D Drburr skrev:
Jag är mycket nöjd med att ha närmaste och enda granne 200 meter ifrån mig när jag läser sånna här trådar.
Vem äger då marken mellan er? 🤔
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Vem äger då marken mellan er? 🤔
Drburr antagligen.

Jag är i samma situation, det är några hundra meter från mitt hus till granens tomt, det är mark jag äger men enligt strikt definition inte min tomt eftersom det är skog.

..Och då är jag ändå på god fot med mina grannar, dom är mycket sympatiska och trevliga.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vad var diskussionen?

Hur du skall bestämma över andras mark?

Står häcken på din sida får du ju underhålla hela själv, att du haft grannar som hjälpt dig innan var dåtid. Nuvarande granne vill inte fixa din häck tydligen =)
 
D
M -MH- skrev:
Vem äger då marken mellan er? 🤔
Åkrarna ägs av en tant som bor utomlands, vi kallar dem den gröna zonen. Fredsbevarande trupper utgörs av vattensork och kor.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
B Bengan K skrev:
Sannolikt besviken, tog grannen bort halva sin vanvårdade syrenhäck. Häcken var i vinkel och cirka tio meter utmed vår tomt.

För snart 50 år sedan bebyggdes villaområdet. Dåvarande grannar och vi planterade häck som sedan dess omgärdat vår tomt. Grannen söder om oss planterade en syrenberså, varvid cirka tio meter sträcktes utmed vår tomt. Bersån planterades parallellt med vår häck, ett stycke in på grannens tomt.

Efter ett tjugotal år lät grannen såga ner hela bersån, eftersom den blivit större än önskat. Avsikten var att gräva upp rötterna och avsluta bersån.

Vi var tacksamma för detta då rötter och nya skott från syrenbuskaget växte in genom häcken och in i våra trädgårdsland.

Nästkommande granne på den fastigheten lät meddela att han ville låta syrenen växa upp igen, men att då hålla den kort. Så kom nästa granne efter denna ytterligare en granne. Slutligen kom då nuvarande granne och meddelade att hustrun tycker så mycket om syrenhäcken.

Jag påtalade då att syrenhäcken tagit död på vår ursprungliga avenbokshäck och att jag önskar planera ny häck som binder samman de saknade tio metrarna.

Med uppenbar ilska fällde grannen syrenhäcken och grävde upp en stor del av rötterna.

Jag planterade ny häck. Efter någon tid såg jag grannen plantera ny syrenhäck, på samma ställe där bersån tidigare varit.

Sedan är det lite otydligt huruvida det ogräs (harkål) som finns utmed vår planka, vilken markerar tomtgränsen, har uppkommit på egen hand eller har planterats. Hur som helst ser jag det som om grannen försöker ta död på våra nya häckplantor och givetvis försvåra för mig att klippa min häck på hans sida. Tidigare grannar har klippt sin sida, men det går inte längre.

Känner att jag knappt vågar rensa bort ogräset, då det är på grannens tomt. Problemet är att det väller in över våra plantor.

Prata med grannen känns meningslöst, dock tror jag han förstår tillräckligt bra svenska.

Tacksam för alla tankar och möjligheter.
Jag fattar inte, varför klippte grannen ner häcken? Var du på honom för att hans plantor dödade dina? Då förstår jag att han ärledsen.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Der är ju möjligt att grannen är en mycket bra granne som gjorde dig nöjd trots att de ville ha syrener och nu istället planterat ädelsyrener med liten spridning? Jag gissar att den gamla bersån bestod av bondsyrener? Att de skulle gräva bort den gamla på din begäran/av hänsyn till dig och sedan plantera en ny för att djävlas låter osannolikt. Ännu mer osannolikt låter det att de skulle plantera ogräs för att förstöra, de kanske är rädda för att göra något i närheten av din häck och därför inte vågar rensa i din plantering? Du kanske ska avvakta lite och se hur de sköter om sina planteringar och satsa på att vara trevlig under tiden?
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Är du säker på vem som är den konstiga grannen här?
Tänker det framkommer information i Jordabalken. Det är mer av den typen av svar jag förväntat mig på denna sida.
 
  • Gilla
  • Haha
Pär Sköld och 1 till
  • Laddar…
C Cecilia R skrev:
Der är ju möjligt att grannen är en mycket bra granne som gjorde dig nöjd trots att de ville ha syrener och nu istället planterat ädelsyrener med liten spridning? Jag gissar att den gamla bersån bestod av bondsyrener? Att de skulle gräva bort den gamla på din begäran/av hänsyn till dig och sedan plantera en ny för att djävlas låter osannolikt. Ännu mer osannolikt låter det att de skulle plantera ogräs för att förstöra, de kanske är rädda för att göra något i närheten av din häck och därför inte vågar rensa i din plantering? Du kanske ska avvakta lite och se hur de sköter om sina planteringar och satsa på att vara trevlig under tiden?
Jodå, vi satsar på goda grannrelationer. Vi har regelbundna "gå-runt-fester" och gatufester, Det har fungerat bra i alla år. Nu gäller det nyplanerad avenbok, som planterats i överenskommelse med grannen.
 
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Jag fattar inte, varför klippte grannen ner häcken? Var du på honom för att hans plantor dödade dina? Då förstår jag att han ärledsen.
R Rkarlsson skrev:
Vad var diskussionen?

Hur du skall bestämma över andras mark?

Står häcken på din sida får du ju underhålla hela själv, att du haft grannar som hjälpt dig innan var dåtid. Nuvarande granne vill inte fixa din häck tydligen =)
Det var ju inte frågan huruvida grannar hjälpt till med häckklippning eller ej.
 
janwide
B Bengan K skrev:

Vilka legala åtgärder jag kan vidta mot grannens planteringar?​

Inga.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
B Bengan K skrev:
Tänker det framkommer information i Jordabalken. Det är mer av den typen av svar jag förväntat mig på denna sida.
Jag förstår nog inte riktigt vad du förväntar dig för typ av svar. 🤔 Du frågar "Vilka legala åtgärder jag kan vidta mot grannens planteringar?" och mitt svar är, i de flesta fall inga! Varför tror du att du skulle ha rätt att styra över andras växtlighet? 🤔
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
B Bengan K skrev:
Det var ju inte frågan huruvida grannar hjälpt till med häckklippning eller ej.
Nej frågan var hur du skall påverka andras mark.

Det enkla svaret är att du kan inte påverka andras mark. De kan dock be dig låta bli att gå in på deras tomt om du måste beskära häcken.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
B Bengan K skrev:
Det var ju inte frågan huruvida grannar hjälpt till med häckklippning eller ej.
Med en granne som dig hade jag planterat parkslide längs gränsen och slatt ner en cortenplåt en halv meter in på min sida.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
De kan dock be dig låta bli att gå in på deras tomt om du måste beskära häcken.
De kan inte bara be att inte gå in; de kan förbjuda från att gå in. Så en egen häck måste kunna beskäras från egen tomt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A adron skrev:
De kan inte bara be att inte gå in; de kan förbjuda från att gå in. Så en egen häck måste kunna beskäras från egen tomt.
Jag använder ett finare ord för att be grannen dra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.