P paralun skrev:
Jo men den stora begränsningen är ju pengar och att ingen vill betala för kalaset.
Jag själv kan inte på något sätt se varför jag ska betala för grannens solceller via höjda elnätsavgifter.
Har noll solidaritet för den matematiken.
Hej
Länken jag gav beskrev just att den som orsakar en kostnad (för att ansluta sina solceller) skall betala kostnaden
 
K Klacken skrev:
Jag förutsätter att det som står i artikeln är korrekt. (Annars vore det meningslöst att öht kommentera). Jag ställde frågan till dig som löd "Nätägaren ger grönt ljus för anslutnng av anläggningen, när anläggningen är installerad blir det tvärstopp! Tycker du verkligen att det är ett rimligt agerande av nätägaren?"
Jag har Google själv och håller mig ganska uppdaterad i relevanta elfrågor och har oftast läst informationen långt innan du kopierat o publicerat den på BH.
En fråga till: Tror du någon skull våga satsa på solceller om agerandet likt artikeln vore vanligt?
Själv har jag en nätägare som upplyste mig om att inte göra affär innan tillståndet var beviljat. Dessutom stod det i offerten från solcellsleverantören att den annullerades om jag inte fick tillståndet beviljat.
Hej

Jag har ju svarat på det.

Att vilja ansluta solceller till ett redan byggt elnät avsett för bara en effektriktning är en speciell problematik, som dykt upp och accelererat de senaste ca 10 åren.

Desto mer vi kunskaper vi i samhället har om elkraft och om elnätet, desto lättare har vi att förstå hur vi skall agera, och vad som händer.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Länken jag gav beskrev just att den som orsakar en kostnad (för att ansluta sina solceller) skall betala kostnaden
Jo och jag förtydliga det här med att ingen vill betala och det är ju den stora begränsningen.
"Va fan" säger alla när elnätsbolaget höjer taxorna men det är ju "straffspark" för elnätsbolagen och helt självförvållat av kunderna.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Det skall täcka för variabiliteten i sol+vind. Precis det som gas i gasturbin är överlägsen på. (Och som kol inte fungerar alls särskilt bra till. Den fungerar bara som baslast). Gas har även fördelen att den kan köras länge som baslast. Turbinerna har (pga utvecklingen av turbiner för flyget) blivit mycket, mycket bättre nu än de var för några decennier sedan.

Förty skall man ha mycket sol/vind så behövs det (idag) gasturbin. Vilket Tyskarna har fattat. Och snart kanske polletten trillar ner hos andra med... ;)

Vätgas i dessa turbiner är bara att glömma. Det kommer inte att hända.
Problemet är att man inte kan ha hur mycket sol och vind i elsystemet som helst pga av svårigheten att reglera näten och hålla dom stabila.
Tyskarna börjar väl närma sig max vad nätet tål.
Det är väl därför dom vill ha en ledning till från oss.
 
Redigerat:
K
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag har ju svarat på det
Ok, då förstår jag....
Du tycker det är helt Ok att i praktiken dra tillbaka ett givet tillstånd även om det följs till punkt o prickar.
Har du samma inställning om det t ex gällt ett bygglov på en villa som drogs tillbaka när huset var byggt?
 
K Klacken skrev:
Ok, då förstår jag....
Du tycker det är helt Ok att i praktiken dra tillbaka ett givet tillstånd även om det följs till punkt o prickar.
Har du samma inställning om det t ex gällt ett bygglov på en villa som drogs tillbaka när huset var byggt?
Jo men nu är väl solcellerna mer "Kiviks marknad" och att man till sin fasa upptäcker att elnäten inte räcker till. (ihop med elbilar). Nåt gick snett vid planeringen men den skippades ju i den gröna cirkulära ekonomin.
Egentligen så dumt så det inte borde vara sant.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tog in ytterligare en offert på solpaneler och även batteri denna gång. Det är uppenbart att de har gått ned i pris i alla fall. 200 kkr för paneler och batteri (på 5 kWh)

Men nog är det fortfarande glädjekalkyler. 76 öre/kWh+moms i medelpris för såld el innan nätnytta och 60-öring är sjukt optimistiskt när elpriserna på dagtid nu ligger runt nollan. Notera att när elen är som dyrast på dagen så säljer jag ju mindre, då nyttjar jag ju mer själv (matlagning mm)

Detta bolaget har åtminstone fattat hur lite solpaneler som faktiskt får plats på mitt tak, de räknade med att jag skulle kunna producera 55% av min årsförbrukning bara, dvs ca 6500 kWh per år. Av dessa så ligger 4600 kWh från April till Augusti. Dvs under de månader då elen är billig på dagtid.

