Det går rätt bra att lägga in och sen rätta till med rakan om dom skulle hamna fel eller inte åka in
 
knekten skrev:
Har nu börjat eldat med "halvpannevarianten" när ja börja elda så låg tanken på 48g i topp o 28g ibotten.Efter 2st "halvpanneilägg+några bitar har jag efter 5h fått upp hela tanken till 85g.Snacka om vedbesparing!Vill även passa på och Tacka alla här på tråden för tipsen o råden:)

Tänder du uppe på veden oxå??

Såg att det blev mycket bättre om man gör det, Brinner från toppen o ner mot att hela ilägget brinner på en gång..
 
Japp! tänder första ilägget uppepå .det ilägget brinner längst.lågan är ljusgul.Hade förr en kökspanna som var tillverkad 1947 i gjutgärn som jag släpade ut för ett år sen!fullt fungerande.Får se vem som lever längst den här gången ja eller Viadrusen!
 
:)
AnteB skrev:
Hade tänkt göra nåt liknande, kanske ett rör med plåtspiral runt? Typ som en isborr hade jag tänkt göra, vad tror du om det
Hur gick det med isborret ? hör av dej när du provat.:):)
 
Vete tusan om jag kommer att göra det det närmaste seklet. Det funkar så bra med takplåten. Jag ligger runt 260gr när jag eldar med max primärluft nu och det verkar inte som någon större vits att göra nåt mer (murstocken tar ju en hel del ändå). Men vi får väl se efter sommarens auktioner om man kan ropa in nåra borr... :) Jag fick även se orginalturbulatorerna och dom var inte helt olik profilen på trp20 så då minskade motivationen en gnutta. :) Ska nog bocka till likadana i rostfritt tillsvidare när andan faller på.

Jag har börjat elda som du med halv panna och idag räckte det gott med två halva pannor från 45-95. Elden får ju lite större chans att brinna ut innan rökkanalerna när man inte knökar fullt, men det tar kanske en halvtimma extra att fylla tankarna.

Kan bara säga att jag rekommenderar denna panna, Man kan dock inte följa instruktionerna som följer med rakt av:eek:, man måste pyssla lite och klippa till lite plåt sen funkar det jättebra. Förhoppningsvis i många år...
 
Här är också en nybliven ägare till en Viadrus, eller i mitt fall en värmeväxlare ;)

Provade dock med ved några gånger. Har bara 750liters acc och 40 kw panna så jag har inte laddat fulla vedmagasinet. Med halva fullt så ligger jag nästan alltid under 150 graders rökgastemp (efter dragluckan). I början med luckan öppen uppåt 200 som "värst". Kör inge med turbulatorer trots att jag äger original sådana.

Stundtals ser lågan mycket blå ut och brinner mycket fint när väl allt tagit fart.

Har en del bilder som kan visas vid intresse.

Pannan funkar iaf super och trixar man lite med den så verkar det som om man ligger jäkligt bra till. Blev ruggigt imponerad av vedutrymmet och utformningen i övrigt är väldigt enkel/bra.

Är så glad att jag inte drog av en 50 papps panna. Nu ligger jag på c:a 21-22 papp allt installerat och klart (av mig).

Saknas bara en massa acctank.
 
Klart som tusan att jag vill se bilder!!!
 
Samma här:)
 
Här kommer lite biler på hur jag gjorde:

Såhär gjorde jag stosen:
inuti_stosen.jpg

Hålet i pannan:
hal_i_pannan.jpg

Stosen klar och hålet upptaget till rökröret:
stos_o_skorsten.jpg

Anslutningen till skorstenen, nu lite snyggare :
skorstensanslutning.jpg
 
Anslutningen av rökröret och vattnet:
rokror_o_vatten.jpg

Såhär ser det hela ut när förugnen (kilaforsugnen) är ansluten:

Fram:
klart_framsida.jpg

Bak:
klart_baksida.jpg

Översikt:
klart_oversikt.jpg
 
Till sist en bonusbild och hur man får in en 400 kilo tung panna i källaren över snö och diverse trösklar :) :
skidor.jpg

Måste också berömma Lindquistheating för deras leveranser. Beställde måndag och hade pannan hemma på onsdag samma vecka utan mankemang. Dragbegränsaren är också från dem.
 
Snyggt jobbat!

Den är allt lite tung att baxa på....
 
Upplevde den aldrig som tung ;) Den andra (plåtpannan) var troligen lättare men ohyggligt mycket otympligare.

Viadrusen drog vi mha skidorna till rummet före pannrummet sen en säckkärra+domkraft till pannrummet. Sen vickade jag den och skar den.

Senare placerade vi den på stosen med två domkrafter på 2 1/4 ton med hjul. Jag och tjejjen som placerade den faktist och hon är inte vidare stark (säger hon själv också). Gick så smidigt att jag inte trodde det var sant faktist. Ändå var det tajt passning på eldröret fårn förugnen några millimeter bara.

Faktist snyggt med putsad stos, jag använde det bruk som blev över, dock räckte det inte till hela tyvärr.
 
Jag ställde frågan: Tänkte på en sak, Viadrusen uppfyller inte Boverkets utsläpps krav, säger man. Men finns det något testprotokoll på Viadruspannan? Är den värre än de gamla pannorna från 60- & 70-talet?

knekten skrev:
Inte vad jag vet i nuläget.ska ringa och forska idet efter helgerna.Som sagt drag begränsare är nog ett måste i pannan.Veden räcker betydligt längre,rökgasen ligger mellan 200-230grader när pannan ger fullt.:)

Tänkte bara höra om du hört något?
 
Don82 skrev:
Jag ställde frågan: Tänkte på en sak, Viadrusen uppfyller inte Boverkets utsläpps krav, säger man. Men finns det något testprotokoll på Viadruspannan? Är den värre än de gamla pannorna från 60- & 70-talet?




Tänkte bara höra om du hört något?
Ringt runt och kollat lite. både med Äfab och Statens provningnsanstalt.Båda två säger att det är generalagenten som ska kunna visa och ta fram protokoll.Alltså lindquist heating,frågar man dom så finns det inget.Ifrågasätter man Viadrusen hos Äfab så säger dom inte rakt ut att den är sämre för miljön.Dom förespråkar en panna med underförbränning och fläkt bara för att det är den senaste tekniken .Säkert köpta av nån panntillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.