P polaris78 skrev:
problemet är att allt är mer än 10 år sen
It’s a feature, not a bug.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Men det finns väl ingen rättighet för köparen att se gamla kvitton?

Om kommunen har en fordran på er som säljare om de tycker ni inte betalat något får de väl vända sig till er och inte köparen?

Jag skulle vänligt men bestämt säga att pappren och kvitton är borta.

Om de anser det är ett dolt fel får man väl jämföra med vad som fanns skrivet vid köpet? Att visa att avloppet är anslutet till kommunen borde vara lätt, det mynnar väl i någon brunn?

Det enda skälet att rota i detta är om kommunen anser att ni som fastighetsägare när ni ägde fastigheten har anslutit er själva till avloppet utan kommunens vetskap.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag skulle bara ha svarat köparen vänligt typ "Nu har vi letat men inte hittat några så gamla papper, men jag önskar er lycka till med projektet."

Kommunen verkar ju inte ens ha ställt krav på köparen utan snarare bara uppmärksammat ett problem ?

Påminner mej om när en bekant köpte ett gammalt fritidshus och flytatde in där permanent, dom upptäckte omgående att det inte fanns nån soptunna och ringde sopbolaget "Aha, nä men då ber jag sopbilen ta med en tunna åt er", och så skedde.. Den blev även tömd utan problem varannan vecka.

Nån räkning kom dock aldrig, min bekant valde att ignorera detta och det funkade bra i ca 10 år innan kommunen (eller sopbolaget ?) fick för sej att byta soptunnorna mot nya med transponder i, då uppdagades misstaget att det saknades sopabonnemang.. Dom ville först ha betalt för hela tiden dom bott där men efter lite diskussioner tror jag dom fick betala 2 år retroaktivt, eller möjligen 3.
 
  • Gilla
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
P
P polaris78 skrev:
Mina vänner har sålt fritidshus för snart 2 år sen..

Nu kommer köparen via mäklaren och vill ha fram kvitto / bevis på att avloppsanslutningen är betald

Avloppsanslutningen gjordes för ca 11-12 år sen och betalades såklart då , det lånades pengar då det ändå handlade om ca 65 000 i anslutningsavgift och det hade ingen av ägarna i fickan utan det finns ett banklån uttaget i samband med betalningen. Dock är det ingen som hittar själva räkningen och efter kontakt med banken swedbank så kan dom inte få fram uppgifterna pga det passerats 10 år och då är omöjligt..

Min första spontana tanke är då mäklaren flummar lite efter dolda fel svammel och att räkningen skulle vara obetalt men när vi senare pratar med mäklaren så vet hon inte vart uppgiften om att den skulle vara obetald kommer ifrån så vi gissar att det är köparen som vi vet känner mäklaren som kokat ihop detta

Vilka möjligheter finns det här. Vännerna är såklart oroliga att det ska försökas krävas pengar men man vet ju att avgiften för anslutning är betalt men inget bevis går ju att uppbringa när banken inte kan få fram uppgifter.

Min personliga tanke är att bara be dom dra åt helvete och inte förse dom med några som helst mer uppgifter då dessa riskerar att användas mot vännerna / säljarna

Det enda udda är att när man anslöt till avloppet så fanns det såklart kommunalt vatten att ansluta till också vilket man skippade då man hade bra nyborrad brunn pga det 8 mån tidigare inte fanns några planer på kommunalt och lite små tjurigt att köpt ny brunn precis innan så blev det kompromissen att bara ansluta avloppet, med reslutatet att dom har faktiskt inte haft några löpande avgifter alls för driften på avloppet utan bara betalat klumpsumman på anslutningsavgiften.
så ev ser det ju lite lustigt ut hos kommunen och 11-12 år senare så minns säkert ingen på kommun det utan antingen är det kommun som fiskar och har kommit på att det blev ju tokigt att dom inte får in några avgifter för avloppet då alla andra betalar vattten och avloppet ingår..

via att luska bakvägen så har vi insett att köparen håller på med nån delning av tomten och splitta allt i två fastigheter och uppföra ett hus till och att det ev därför troligen uppkommit saker som gör att han vill helst se det kvittot för att ev slippa betala för anslutning vatten om det ev var samma avgift oavsett om man anslöt bara avlopp eller för avlopp och vatten..

Nån som har nå kloka råd eller kan turerna vad som gäller rent jurdiskt..

