wildeside wildeside skrev:
Nya Svaret!
Hej,
Det är tillverkaren själv som står för garantierna, vi på Dustin har tyvärr inget med det att göra.
Men vi har ännu inte fått något garantifall där kameran gått sönder pga lägre temperaturer så vi vet inte hur tillverkaren ställer sig.
Du fick en länk till tillverkarens egen support, så kika gärna med dem och se vad de säger.
Önskar dig en fortsatt trevlig dag.

Blir lite fundersam över det svaret.
Har inte Dustin något med garantierna/reklamations rätten att göra?
Nej, jag tror att dom skickar dig direkt till tillverkaren.
När jag har haft garaniärenden med Dustin, så har jag fått ett emballage med fraktsedel, som skickats direkt till tillverkaren.
Det har fungerat utmärkt, bara bra med en mellanhand mindre tänker jag.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
Hannuse Hannuse skrev:
Nej, jag tror att dom skickar dig direkt till tillverkaren.
När jag har haft garaniärenden med Dustin, så har jag fått ett emballage med fraktsedel, som skickats direkt till tillverkaren.
Det har fungerat utmärkt, bara bra med en mellanhand mindre tänker jag.
Garantin är iof frivillig men reklamationsrätten säger lite annat.

Reklamationsrätt​

Reklamationsrätt betyder att du enligt lag har rätt att klaga på fel i en vara eller tjänst du köpt. Det är alltid företaget du handlat av som du ska reklamera till.
Du har rätt att reklamera en felaktig vara i tre år. Har du köpt en tjänst har du rätt att reklamera i tre eller tio år, beroende på vilken typ av tjänst du köpt.

Kan iof hålla med om att oftast är det bra med färre mellanhänder men vid köp av varor i Sverige så känns det ganska tryggt att var skyddad av lagen och ha kontakt med den man handlat av än att försöka övertyga nån stor koncern att man har rätt enligt garanti eller reklamationsrätt.
Framför allt om kameran är använd utanför specad temperatur.
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
H
Hannuse Hannuse skrev:
Eller så testar du bara.
Jag gissar att panoreringen är det som kan vara köldkänsligt, men ser att Reolink generellt verka ha specen -10 grader, även på kameror utan panorering.
Men mina gamla D-Link DCS-2330L som sitter uppe bara för att jag inte har brytt mig om att plocka ner dom, är specade till -25.
Dom funkade utmärkt när vi hade flera dagar med -40 i vintras.
Däremot så stänger Arlo ner sig vid bra precis -20 grader.
Så jag behåller min D-Link som SUB2.
Dock så har dom lite för snäv bildvinkel, men funkar ok i övrigt.
Startar Arlo upp igen när temperaturen stiger, utan handpåläggning?
 
H Håkan V skrev:
Startar Arlo upp igen när temperaturen stiger, utan handpåläggning?
Japp.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Letar efter övervakningskameror för utomhusbruk.

För oss som inget kan om detta och läser tester av kameror blir man inte så värst mycket klokare efteråt.
Verkar som hela branschen bara är ute efter att låsa fast användarna i massa molntjänster och abonnemang.
En sak är ju om man vill molnlagra så klart. Då väljer man ju det och får betala för det.

Men som jag fattar det så får man inte ens full funktion på många kameror utan abonnemang. För att komma åt vissa funktioner och inställningar i kamerorna måste det till abonnemang. Det bär emot att köpa sådant.

Vad har ni för kameror och abonnemang?

Jag letar helst batterikameror med några månaders batteritid och för WiFi-anslutning. Med åtkomlighet av funktionerna i kameran utan abonnemang. Om kamerorna kopplas upp via Hubb så är det ok.
Finns det sådana kameror?
 
H hakan_o skrev:
Letar efter övervakningskameror för utomhusbruk.

För oss som inget kan om detta och läser tester av kameror blir man inte så värst mycket klokare efteråt.
Verkar som hela branschen bara är ute efter att låsa fast användarna i massa molntjänster och abonnemang.
En sak är ju om man vill molnlagra så klart. Då väljer man ju det och får betala för det.

Men som jag fattar det så får man inte ens full funktion på många kameror utan abonnemang. För att komma åt vissa funktioner och inställningar i kamerorna måste det till abonnemang. Det bär emot att köpa sådant.

Vad har ni för kameror och abonnemang?

Jag letar helst batterikameror med några månaders batteritid och för WiFi-anslutning. Med åtkomlighet av funktionerna i kameran utan abonnemang. Om kamerorna kopplas upp via Hubb så är det ok.
Finns det sådana kameror?
Postade precis ett alternativ i en annan tråd.
Om du kan klara dig utan batterifunktionen.
Men du behöver bara dra fram en lågvoltskabel.
https://www.byggahus.se/forum/threa...iktlinjen-till-tomtgraens.525942/post-5848336
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Postade precis ett alternativ i en annan tråd.
Om du kan klara dig utan batterifunktionen.
Men du behöver bara dra fram en lågvoltskabel.
[länk]
Tackar!

Det jag ser är väl att priset är "bra", i övrigt så är jag rätt "blind", det blir inte heller bättre med all teknik på tyska...

Sen är ju kabeldragning ett litet dilemma, har ett gammalt hus utan några speciella genvägar att ta. Kamerorna skall sitta i varsin ände av huset. Allt blir utanpåliggande och synlig dragning.
 
H hakan_o skrev:
Tackar!

Det jag ser är väl att priset är "bra", i övrigt så är jag rätt "blind", det blir inte heller bättre med all teknik på tyska...

