Tänkte jag bumpar denna tråden istället för att starta en ny. Har märkt att jag har avföring från något okänt djur i trädgården. Relativt stora ”korvar” som jag inte kan hitta någon rimlig förklaring till, kommit 3-4 st de senaste dagarna. Bor i villaområde i Huskvarna med skog/grönområde relativt nära.
Vad kan detta vara för djur?
 
  • Djurexkrementer på en gräsmatta intill en träkant i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Djurbajs på en gräsmatta bredvid en svart sko.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av okänd djurspillning i en trädgård, placerad på en gräsmatta. Spillningen är svart med vita fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, grävling trots avsaknaden av grop?
 
  • Gilla
kjellinge
  • Laddar…
hur nära bor grannen?


Nä skämt o sido, de på första bilden är inte helt olikt häst även om de inte stämmer helt
 
john68 john68 skrev:
Hmm, grävling trots avsaknaden av grop?
Ja det är väl grävling jag är rädd att det är. Har vissa outforskade delar där det är möjligt att det finns nån grop.
Räv har jag sett till i området också kan det vara det?
 
  • Gilla
kjellinge
  • Laddar…
Det är något vitt i bajset, vilket skulle kunna vara urinämnen/salter. Är det så, tyder det på att det är bajs från en större fågel. Fåglar har ingen urinblåsa, de 'fäller ut' urinämnen i bajset.
 
  • Gilla
TuVu och 2 till
  • Laddar…
Igelkott? Deras spillning kan se ut lite hur som helst beroende på vad de kalasat på.

Har bott i dina trakter och det enda vilt jag råkade på var rådjur som irrade sig in bland husen.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är något vitt i bajset, vilket skulle kunna vara urinämnen/salter. Är det så, tyder det på att det är bajs från en större fågel. Fåglar har ingen urinblåsa, de 'fäller ut' urinämnen i bajset.
Okej, ja fågel hade jag hoppats på att det är. Har ganska mycket kajor/kråkor som pickar dagtid så det kanske finns något gött i gräsmattan. Har dock aldrig sett till någon större fågel när jag varit vaken.
 
tensiden tensiden skrev:
Igelkott? Deras spillning kan se ut lite hur som helst beroende på vad de kalasat på.

Har bott i dina trakter och det enda vilt jag råkade på var rådjur som irrade sig in bland husen.
Igelkott hade jag i trädgården förra våren/sommaren minns dock inte någon liknande spillning då. Men en igelkott kan gärna få vara i trädgården, värre med grävling.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
H Henning Svensson1 skrev:
Igelkott hade jag i trädgården förra våren/sommaren minns dock inte någon liknande spillning då. Men en igelkott kan gärna få vara i trädgården, värre med grävling.
Det behöver väl inte vara katastrof med en grävling. Vi har en som bott här ett ganska bra tag nu. Utöver att den grävt lite i en del av gräsmattan märker vi inte av den.

Vill inte ha ihjäl den, och inte heller att den flyttar till ett sämre ställe här på gården. I väntan på en lösning får den bo kvar.
 
  • Gilla
Andy_44 och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det behöver väl inte vara katastrof med en grävling. Vi har en som bott här ett ganska bra tag nu. Utöver att den grävt lite i en del av gräsmattan märker vi inte av den.

Vill inte ha ihjäl den, och inte heller att den flyttar till ett sämre ställe här på gården. I väntan på en lösning får den bo kvar.
Haha nej kanske inte är så farligt, men man har ju alltid hört skräckhistorier om grävlingar som attackerar men det kanske mest är skrönor😅
 
4774
tensiden tensiden skrev:
Det behöver väl inte vara katastrof med en grävling. Vi har en som bott här ett ganska bra tag nu. Utöver att den grävt lite i en del av gräsmattan märker vi inte av den.

Vill inte ha ihjäl den, och inte heller att den flyttar till ett sämre ställe här på gården. I väntan på en lösning får den bo kvar.
Vi hade oxå en grävling boendes här när vi flyttade hit men den verkade inte uppskatta våra katter så den flyttade härifrån rätt snart. Lite synd kan jag tycka då dens bo och allmänt grävande var på en del där det bara är natur. Så skaffa katt om ni vill bli av med den 😉
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Vi hade oxå en grävling boendes här när vi flyttade hit men den verkade inte uppskatta våra katter så den flyttade härifrån rätt snart. Lite synd kan jag tycka då dens bo och allmänt grävande var på en del där det bara är natur. Så skaffa katt om ni vill bli av med den 😉
Problemet är att jag bara har gräsmatta i princip så den får gärna ge fan i att gräva i trädgården😅 Behåller dock gärna grävlingen om jag slipper skaffa katt😉
 
  • Haha
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
4774
H Henning Svensson1 skrev:
Haha nej kanske inte är så farligt, men man har ju alltid hört skräckhistorier om grävlingar som attackerar men det kanske mest är skrönor😅
Det är inte en skröna. Inkräktar du på en brunstig grävlings revir och den har en dålig dag så attackerar den blixtsnabbt och precis som det sägs, de biter till de hör kraschet av att ditt skelett går sönder. Men som tur är så ska det mycket till för att råka hamna i en sådan situation eftersom de helst håller sig långt bort från människor och tydligen även katter.
 
  • Arg
  • Haha
Elektra och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Det är inte en skröna. Inkräktar du på en brunstig grävlings revir och den har en dålig dag så attackerar den blixtsnabbt och precis som det sägs, de biter till de hör kraschet av att ditt skelett går sönder. Men som tur är så ska det mycket till för att råka hamna i en sådan situation eftersom de helst håller sig långt bort från människor och tydligen även katter.
Skulle den kunna gå till attack om jag mitt på dagen kikar och ev räfsar runt lite där jag tror den kan bo?
 
4774
H Henning Svensson1 skrev:
Skulle den kunna gå till attack om jag mitt på dagen kikar och ev räfsar runt lite där jag tror den kan bo?
Ja om den känner att du inkräktar på dens revir när den är brunstig. Det knep som du säkert har hört är gummistövlar med äggskal fasttejpat på innsidan. Men som sagt, det ska mycket till. Den vet dessutom redan att den delar sitt revir med er så den håller sig helst undan. Men kratta inte i själva boet även fast det är på er gräsmatta. Grävlingar kan vara blixtsnabba trots sin annars rätt sävliga gångstil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.