även om nu avgiften hade varit obetalt så lär det ju vara kört för kommun att få betalt för en räkning som man ev påstår är obetald och än svårare att skicka den till tidigare ägare . en skuld försvinner ju om man inte skickar en ny påminnelse med vissa tidsramar..

kan det gå att kräva tidigare ägare på betalningen som i att det är nåt slags tidigare skuld som ingen känner till..

mäklaren verkar okunnig och umgås tyvärr med köparen privat då det är inavel i små byar så mäklarens ord i det här känns inte som nån hjälp och hon verkar stå på fel sida dvs köparens i detta och tycker att vännerna ska bevisa att dom betalat anslutningsavgiften.. jag sa åt vännerna att säga åt spånhuvet till mäklare att det är fan köparens sak att bevisa att det är obetalt om inte annat för att få denne att ägna sig åt att jobba istället för att komma med lösa påståenden och fiska info
Varför ens försöka leta efter bevis? Sorry, det är ert problem, är väl rätt svar till den som frågar. Dina vänner har inga skyldigheter alls i den här frågan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Mina vänner har sålt fritidshus för snart 2 år sen..

Nu kommer köparen via mäklaren och vill ha fram kvitto / bevis på att avloppsanslutningen är betald

Avloppsanslutningen gjordes för ca 11-12 år sen och betalades såklart då , det lånades pengar då det ändå handlade om ca 65 000 i anslutningsavgift och det hade ingen av ägarna i fickan utan det finns ett banklån uttaget i samband med betalningen. Dock är det ingen som hittar själva räkningen och efter kontakt med banken swedbank så kan dom inte få fram uppgifterna pga det passerats 10 år och då är omöjligt..

Min första spontana tanke är då mäklaren flummar lite efter dolda fel svammel och att räkningen skulle vara obetalt men när vi senare pratar med mäklaren så vet hon inte vart uppgiften om att den skulle vara obetald kommer ifrån så vi gissar att det är köparen som vi vet känner mäklaren som kokat ihop detta

Vilka möjligheter finns det här. Vännerna är såklart oroliga att det ska försökas krävas pengar men man vet ju att avgiften för anslutning är betalt men inget bevis går ju att uppbringa när banken inte kan få fram uppgifter.

Min personliga tanke är att bara be dom dra åt helvete och inte förse dom med några som helst mer uppgifter då dessa riskerar att användas mot vännerna / säljarna

Det enda udda är att när man anslöt till avloppet så fanns det såklart kommunalt vatten att ansluta till också vilket man skippade då man hade bra nyborrad brunn pga det 8 mån tidigare inte fanns några planer på kommunalt och lite små tjurigt att köpt ny brunn precis innan så blev det kompromissen att bara ansluta avloppet, med reslutatet att dom har faktiskt inte haft några löpande avgifter alls för driften på avloppet utan bara betalat klumpsumman på anslutningsavgiften.
så ev ser det ju lite lustigt ut hos kommunen och 11-12 år senare så minns säkert ingen på kommun det utan antingen är det kommun som fiskar och har kommit på att det blev ju tokigt att dom inte får in några avgifter för avloppet då alla andra betalar vattten och avloppet ingår..

via att luska bakvägen så har vi insett att köparen håller på med nån delning av tomten och splitta allt i två fastigheter och uppföra ett hus till och att det ev därför troligen uppkommit saker som gör att han vill helst se det kvittot för att ev slippa betala för anslutning vatten om det ev var samma avgift oavsett om man anslöt bara avlopp eller för avlopp och vatten..

Nån som har nå kloka råd eller kan turerna vad som gäller rent jurdiskt..

även om nu avgiften hade varit obetalt så lär det ju vara kört för kommun att få betalt för en räkning som man ev påstår är obetald och än svårare att skicka den till tidigare ägare . en skuld försvinner ju om man inte skickar en ny påminnelse med vissa tidsramar..

kan det gå att kräva tidigare ägare på betalningen som i att det är nåt slags tidigare skuld som ingen känner till..

mäklaren verkar okunnig och umgås tyvärr med köparen privat då det är inavel i små byar så mäklarens ord i det här känns inte som nån hjälp och hon verkar stå på fel sida dvs köparens i detta och tycker att vännerna ska bevisa att dom betalat anslutningsavgiften.. jag sa åt vännerna att säga åt spånhuvet till mäklare att det är fan köparens sak att bevisa att det är obetalt om inte annat för att få denne att ägna sig åt att jobba istället för att komma med lösa påståenden och fiska info
Sällar mig till ”kören”. Sätt ner foten bestämt och avsluta kontakten i ärendet!

Är inte mycket för att ”tiga ihjäl saker” men här verkar det vara vägen ut. Undvik flammande konflikt då sådant skapar onödiga rykten och smakligt skvaller i synnerhet på mindre orter. Kommuner (i synnerhet mindre kommuner men även enskilda förvaltningar i halvstora) har ofta dålig ordning (personrelaterat från överdriven pedanti till kaos pga främst personal- och chefsbyten). Plus att det vimlar av byråkrater och svågerlag bakom alla hörn som Du också sett betr mäkleriet. Kan tänka mig att mäklaren skulle bete sig diametralt annorlunda om hans ”kompisar” vore säljare - men nu har de köpt och letar efter något halmstrå för att bråka och kanske klå Dig på pengar och få något att skrävla om till midsommarsnapsen i gänget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S stenolof skrev:
Sällar mig till ”kören”. Sätt ner foten bestämt och avsluta kontakten i ärendet!