Om jag istället försöker räkna lite snabbt med fiktiva mer realistiska siffror:
- elpris: 30 öre/kWh på sommaren i snitt
- elpris på 80 öre/kWh på vintern i snitt
- medelpris på året blir då (om jag antar att jag säljer lika stor del av produktionen året om, i verkligheten säljer man ju mer på sommaren, men vi kan anta att 60-öringen och skatter+överföring ger samma värde ungefär): 47 öre/kWh.
- vi kan då anta att jag får 47 öre/kWh även i medelpris för den egenkonsumerade elen.
- 47+moms + 60 ~= 1.19 kr/kWh
- jag producerar alltså 6500 kWh per år, det har ett värde på ca 1,19*6500=7735kr/år. Utan räntor så skulle det innebära att jag betalat av anläggningen på 200/7,735 = 26 år och då har jag inte räknat med räntor mm utan jag antar att de tas ut av inflation mm.

Hmm, de som gav offerten sade 8 år och tiden jag fick fram är 26 år. Rätt stor skillnad...

Mina medelpriser per månad för elen (per kWh) i år ligger på januari 80 öre, februari 50 öre, mars 59 öre, april 56 öre, maj (hittills) 15 öre, så mina siffror ovan är inte orimliga.

De ljuger fortfarande som en häst travar i kalkylerna helt enkelt.
Man kan se det från andra hållet.
Jag har betalat mina solpaneler cash på vallen, 100 tkr, 5,7 kwh.
Jag är väl medveten om att det tar lång tid att återbetala dom om jag bara räknar såld el.
Tittar jag på hur mycket el jag slipper köpa och slår ihop det med försäljningen blir det lite bättre siffror. Utan paneler är min förbrukning mellan ca 4500 kwh och med paneler ca 15-1700 kwh.
Min el kostar 2 sek/kwh allt inräknat. Jag kör t.ex min pool helt på egen el idag.
Jag var väl medveten om glädjekalkylerna när jag köpte panelerna, men mitt mål är att köpa minimalt med el och slippa kasta pengar i gapet på nätägaren E.ON mer än absolut nödvändigt. Dessutom tror jag att vi kommer att få se betydligt högre elpriser framöver om alla elsatsningar i klimatets namn blir verklighet. Då kommer även priset på paneler att stiga troligtvis pga av ännu högre efterfrågan.
Men att komma under 20 år i återbetalning blir nog svårt Alternativet är i så fall att insrallera ett batteri och ansluta sig till frekvensutjämningstjänst som Checkwatt. Det ger betydligt bättre betalt.
 
K Klacken skrev:
Ok, då förstår jag....
Du tycker det är helt Ok att i praktiken dra tillbaka ett givet tillstånd även om det följs till punkt o prickar.
Har du samma inställning om det t ex gällt ett bygglov på en villa som drogs tillbaka när huset var byggt?
Hej Klacken

Vi har inte all information i fallet, men har man agerat felaktigt så kan Energimarknadsinspektionen på förfrågan agera.

Men det är ju en problematik med alla frågor som tar lång tid att utföra. T.ex. bygglov.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men den stora begränsningen är ju pengar och att ingen vill betala för kalaset.
Jag själv kan inte på något sätt se varför jag ska vara med och betala för grannens solceller via höjda elnätsavgifter.
Har noll solidaritet för den matematiken.
Ja men det kräver viss mognad för att förstå, det kanske kan lugna dig att veta att detta pågår varje dag, det är många medborgare som aldrig betalar skatt till den nivån att de täcker sina kostnader men andra täcker upp för detta, det är en del av vad det innebär att ingå i ett samhälle.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej Klacken

Vi har inte all information i fallet, men har man agerat felaktigt så kan Energimarknadsinspektionen på förfrågan agera.

