13th Marine 13th Marine skrev:
Ett argument mot elbilar som kommit upp några gånger är att man borde satsa på biobränsle istället.
Jag har flertalet gånger efterfrågat uträkningar från dessa skribenter för att till sist räkna själv på att det inte går ihop.

Nej, biobränsle kan inte ensamt driva vår fordonsflotta, de kan definitivt ha en plats, men vi behöver nog reservera det till de fordonstyper som inte kan drivas helt på el (traktorer och liknande).
El kan heller inte ensamt driva allt. Det vanliga ickeargumentet .
 
Brukade använda etanol att tända grillen med dock så jag jag även gått över till el där också vilket är den bästa lösningen enligt mig ;)
 
K karlmb skrev:
El kan heller inte ensamt driva allt. Det vanliga ickeargumentet .
Har jag påstått det?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej. Regnskog är fejk. Säd är alternativ till att slänga. Finns även många andra sätt att framställa hållbar etanol.
Problemet är väl kostnaden för framställningen? Är det dyrare att framställa etanolen än vad man får betalt för den så är det knappast några företag som gör det.

Om en bonde har överbliven säd "tjänar" de väl kanske mer pengar på att elda den i pannan än att sälja den för etanolframställning och sen behöva köpa pellets.
 
"Under åren 2006–2008 blev etanolbilen en statussymbol för den urbana övre medelklassen som ville signalera miljömedvetenhet."


Känns ju samma sak med elbilen nu ;)
 
  • Gilla
  • Haha
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
"Under åren 2006–2008 blev etanolbilen en statussymbol för den urbana övre medelklassen som ville signalera miljömedvetenhet."


Känns ju samma sak med elbilen nu ;)
Så blir det väl alltid när något är nytt innan det blir rimligt pris. Tänk elhissar, ac, farthållare m.m. Det börjar i typ bilar som Mercedes S-klass och letar sig ner till en Hyundai.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
"Under åren 2006–2008 blev etanolbilen en statussymbol för den urbana övre medelklassen som ville signalera miljömedvetenhet."


Känns ju samma sak med elbilen nu ;)
Skillnaden är att det här med elbilar varat i över tio år nu, och inte är begränsat till Sverige
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Skillnaden är att det här med elbilar varat i över tio år nu, och inte är begränsat till Sverige
Skillnaden är väl att efter 10år så är fortfarande elbilarna alldeles för dyra. De billigaste/minsta/enklaste elbilarna kostar fortfarande samma eller mer än en normal familjekombi.

Det är väl mest detta som gör att det blir en statussymbol på något sätt.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Sveriges mest sålda bilmodell är en Tesla, kan knappast anses vara status längre
 
  • Haha
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Sveriges mest sålda bilmodell är en Tesla, kan knappast anses vara status längre
Jo men de flesta lär ju vara typ tjänstebilar som köp av företag och rider på låga förmånsvärden/skatt o.d.

Det är liksom inte rimligt för en barnfamilj att punga ut 600tsek för en MY. Det är däremot rimligt att de köper en ny Octavia för typ halva priset.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jo men de flesta lär ju vara typ tjänstebilar som köp av företag och rider på låga förmånsvärden/skatt o.d.

Det är liksom inte rimligt för en barnfamilj att punga ut 600tsek för en MY. Det är däremot rimligt att de köper en ny Octavia för typ halva priset.
En model Y kostar från 550.000kr , Sverigefavoriten Volvo XC60 kostar från 686.000kr i sitt enklaste utförande…

Problemet är att det fortfarande är lite halvbrist på tillverkningskapacitet för batterier så tillverkarna kommer vilja prioritera deras högmarginalprodukter.

När en överkapacitet byggs upp så kommer man även vilja klämma ut det på billigare modeller.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Problemet är väl kostnaden för framställningen? Är det dyrare att framställa etanolen än vad man får betalt för den så är det knappast några företag som gör det.

Om en bonde har överbliven säd "tjänar" de väl kanske mer pengar på att elda den i pannan än att sälja den för etanolframställning och sen behöva köpa pellets.
Nej. Jag kan få hem etanol till Göteborg från tex Brasilien som kostar under 6 kr/l idag. Jämför det med CO-beskattad råbensin från Rotterdam.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
En model Y kostar från 550.000kr , Sverigefavoriten Volvo XC60 kostar från 686.000kr i sitt enklaste utförande…
En XC60 är heller inte en aktuell bil för normalfamiljen, Volvo är numera premium/lyxbilar eller på sin höjd tjänstebilar.

Återigen vad ska en barnfamilj välja för elbil som motsvarar t.ex. en Octavia för 320tsek som inte kostar 200k+ mer?
L Liljeros skrev:
Problemet är att det fortfarande är lite halvbrist på tillverkningskapacitet för batterier så tillverkarna kommer vilja prioritera deras högmarginalprodukter.

När en överkapacitet byggs upp så kommer man även vilja klämma ut det på billigare modeller.
Jo men så har det ju varit i åratal men inte mycket verkar hända.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
En XC60 är heller inte en aktuell bil för normalfamiljen, Volvo är numera premium/lyxbilar eller på sin höjd tjänstebilar.

Återigen vad ska en barnfamilj välja för elbil som motsvarar t.ex. en Octavia för 320tsek som inte kostar 200k+ mer?
Jag skulle säga att det närmsta du kommer är MG5 i så fall. Drygt 450.000kr, totalkostnaden över tid bör vara jämförbara med en Octavia då bränslekostnaden blir så otroligt mycket lägre. Bara besparingen på bränsle är drygt 15.000kr per år vid 2000 mil.
S Styrman_jansson skrev:
Jo men så har det ju varit i åratal men inte mycket verkar hända.
Billiga kombis är ingen global kioskvältare, företagen bedriver en vinstdrivande verksamhet och fokuserar på höga marginal. Nu är det SUV som gäller och alla företag vill jobba mot mer premium eftersom det är där man tjänar mest pengar. I takt med övergången så kommer successivt antal modeller att öka när tillverkarna vill leta nya hål att fylla.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag skulle säga att det närmsta du kommer är MG5 i så fall. Drygt 450.000kr, totalkostnaden över tid bör vara jämförbara med en Octavia då bränslekostnaden blir så otroligt mycket lägre. Bara besparingen på bränsle är drygt 15.000kr per år vid 2000 mil.
Den genomsnittliga körsträckan i Sverige ligger runt 1100mil per år vilket innebär i runda slängar drygt 10k i bränslebesparing per år då. Sedan har man ju högre servicekostnader för ICE-bilen visst. Men dessa skulle kunna kvittas mot kapitalkostnaden för den dyrare elbilen. Så det skulle ta någonstans runt 10-13år för elbilen att betala igen sig och då har de flesta redan bytt bil. På det har andrahandsvärdet på elbilar dykt på sistone så viss osäkerheten finns där.
L Liljeros skrev:
Billiga kombis är ingen global kioskvältare, företagen bedriver en vinstdrivande verksamhet och fokuserar på höga marginal. Nu är det SUV som gäller och alla företag vill jobba mot mer premium eftersom det är där man tjänar mest pengar. I takt med övergången så kommer successivt antal modeller att öka när tillverkarna vill leta nya hål att fylla.
Ja och även detta är en del av problemet med övergången.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.