Mikael_L
Jag tycker inte egentligen att det alls hör till tråden.
Men jag kan inte riktigt hålla mig.

Jag tänker att Elon Musk faktiskt tog en chansning med detta upplägg till ersättning.
Hade inte Teslas aktier gått upp, utan stått still eller t.o.m gått ner i värde, så hade Musk jobbat precis gratis alla år. Optionsprogrammet hade inte varit mer värt än pappret det var skrivet på.

Det är ju rätt kaxigt, och betyder ju dessutom att han hade en enorm tilltro till Teslas potential (och sin egen).

Man kan säga att han drog en lott och gick inte lottlös ur det, förvisso med vissa möjligheter att påverka utfallet, men ändå...
Jag vet inte många som skulle våga köra på en sådan ersättningsmodell.

Nu kan ju Musk iofs göra en sån grej väldigt lätt, då han redan har sån förmögenhet att han verkligen inte behöver jobba för uppehälle en enda minut till i sitt liv, så det är inte jämförbart med de flesta människors situation.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Den beskattningen är dock inte inkomstskatt (den skatt man betalar på lön) utan just vinstskatt, men det var kanske det du ville understryka?

Om jag har förstått upplägget rätt så gäller optionerna i en 10-årsperiod med 12 delar, så han får alltså inte köpa alla aktier på en gång.
Det jag ville ta fram är att Musk redan har betalat vinstskatt och därför redan har ansetts tjäna pengar på att ha fått optionerna trots att han inte hade bytt ut dem till aktier. Du skrev något om att optioner vanligtvis beskattas när de utnyttjas.
Elon Musk förtjänade därmed sin utdelning i aktieobligationer som kunde omsättas till aktier efter fem år.
https://teslaclubsweden.se/aktieagarna-har-bekraftat-elons-bonustrappa/

Från våren 2020:
Elon Musk har fått sin första prestationsbaserade tilldelning under incitamentsprogrammet på elbilsbolaget Tesla.
...
Den första tilldelningen avser cirka 1,7 miljoner aktieoptioner värda cirka 775 miljoner dollar, motsvarande 7,4 miljarder kronor, baserat på torsdagens stängningskurs.
https://www.affarsvarlden.se/artikel/musk-far-forsta-prestationsutbetalningen-fran-tesla

Det var alltså ovanstående utdelning av optioner som gav upphov till vinstskatten.

Alldeles för besvärlig engelska för att jag ska ge mig på att tolka avtalet:
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1318605/000119312518035345/d524719ddef14a.htm#toc524719_26
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det var alltså ovanstående utdelning av optioner som gav upphov till vinstskatten.
Det berodde nog på att Musk utnyttjade optionen och då betalar man skatt.
Sedan justeras det som vinst/förlust när aktien säljs.

Nonstatutory stock options​

Not readily determined fair market value - Most nonstatutory options don't have a readily determinable fair market value. For nonstatutory options without a readily determinable fair market value, there's no taxable event when the option is granted but you must include in income the fair market value of the stock received on exercise, less the amount paid, when you exercise the option.

You have taxable income or deductible loss when you sell the stock you received by exercising the option. You generally treat this amount as a capital gain or loss.
https://www.irs.gov/taxtopics/tc427
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det berodde nog på att Musk utnyttjade optionen och då betalar man skatt.
Sedan justeras det som vinst/förlust när aktien säljs.

Nonstatutory stock options​

Not readily determined fair market value - Most nonstatutory options don't have a readily determinable fair market value. For nonstatutory options without a readily determinable fair market value, there's no taxable event when the option is granted but you must include in income the fair market value of the stock received on exercise, less the amount paid, when you exercise the option.

You have taxable income or deductible loss when you sell the stock you received by exercising the option. You generally treat this amount as a capital gain or loss.
[länk]
Jo nu har säkert den gode Elon flera amerikanska toppskattejurister som håller ordning på hans innehav samt ivesteringar i Tesla, SpaceX, X(Twitter) samt Starlink..
 
BirgitS
D Dilato skrev:
Det berodde nog på att Musk utnyttjade optionen och då betalar man skatt.
Sedan justeras det som vinst/förlust när aktien säljs.

Nonstatutory stock options​

Not readily determined fair market value - Most nonstatutory options don't have a readily determinable fair market value. For nonstatutory options without a readily determinable fair market value, there's no taxable event when the option is granted but you must include in income the fair market value of the stock received on exercise, less the amount paid, when you exercise the option.