Men det är ju en problematik med alla frågor som tar lång tid att utföra. T.ex. bygglov.
"så kan Energimarknadsinspektionen på förfrågan agera." den var jätterolig, du menar att de kan skicka en ursäktande förfrågan, antar jag :)
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men det kräver viss mognad för att förstå, det kanske kan lugna dig att veta att detta pågår varje dag, det är många medborgare som aldrig betalar skatt till den nivån att de täcker sina kostnader men andra täcker upp för detta, det är en del av vad det innebär att ingå i ett samhälle.
Jo men utmaningen är ju att man inte riktigt får ihop det bland våra politiker.
Den överväldigande majoriteten som köpt elbilar och solceller är ju människor med en mycket pengar i kassakistan, oftast fonder som utvecklats mycket bra.
Sen hur man då får till en "mognad" och förståelse är nog en stor utmaning.
 
D
P paralun skrev:
Jo men utmaningen är ju att man inte riktigt får ihop det bland våra politiker.
Den överväldigande majoriteten som köpt elbilar och solceller är ju människor med en mycket pengar i kassakistan, oftast fonder som utvecklats mycket bra.
Sen hur man då får till en "mognad" och förståelse är nog en stor utmaning.
Jag tror inte det finns någon som helst oro för detta hos våra politiker och samhället i stort är också vant vid att genom tiderna investera i förbättringar för allt möjligt och de tenderar att först användas av den lite rikare delen av befolkningen, så det här följer så att säga civilisationens beprövade mönster.
 
D djac skrev:
Jag tror inte det finns någon som helst oro för detta hos våra politiker och samhället i stort är också vant vid att genom tiderna investera i förbättringar för allt möjligt och de tenderar att först användas av den lite rikare delen av befolkningen, så det här följer så att säga civilisationens beprövade mönster.
Jo men nu börjar ju elsystemet att "krackelera" med en större volym solceller/elbilar och sedan alla som är förbannade på höjda elnätsavgifter. Precis vad som hände i Kalifornien, USA!

Din "favorit" beskriver vad som händer. Kalifornien har ett eget kapitel.
https://timbro.se/smedjan/samhalle/det-borjar-med-vindkraft-och-slutar-med-fossilkraft/

Men jovisst är det en stor utmaning!
 
  • Gilla
  • Haha
Arp32 och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men nu börjar ju elsystemet att "krackelera" med en större volym solceller/elbilar och sedan alla som är förbannade på höjda elnätsavgifter. Precis vad som hände i Kalifornien, USA!

Din "favorit" beskriver vad som händer. Kalifornien har ett eget kapitel.
[länk]

Men jovisst är det en stor utmaning!
Haha, Putin har levererat ett meddelande via sina trogna ombud, kul!

Det där med att elsystemen slutar fungera är nog strakt överdrivet, vi har länder i Europa som har mycket mer av det som målas upp som farligt och de hanterar det, det ska nog lösa sig ska du se.

Känner ingen som bryr sig om dessa höjningarna, ett litet fåtal som satt sig in i de ekonomiska förhållandena är upprörda över statens oförmåga att tygla elnätsbaronerna men det är ju en lite annan fråga och här hade riksdagen kunnat göra en stor skillnad om mod och intresse funnits.
 
D djac skrev:
Haha, Putin har levererat ett meddelande via sina trogna ombud, kul!

Det där med att elsystemen slutar fungera är nog strakt överdrivet, vi har länder i Europa som har mycket mer av det som målas upp som farligt och de hanterar det, det ska nog lösa sig ska du se.

Känner ingen som bryr sig om dessa höjningarna, ett litet fåtal som satt sig in i de ekonomiska förhållandena är upprörda över statens oförmåga att tygla elnätsbaronerna men det är ju en lite annan fråga och här hade riksdagen kunnat göra en stor skillnad om mod och intresse funnits.
Jo det var ju också en kommentar.... förklara istället vad som är fel med den gode Blomgrens resonemang om Kalifornien! Vi är ju där nu tre år senare än när han skrev artikeln.

Sen varför man mer i panik över röran beslutade om att hålla igång Diablo Canyon, NPP
https://apnews.com/article/diablo-canyon-nuclear-plant-california-b794aa745348ae1ac6e8e5c330a11cd9

Sen vet jag inte hur det gick med Diablo Canyon NPP och hur det gick med "jävulen", för lat för att Googla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.