hylla?
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
J JohJoh80 skrev:
Huset mitt behöver ny diskbänk, nya skåp både på golvet och hängandes ovan bänken samt en ny diskbänk och ny ventilation med rör. Samtidigt funderar vi på att även skaffa ny kyl och frys. Dock, spisen är bara 2 år gammal och i gott skick, behöver ej bytas. Efter att ha tittat lite så får jag intrycket att inköp blir billigast från IKEA och bäst med installation av professionell snickare.

OBS, jag är inte själv snickare eller särdeles kunnig i facket.

Dock, några frågor för de av er som själva har erfarenheten av ovanstående eller snickeri i övrigt.

1. Kör IKEA hem kyl och frys samt "installerar" dem i köket eller dumpar dem bara grejerna utanför dörren? Trots allt, de är tunga och inte helt lätta att manövrera runt utan skador om man inte har utrustning för det med lyft.

2. IKEA har en person de kan skicka som hjälper till med design och koll av köket, har ni någon erfarenhet av detta som kostnad och om ni tycker att det är värt hjälpen. Skälet till att jag undrade över detta är när jag gick igenom hela IKEA:s sortiment så blev det något, too much. Det är svårt att överblicka alla grejer jag behöver beställa och alla delar till dem varvid någon som är insatt i beställningarna vore hjälpsam från deras sida.

3. Snickaren får sköta installation av skåp, upphängning och montering av dörrar så att det blir snyggt. Men, sköter snickaren samarbetet med VVS och elektriker då en ny diskbänk kräver koppling med vatten och lampa ovanför diskbänken eller måste kunden samordna detta själv?

4. Saker jag kan/skulle kunna sköta själv är borttagning av skåp och frakta bort dem till återvinningsstationen alternativt att snickaren tar bort skåpen om vederbörande vill se hur och var de är fästade, men bortfraktning av skräpet kan jag sköta efter att ha tagit itu grejerna i mindre bitar för bilen.

Några tankar/kommentarer på det jag skrev eller undrade över?
Du bör undersöka ditt kök först och kontrollera hur dagens överskåp är upphängda. I värsta fall kan det behövas nya reglar för en säker upphängning.
 
Flyttade in i nytt hus hösten 2020 med nytt IKEA kök och vitvaror. Jag har ingenting att klaga på när det gäller stommar, lådor och luckor - tvärtom så tycker jag att de fungerar väldigt bra. Socklarna behöver man vara väldigt noga med, jag skulle föreslå att fästa ihop dem i hörnen då våra lossnar hela tiden varpå man kryper omkring och försöker fästa dem i deras fästen.
Inbyggda vitvaror däremot (jag pratar bara om kyl/frys och diskmaskin - mikro, ugn, spis och fläkt fungerar väldigt bra) skulle jag undvika. De är undermåliga mot vad de kostar. Jag köpte IKEA's dyraste uppsättning av varje och har kyl/krys samt diskmaskin som är undermåliga. Isbildning i kyl med följd att dörren inte stänger sig ordentligt, har ingen överblick över hyllor i kylen, svårt att anpassa. Diskmaskin som inte passar för glas (faller omkull i backen hela tiden). Köp ngt som fungerar istället tex Bosch/Miele diskmaskin och egentligen vad som helst annat än IKEA i kyl/frys...
 
  • Gilla
H_kan@88 och 1 till
  • Laddar…
Boka ett gratis planeringsmöte på IKEA och ta det därifrån. Döm har varit med förr.

För att det ska lyckas bra ska du mäta upp köket. Skissa på ett papper.

Ännu bättre om du kan använda deras verktyg på nätet, rita upp och möblera köket och sen boka möte.

Man kan boka flera gånger tills man är hemma…
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Agly8u Agly8u skrev:
Köp ngt som fungerar istället tex Bosch/Miele diskmaskin och egentligen vad som helst annat än IKEA i kyl/frys...
Gissa vem som gör en del av, om inte alla, Ikeas diskmaskiner!



Bosch!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Gissa vem som gör en del av, om inte alla, Ikeas diskmaskiner!



Bosch!
Tillverka är en sak. Det är dock IKEA som sätter specifikation och prisnivå.
 
G Göran Stjernberg skrev:
Tillverka är en sak. Det är dock IKEA som sätter specifikation och prisnivå.
Jag har svårt att tänka mig att de skiljer sig speciellt mycket från motsvarande Bosch.

Vår Diskad närmar sig två år utan bekymmer, har fem års garanti.
Ersatte en Miele där reservdelen som var 2kr plast inte gick att byta utan man fick köpa en helt nytt paket med pump och värmare för vad en ny diskmaskin kostade.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Gissa vem som gör en del av, om inte alla, Ikeas diskmaskiner!



Bosch!
Det är möjligt, en hel del av dem verkar vara gjorda av Whirlpool men det var inte riktigt det som var min poäng. :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har svårt att tänka mig att de skiljer sig speciellt mycket från motsvarande Bosch.

Vår Diskad närmar sig två år utan bekymmer, har fem års garanti.
Ersatte en Miele där reservdelen som var 2kr plast inte gick att byta utan man fick köpa en helt nytt paket med pump och värmare för vad en ny diskmaskin kostade.
Det var väl kyl o frys som diskuterades. Öppnar man dörren och tittar/känner på inredning så känner/ser i alla fall jag skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.