You have taxable income or deductible loss when you sell the stock you received by exercising the option. You generally treat this amount as a capital gain or loss.
[länk]
Enligt ett av citaten i mitt inlägg så kan optionerna inte omsättas till aktier förrän efter 5 år.
Det är möjligt att man inte ska lita på vad Tesla Club skriver men det verkar som att många i tråden tidigare har ansett att det är en bra och pålitlig sida när det gäller information om t.ex. strejken.

Tillägg: Min engelska när det gäller ekonomiska begrepp är inte bra men Teslas aktieoptioner kan man handla med så de har ett värde. Det kanske betyder att ditt citat inte är relevant i det här fallet.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Min engelska när det gäller ekonomiska begrepp är inte bra men Teslas aktieoptioner kan man handla med så de har ett värde. Det kanske betyder att ditt citat inte är relevant i det här fallet.
Det ställs ut olika marknadnoterade optioner för alla större bolags aktier, men det är inte den typen av optioner vi pratar om här.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är nog ingen idé att försöka övertyga dig mer i den här frågan och det har ju ingen relevans alls för tråden, men den definition av lön du har är inte den som är gängse.
I det första har du rätt. Missionsverksamhet och att få andra att tycka som du lär inte lyckas i detta fall.
Men en rättelse: jag "har" ingen egen definition av lön, jag använder den i svenska språket gängse vanliga betydelsen.
 
C cpalm skrev:
Det ställs ut olika marknadnoterade optioner för alla större bolags aktier, men det är inte den typen av optioner vi pratar om här.
Nej och det är ju amerikanska optioner och ett antal bolag, Tesla, SpaceX, X, Starlink. där Musk är intressent.
En skicklig amerikansk skattejurist, troligen flera ser nog till att de här tillgångarna blir helt korrekt placerade inkl skatt.
Sen premierar ju det amerikanska skattesystemet en företagare som skapar en massa jobb och välstånd inkl att de anställda betalar skatt.

Musk spelar ju i en megadivision och är extrem och driver sina företag hårt inkl vilka principer han tror på.
https://www.forbes.com/profile/elon-musk/
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Nej och det är ju amerikanska optioner
Det är inte det att de är amerikanska, utan att de har särskilda villkor som är utformade för att skapa ett incitament för mottagaren att göra ett j-vligt bra jobb för bolaget. Eller åtminstone att stanna kvar en viss tid.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är inte det att de är amerikanska, utan att de har särskilda villkor som är utformade för att skapa ett incitament för mottagaren att göra ett j-vligt bra jobb för bolaget. Eller åtminstone att stanna kvar en viss tid.
Jo men vad är problemet? Musk är ju extrem i allt han gör och det går ju inte att hitta något liknande.
Sedan hur nu optioner passar in i hans "portfölj" har nog mycket kvalificerade skattejurister noga rett ut.
Sedan bara signalen från aktiägarna betyder ju att de tror på Musk inte att det skulle vara världens högsta avgångsvederlag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Jo men vad är problemet?
Jag ser personligen inget problem.
Men värdet på optionerna är så klart det som sticker i ögonen på folk. Vilket i sin tur till stor del naturligtvis beror på att aktien gått upp 1 000 % sedan han fick optionerna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag ser personligen inget problem.
Men värdet på optionerna är så klart det som sticker i ögonen på folk. Vilket i sin tur till stor del beror på att aktien gått upp 1 000 % sedan han fick optionerna.
Jo kanske i Jantelagens Sverige?.... nu är Musk någonting mycket speciellt och aktieägarna tror på honom.

Men det här med strafftullar sysselsätter nog Musk och hans ledningsgrupp till 100% samt hur man ska klara av det kinesiska elbilshotet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[länk]


Elon will receive no guaranteed compensation of any kind - no salary, no cash bonuses, and no equity that vests simply by the passage of time. Instead, Elon's only compensation will be a 100% at-risk performance award, which ensures that he will be compensated only if Tesla and all of its shareholders do extraordinarily well. Because all Tesla employees are provided equity, this also means that Elon's compensation is tied to the success of everyone at Tesla.

CEO Performance Award Details

The performance award consists of a 10-year grant of stock options that vests in 12 tranches. Each of the 12 tranches vests only if a pair of milestones are both met.”
Nästan lika bra som löntagarfonder …
 
P
P paralun skrev:
Sen har ju inte Kina svarat än mer än att kritisera strafftullarna men mer kommer säkert och ingen vill egentligen ha ett handelskrig.
Just det. Kina vill nog hellre ha ett riktigt krig.
 
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Någon form av ansvar har väl ändå SvD här med tanke på att man har valt att publicera texten?
SvD publicerade texten i ekonomibilagan. Det är det väl ändå ingen som läser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.