Är inte mycket för att ”tiga ihjäl saker” men här verkar det vara vägen ut. Undvik flammande konflikt då sådant skapar onödiga rykten och smakligt skvaller i synnerhet på mindre orter. Kommuner (i synnerhet mindre kommuner men även enskilda förvaltningar i halvstora) har ofta dålig ordning (personrelaterat från överdriven pedanti till kaos pga främst personal- och chefsbyten). Plus att det vimlar av byråkrater och svågerlag bakom alla hörn som Du också sett betr mäkleriet. Kan tänka mig att mäklaren skulle bete sig diametralt annorlunda om hans ”kompisar” vore säljare - men nu har de köpt och letar efter något halmstrå för att bråka och kanske klå Dig på pengar och få något att skrävla om till midsommarsnapsen i gänget.
Inte ens större kommuner som Nacka har nån vidare ordning.
 
Det enda du ska göra är att anmäla mäklaren till mäklarsamfundet. hen och köparen verkar vara helt rudas. Allt folk håller på som trimmade troll, detta var otroligt tröttsamt att lösa. De simmar i lera och letar angreppsvinklar på säljaren som inte existerar
 
D Dilato skrev:
Kommunen vet om det är betalt.

Själv är jag i samma sits med tidigare betalt men nyligen inkopplat kommunalt avlopp med eget vatten och det finns ingen prislista för avlopp utan vattenmätare och kommunalt vatten så ska bli intressant att se om jag får någon faktura för användning av avloppet.
Har varit i den sitsen själv..
Under slutet på 80-talet drog kommunen (norr om stockholm) fram vatten och avlopp. Anlutningsavgiften betalades med dryga 44 tusen. Hade egen brunn och anslöt endast avlopp.
Många år gick och jag betalade inget för detta. På 90 talet knoppades VA av till ett kommunalt bolag och när de åkte runt och besiktade anslutningar så upptäckte de att jag inte betalade för VA. När de konstaterat att jag hade eget vatten, fick jag faktura på en "standardfamiljs" förbrukning 2 vuxna o 2 barn). Blev klart dyrare än att koppla in vattenmätare och kommunalt vatten då jag var ensamstående. Behövde i alla fall inte betala retroaktivt.
 
M MoggePogge skrev:
faktura på en "standardfamiljs" förbrukning 2 vuxna o 2 barn). Blev klart dyrare än att koppla in vattenmätare och kommunalt vatten då jag var ensamstående. Behövde i alla fall inte betala retroaktivt.
Det där hade du kunnat överklaga, kommunen kan inte bara höfta en kostnad för att det inte finns mätning.

Kungsbacka som jag visade i ett tidigare inlägg har ju diversifierat priset till person boende på fastigheten, vilket kan vara rättvist.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Min personliga tanke är att bara be dom dra åt helvete och inte förse dom med några som helst mer uppgifter då dessa riskerar att användas mot vännerna / säljarna
Bra sammanfattat redan i första inlägget om vad säljarna behöver göra. Inget, alltså. 👍
P polaris78 skrev:
Nån som har nå kloka råd eller kan turerna vad som gäller rent jurdiskt.
Det mesta har redan skrivits om saken. Ev krav är preskriberat. Huset är sålt. Det är inget dolt fel. Säljaren är inte skyldig att lyfta ett finger. Men visst kan jag försöka hjälpa till

Här är mitt råd:
Hela saken är att köparen/mäklaren vill att säljaren skall använda sin expertis och kunskap för att efterforska ett kvitto eller bevis på betalning. Samt ber om detta. De ger säljaren ett uppdrag.

Som jag ser det betyder det att säljaren kan debitera både mäklaren och köparen för sitt arbete och nödvändiga utgifter.

Att komma med ett sådant krav i efterskott kanske inte är så bra för sämjan i ett mindre samhälle. Men man kan förklara att det är vad man borde gjort. Samt att nu är det slut med gratisarbete. Vill mäklaren säljaren ha mer information kommer säljaren att fakturera allt tidigare arbete plus allt vidare arbete. Varje fråga kommer i fortsättningen att anses som en beställning. Något mer kommer inte göras i saken innan arbetet med den första fakturan är klar.

När första frågan kommer svarar man med att be om personnummer och fakturaadress.

Det viktiga här är inte om juridiken är 100% hållbar utan att sända en tydlig signal. Säljaren hjälper gärna till men inte gratis. Troligen minskar det köparens frågvishet betydligt.
 
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.