Hej!
Vi har fiber i vårt bostadshus och vill nu även ha det i en stuga på tomten ca 20 meter bort från bostadshuset.

Vill dra en kabel då det är viktigt att vi ska ha snabbt internet där då en i hushållet spelar Dota bl.a. Vill alltså förlänga vårt internet dit med en sladd.


När jag har dragit kabel från existerande fiber i huset, vad behöver jag då för router/accesspunkt i lilla stugan att koppla in den i? Länka gärna, hittar som sagt bara trådlösa.


Tack 🌸🌻
 
Redigerat:
I Intresserad22 skrev:
[länk]

Köp en sån och dra, sen rätt in i datorn eller in i en liten switch om du ska splitta upp.
Sladden har jag koll på tack. Vad för switch? 😊
 
I Intresserad22 skrev:
[länk]

Köp en sån och dra, sen rätt in i datorn eller in i en liten switch om du ska splitta upp.
Vill inte bara ha internet till datorn i den stugan, vill alltså kunna tillgå wifi där med
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Egentligen vilken router som helst, bara du konfar den som accesspunkt. Då får du både nätverksportar till tex datorn, samt wifi.
Exempelvis denna:
[länk]
Just den du länkade verkar bara gå att koppla ihop med en befintlig Asus.

Funderar på den här, tror du den kan passa mitt ändamål?
 
Solskugga Solskugga skrev:
Just den du länkade verkar bara gå att koppla ihop med en befintlig Asus.

Funderar på den här, tror du den kan passa mitt ändamål?
Kopplar du i en kabel (som du hade mellan husen?) så går det att koppla in med vilken annan router som helst.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Kopplar du i en kabel (som du hade mellan husen?) så går det att koppla in med vilken annan router som helst.
Har inte dragit någon kabel ännu, så kände mig osäker på vad jag ska koppla in i andra änden
 
Solskugga Solskugga skrev:
Har inte dragit någon kabel ännu, så kände mig osäker på vad jag ska koppla in i andra änden
Kabel är enligt mig det enda som gäller, annars blir det tex aimesh eller liknande. Sen är väl fiber det bästa, med nätverkskabel efter det, sedan en länk, och sist (enligt mig) mesh.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Kabel är enligt mig det enda som gäller, annars blir det tex aimesh eller liknande. Sen är väl fiber det bästa, med nätverkskabel efter det, sedan en länk, och sist (enligt mig) mesh.
Jag har redan bestämt mig för kabel. Skulle bara behöva tips om vilken router/accesspunkt jag ska köpa till lilla stugan att koppla in kabeln in. Det är min fråga😊
 
Solskugga Solskugga skrev:
Jag har redan bestämt mig för kabel. Skulle bara behöva tips om vilken router/accesspunkt jag ska köpa till lilla stugan att koppla in kabeln in. Det är min fråga😊
Då gäller mitt första tips fortfarande. Valfri router (i stort sett) som du konfar som accesspunkt.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
tommib
Vad är vitsen med att dra kabeln om du ändå kör sista länken över WiFi?
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Då gäller mitt första tips fortfarande. Valfri router (i stort sett) som du konfar som accesspunkt.
Tack så hjärtligt
 
tommib tommib skrev:
Vad är vitsen med att dra kabeln om du ändå kör sista länken över WiFi?
Jag är okunnig på detta. Upplys mig gärna hur det kan bli bättre än kabel kopplat till en accesspunkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.