Sen är ju kabeldragning ett litet dilemma, har ett gammalt hus utan några speciella genvägar att ta. Kamerorna skall sitta i varsin ände av huset. Allt blir utanpåliggande och synlig dragning.
Då skulle jag ha valt en lösning från Arlo, jag har även en sådan.
Då kan du välja nivå på inspelning mm utifrån de alternativ som erbjuds.
Från 0 kr till 1790kr/år (även ett nytt alternativ med konstant inspelning, men det är inte aktuellt i ditt fall).
https://www.arlo.com/sv_se/serviceplans
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Då skulle jag ha valt en lösning från Arlo, jag har även en sådan.
Då kan du välja nivå på inspelning mm utifrån de alternativ som erbjuds.
Från 0 kr till 1790kr/år (även ett nytt alternativ med konstant inspelning, men det är inte aktuellt i ditt fall).
[länk]
Fast då är man där att man måste ha ett abonnemang för att få t.ex. detektering av personer, djur och fordon. Känns ju tokigt att köpa en kamera som kan en massa men för att kunna använda den måste jag ha ett månadsabonnemang.
Nu har jag inte sonderat marknaden så mycket ännu men det kanske är så hos de flesta tillverkare av kameror så det jag söker kanske inte finns. D.v.s. köpa kameran och sen kunna nyttja de funktioner den har utan ett abonnemang.
 
H hakan_o skrev:
Fast då är man där att man måste ha ett abonnemang för att få t.ex. detektering av personer, djur och fordon. Känns ju tokigt att köpa en kamera som kan en massa men för att kunna använda den måste jag ha ett månadsabonnemang.
Nu har jag inte sonderat marknaden så mycket ännu men det kanske är så hos de flesta tillverkare av kameror så det jag söker kanske inte finns. D.v.s. köpa kameran och sen kunna nyttja de funktioner den har utan ett abonnemang.
Ja, så kan det vara.
Men man kan ju fundera på om allting verkligen kan vara "gratis".
Någon ska utveckla, underhålla och förbättre.
Jag är alltid skeptiskt till hårdvara som man köper, och som sedan ska innefatta uppdateringar i all evig framtid utan kostnad.
Betalar hellre för en bra produkt, som utvecklas.
Men det är min högst personliga syn på det.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Med en Tapo så slipper du abonnemang osv och du kan lagra inspelad data lokaler. Du använder förvisso samma app som om du abonnerar men istället för att ladda upp dina inspelningar i någon molntjänst så har du dessa lokalt på ett sd-kort. Förvisso då en risk om att någon snor kameran så snor denna även inspelningen på brottet som sådant.

Har ett gäng själv spridda över två hus och gillar speciellt modellerna som man kan fjärrstyra riktningen på som c200 för inomhusbruk och c510 för utomhus

För enheter i denna prisklass på 500-1000 får man acceptera att igenkänning av människa mot annan rörelse är inte helt perfekt men jag tycker den tar hyfsat på generell rörelse
 
  • Gilla
Trollskidan och 3 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, så kan det vara.
Men man kan ju fundera på om allting verkligen kan vara "gratis".
Någon ska utveckla, underhålla och förbättre.
Jag är alltid skeptiskt till hårdvara som man köper, och som sedan ska innefatta uppdateringar i all evig framtid utan kostnad.
Betalar hellre för en bra produkt, som utvecklas.
Men det är min högst personliga syn på det.
Har inte tänkt att det man köper skall uppdateras gratis i evigheter. Det funkar så länge det inte är omsprunget av annan ny bättre teknik. Ungefär som för dom som köpte kameror för 5-10 år sedan och som nu byter till nyare kameror därför att allt är så mycket bättre idag än det var då.
 
  • Gilla
micca035 och 2 till
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Fast då är man där att man måste ha ett abonnemang för att få t.ex. detektering av personer, djur och fordon. Känns ju tokigt att köpa en kamera som kan en massa men för att kunna använda den måste jag ha ett månadsabonnemang.
Nu har jag inte sonderat marknaden så mycket ännu men det kanske är så hos de flesta tillverkare av kameror så det jag söker kanske inte finns. D.v.s. köpa kameran och sen kunna nyttja de funktioner den har utan ett abonnemang.
Avråder köp av Arlo. Har 2 st som bara notifierar sporadiskt månadsvis.Supporten kan inget göra. Men fakturera för abonnemanget är de bra på. Skall ej betraktas som säkerhets- eller övervakningskamera då du kan ha tomten/huset ockuperat utan att veta om det.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Med en Tapo så slipper du abonnemang osv och du kan lagra inspelad data lokaler. Du använder förvisso samma app som om du abonnerar men istället för att ladda upp dina inspelningar i någon molntjänst så har du dessa lokalt på ett sd-kort. Förvisso då en risk om att någon snor kameran så snor denna även inspelningen på brottet som sådant.

Har ett gäng själv spridda över två hus och gillar speciellt modellerna som man kan fjärrstyra riktningen på som c200 för inomhusbruk och c510 för utomhus

För enheter i denna prisklass på 500-1000 får man acceptera att igenkänning av människa mot annan rörelse är inte helt perfekt men jag tycker den tar hyfsat på generell rörelse
Visserligen inte batterikameror...men att dra fram nytt vägguttag till närheten av kamerorna är nog det minst jobbiga då det inte är så värst långt till andra vägguttag för att hämta det som behövs.
 
H hakan_o skrev:
Visserligen inte batterikameror...men att dra fram nytt vägguttag till närheten av kamerorna är nog det minst jobbiga då det inte är så värst långt till andra vägguttag för att hämta det som behövs.
De kommer med en 2-3 meter kabel men jag har 3 av mina med förlängningskabel enligt följande så man slipper komma allt för nära med 230v

https://www.kjell.com/se/produkter/...kontakter/forlangningskabel-21-mm-10-m-p51343
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.