Jag köpte ett ikea kök, 80cm breda lådor. Jag köpte serien linjär http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70093345 med infällda handtag och blå som ofta rikitiga arbetsbänkar ser ut. Jag har fyra skåp och sedan en träskiva ovanpå som jag klätt in i rostfri plåt. Jag är väldigt nöjd med den lösningen då det ser rikigt snyggt ut och bra kullagrade lågor som jag lagt en gummiduk i bonnen på så sakerna ligger stilla.
 
Tjacko skrev:
Jag köpte ett ikea kök, 80cm breda lådor. Jag köpte serien linjär [länk] med infällda handtag och blå som ofta rikitiga arbetsbänkar ser ut. Jag har fyra skåp och sedan en träskiva ovanpå som jag klätt in i rostfri plåt. Jag är väldigt nöjd med den lösningen då det ser rikigt snyggt ut och bra kullagrade lågor som jag lagt en gummiduk i bonnen på så sakerna ligger stilla.
Vad kostade detta kalas?
 
Tjacko: Kan man så se en bild på underverket?

/V
 
Absolut. Jag är dock bortrest tills på söndag, men nästa vecka kan jag ta en bild och posta
 
dreamie skrev:
Vad kostade detta kalas?
Jag minns inte vad det kostade, men det finns pris på ikea.se så det är ju bara att kolla hur många underskåp som du behöver och välja lucka. Den luckan jag köpte var dyrast på ikeå då i alla fall men jag tyckte den passade bäst så jag slog till ändå
 
Pratar vi 10, 20, 50 eller 100.000?

Ser fram emot bilden :)
 
Min sambo anser att man ska ha en ganska djup bänk till garaget. För då kan man putta undan det som man inte använder för stunden när man måste greja med nått mer akut. En 80-100 cm i djup kan ju vara bra. Längd tycker ja att du ska bara köra på med, en klaffbänk är nog ingen idé. Om jag tänker på hur min sambo jobbar i ett garage så hamnar no allt på bänken och plockas inte undan, så därför kan man bredda på med mkt bänk plats.
 
Jag gjorde en rätt "lyxig" arbetsbänk som jag är helnöjd med i garaget i form av ett lyftbord som jag fällde ner i golvet i samband med gjutningen. Det står ute på golvet så man kan gå runt det. Ytan är 80*180 cm och lyfter 1000 kg. Man kan t ex köra in motorcykeln, gräsklipparen mm och höja upp det och alltid ha perfekt arbetshöjd (gubben blir inte yngre...). Även när man t ex vill snickra ett skåp är det perfekt att kunna ställa in ett stöd i exakt rätt höjd. Använder man det inte kan det helt sänkas ned i golvet och golvytan blir fri.

Ytan är i tjock plåt och det är väldigt stadigt. Jag har planer på att göra någon form av träskiva att lägga över med någon sorts fastspänning att ha vid t ex snickerijobb men har inte kommit på exakt hur den skall se ut, få ju inte bli för tung heller... Bordet är elhydrauliskt och strömmatningen ligger i rör i golvet. Bordet är inköpt hos AJ-produkter.

Lyftbordet ersätter inte en fast arbetsbänk utan jag har en typ köksbänk (60 cm djup) efter ena väggen som dock mest används till litet lättare jobb, målning och småpyssel. Skivan där har jag gjort av vanliga 28 mm golvbräder som försetts med en masonitskiva som ligger löst och som kan bytas när den kladdats ner med t ex målarfärg. Under den har jag tio hurtsar i bredd med 6 lådor i varje - sväljer otroligt mycket prylar. Lådorna kommer från ett gammalt apotek med många flexibla småfack som tidigare innehållit mediciner av alla de slag. Ovanför på väggen har jag köksskåp (30 cm djupa).
 
Nu börjar det komma lite sköna tips!
 
lyfter denna tråd...vill se med bilder och förslag på arbetsbänkar..:D....
/
M
 
trojlee skrev:
lyfter denna tråd...vill se med bilder och förslag på arbetsbänkar..:D....
/
M
Instämmer!
Jag har fuderat i samma banor som Beja123 redan byggt + en vanlig billyft bredvid. Underbart att kunna köra upp pryttlar på ett lyftbord - helt slippa lyfta saker, kunna gå runt, och sedan gömma undan bordet i golvet när det är i vägen eller om man behöver en plats till att parkera något på.
Drömma kan man ju.. Å drömmar finns det gott om. :)

Beja123, har du några bilder att visa? Gjorde du någon förstärkning/extra djupt under lyftbordet?

:. buan
 
Jag har inte sett buans inlägg förrän nu, är litet periodare här på forumet.....

Jag skall ta några bilder och lägga ut vid första bästa tillfälle. Vad gäller plattan så armerade jag litet extra och förband ordentligt med övrig armering i golvet. Tjockleken på betongen är ungefär 15 cm under bordet (10 övriga plattan). Jag fällde också in en kopplingsdosa i kanten för att ansluta elen i, skall se om jag kan få med det på bild.

Just nu bygger jag en ny verkstad (den gamla skall då bli det snickeri det är tänkt till från början) för bilmekning. Även där har jag gjort en ursparning enligt samma princip för ett likadant lyftbord. Jag har också gjort urtag för billyft, se annan tråd här på garagesidorna.

En natt när det var ovanligt svårt att sova fick jag en idé om en travers i taket på den nya verkstaden med "yttäckning", dvs den skall kunna röra sig i både x, y och z-ledd. I- och utlyftning av bilmotorer, lassa/lossa tungt från släpvagnen... Som sagt: drömmar finns det gott om!

/Beja123
 
Var på IKEA igår och noterade en nyhet som defenitivt åker in i mitt garage (som fortfarande är under projektering) en bordskiva (lös, bland kontorsgrejerna) i trä klädd med rostfri plåt för 795:-!
 
finns IKEA skivan med plåt överdrag på deras hemsida?...vilka mått har den:D?
/
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.