Stickan56
I onsdags gick åskan i norduppland. Min Automower har klarat sig i 15 år men nu var det dags för laddstationen att få sig en smäll.
Se bilden på kretskortet om ni kan se de misstänkta punkterna.

Kretskort från en Automower-laddstation med komponenter synliga, troligen skadad av åsknedslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stickan
 
  • Gilla
  • Haha
Elsparv och 1 till
  • Laddar…
Vinkelhake
Varför ska vi se det.🥱
 
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
En flisa bortskjuten upp till vänster sedan några ställen till som ser högspänningspåverkade och lite smälta ut...jag tror inte på reparation. 🙄
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S
Det där kortet är förvisso väldigt simpelt, men det är så mycket trasiga komponenter att det aldrig är värt att laga om man inte kan göra det själv o tycker det är kul :D
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
Vinkelhake Vinkelhake skrev:
Varför ska vi se det.🥱
Är man inte intresserad så är det inget tvång.

Stickan
 
  • Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
Fotografen Fotografen skrev:
En flisa bortskjuten upp till vänster sedan några ställen till som ser högspänningspåverkade och lite smälta ut...jag tror inte på reparation. 🙄
Precis, kortet är skrot och nytt kort är beställt. 👍

Stickan
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
T
Känner man sig säker på att kunna löda själv tror jag att det är nog går att få till. Ser ut som att det bara är på "spännings sidan" som det är komponenter som pajat (kan så klart ha fel). Dom är ofta inte så dyra (vet inte vad ett nytt kort kostar iof). Däremot om det är lite mer "smarta" kretsar som pajat så är det värre...
 
Jag tycker jag ser kapslar som delat sig och lite helsvarta komponenter här och var på detta kort.
Är nog lättare sagt än gjort att försöka få liv i det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
T TechChad skrev:
Känner man sig säker på att kunna löda själv tror jag att det är nog går att få till. Ser ut som att det bara är på "spännings sidan" som det är komponenter som pajat (kan så klart ha fel). Dom är ofta inte så dyra (vet inte vad ett nytt kort kostar iof). Däremot om det är lite mer "smarta" kretsar som pajat så är det värre...
Oklart vad du menar med spänningssidan, någon slags spänning är det ju över hela kortet så om du menade hela kortet har du inte fel :p
 
  • Elektroniskt kretskort med flera komponenter, inklusive kondensatorer, resistorer och anslutningsstift, sittande på ett grönt PCB underlag, med flera markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S SueCia skrev:
Oklart vad du menar med spänningssidan, någon slags spänning är det ju över hela kortet så om du menade hela kortet har du inte fel :p
Det gula du markerat på Kristallen och kondensatorerna är nog bara skyddslacken på kortet.

Men skyddslack gör den än tråkigare att fixa. 😅
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Det gula du markerat på Kristallen och kondensatorerna är nog bara skyddslacken på kortet.

Men skyddslack gör den än tråkigare att fixa. 😅
Haha ja jag var lite osäker, så jag markerade dom ändå. Men du kan mycket väl ha rätt :)
 
Stickan56
T TechChad skrev:
Känner man sig säker på att kunna löda själv tror jag att det är nog går att få till. Ser ut som att det bara är på "spännings sidan" som det är komponenter som pajat (kan så klart ha fel). Dom är ofta inte så dyra (vet inte vad ett nytt kort kostar iof). Däremot om det är lite mer "smarta" kretsar som pajat så är det värre...
Ett nytt kort kostar 1125 Kr och gräset väntar inte.😊

Stickan
 
  • Älska
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Köp en reservdelsmaskin!
 
Med ett nytt kort bredvid kan man ju testa sig fram genom att mäta. Men de tråkiga är skyddslacken som hindrar detta förfarande.
Så ska man felsöka så måste man slipa bort lacken på nya kortet med.

Jag hade nog snarare rensat alla komponenter och köpt nya och använt kortet.
Är det sen några som inte kommer från hyllan så låt dem sitta, med lite tur så...
 
Stickan56
pacman42 pacman42 skrev:
Köp en reservdelsmaskin!
Nä, men en ny Automower skall det bli senast 2027 när Telia stänger 2G -nätet.

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.