hsd
Jag fick nyligen pris på 180 m² tak, inklusive bortforsling av eternitplattor, 170000:- exkl rot
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Sunken8b skrev:
235k betalade vi för 220 kvm i Stockholm i april i år. Då var det ställning runt halva huset (två plan i vinkel), bortforsling gamla betongpannor och på med nya, underarbete och ink rot (ex rot vill jag minnas runt 290k). Diskuterade plåttak på hela huset med firman och det skulle gå på minst 100 till sa de.
Halva priset mot min offert, och då har du ändå större tak än jag.

Var dina 290k exkl moms? (dvs 360 ink moms ex rot)?

Kan några plåtarbeten och återbrukat tegel verkligen dra upp priset 300k..?
 
D
R Jesper H skrev:
Kan några plåtarbeten och återbrukat tegel verkligen dra upp priset 300k..?
Det råder fullständig konsensus att du fått en dra-åt-helvete-offert, ta in fler bara så ser du vad det ska kosta.

Du kan också be om offert på att lägga om teglet och att lägga nytt, så får du svart på vitt den skillnaden med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N Naiv entusiast skrev:
Vårt tak byttes förra året. Kommer inte ihåg kvm men mycket stort; tre valmade tak, två takfönster och en skorsten. Vi återanvände takpannorna pga kulturmärkt hus och vi ville behålla känslan. Tog in tre offerter, valde inte den dyraste men landade ändå på ca 700’. Grannen med liknande tak gjorde sitt för 8 år sen för nästan 900’. Summasummarum av mitt inlägg är att det beror på tak och krånglighet. Vårt tak tog flera månader att byta. Dyrt så inihelvete men utan egen möjlighet att göra själv så var det bara att punga ut.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N
A AG A skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Vi grät när första offerten på 1.420.000(!) kom. Tog in tre nya och landade då på denna. Sen dess har vi skrattat åt eländet.
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
N Naiv entusiast skrev:
Vi grät när första offerten på 1.420.000(!) kom. Tog in tre nya och landade då på denna. Sen dess har vi skrattat åt eländet.
Jag är imponerad över att ni lyckas skratta åt det. Jag förstår att ni behövde ett nytt tak, och inte hade något annat alternativ. Men jag förstår inte vad de kan ha hållit på med. Flera månaders arbete för det där? Det innebär att inte heller de blev rika på det. Der låter som de satt för mycket med mobilerna om dagarna.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
surris
N Naiv entusiast skrev:
Vi grät när första offerten på 1.420.000(!) kom. Tog in tre nya och landade då på denna. Sen dess har vi skrattat åt eländet.
Låter ju sinnessjukt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Jesper H skrev:
Tack för svar!
  • Här ser du några fler bilder på taket så kan du bedöma bättre.
  • Ja jag tror byggaren räknat med att plåtkläda kupor/skorstenar. Möjligen den lilla utbyggnaden på nedre plan också.
  • Hur mycket tror du man sparar på att köpa nytt lertegel istället för att återanvända (ca 2500 pannor)? Inte kollat så mkt men såg att bygghemma.se har nån enkupig för 29:-/st.
Utseendemässigt så ser taket solkigt ut men det går att ordna med en förhållandevis billig taktvätt.

Varför ska ni byta/renovera taket? Läcker det någonstans?
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Utseendemässigt så ser taket solkigt ut men det går att ordna med en förhållandevis billig taktvätt.

Varför ska ni byta/renovera taket? Läcker det någonstans?
Det har börjat läcka vid skorstenarna, sen var det 45 år sedan senaste takomläggning så det är nog dags. Papp m.m. behöver säkerligen bytas.

Teglet kan rengöras men blir det mkt billigare att lägga nytt så gör jag hellre det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Jesper H skrev:
OK. När gjorde ni det, hur stort var taket och var det 1 eller 2-våningshus?
Behöver veta det för att kunna jämföra på ett bättre sätt.
2 våningshus. Huset va på 220m² men kommer ej ihåg takets yta. 4-5 år sedan
 
R Jesper H skrev:
Det har börjat läcka vid skorstenarna, sen var det 45 år sedan senaste takomläggning så det är nog dags. Papp m.m. behöver säkerligen bytas.

Teglet kan rengöras men blir det mkt billigare att lägga nytt så gör jag hellre det.
45år är visserligen gammalt, men ändå inte lassgammalt. Har du låtit göra en besiktning av taket för att bedöma dess verkliga skick? Annars tycker jag att du ska göra det. Det kan räcka att se över alla plåtbeslag, och nockpannor. Det går även att laga pappen, om den bara är dålig lokalt. Därefter en rengöring av hela taket. På så vis kan taket hålla drygt 10år till.
Obs. Se till att besiktningsmannen inte har intresse av få jobbet att lägga om taket.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ställningsbygge kräver faktiskt numera en dags utbildning (upp till 9 m höjd)
Om du tänker att någon annan än du själv ska vistas på den...
Absolut är det så, om nån annan ska va på ställningen krävs ju ställnings kurs.

Om TS byter sitt eget tak får han ju både bygga ställning och byta tak utan några certifikat, intyg eller utbildningar. Kanske kan TS spara en årslön på en månads eget arbete, det kan vara värt att ta en månads tjänstledigt för om man inte hinner med huset på semestern.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Låter helt horribelt hälften vore nog
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Enplans villa.
Vi bytte betongpannor. 2 kupade (9kr/st bestälde i mars) , dif duk bär- och ströläkt och återanvänder rännor och vindskivorsplåt ( tvätta och målade)
Ca 230m 2200st pannor.
Tog in snickare för lukten. Resten gjorde vi själva.
Hyrde 20m³ öppen container. Som vi kunde kasta ner pannorna. Totalt 9,7ton
Lånade 2st sittuppställningar (borde ha haft mer ställning. ) flaska Wiskey
Snickaren efter rot 34000kr
Byggmaterial 68000kr
Hyra av tegeltransportör ( kanon bra hjälp att få upp teglet) 2500kr en helg
Många kompisar, svärföräldrar mm dryck och mat.
Tömning av container bara betongpannor ca 7500kr.
Började April 2024 klar andra veckan i maj. ( 1v bort resta inget takjobb)
Totalt ca 115000kr-120000.
 
  • Enplansvilla med nyinstallerade betongpannor och vitmålade vindskivor. Vesencil på gården bredvid ett garage med dekorationer på dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Jesper H skrev:
Fått en offert på takbyte ink material.

  • Ca 190 m2 tak
  • Byggställning
  • Gammalt tvåvåningshus, brutet tak med två kupor.
  • papp, ribb/läkt, plåt på skorsten och vissa delar av taket.
  • Återläggning av befintligt lertegel.

Är 590k exkl moms rimligt för material och arbete?

Har dock ej dragit ifrån ROT, vet ej hur stor del som är arbetskostnad.
I bästa fall tar väl moms och ROT nästan ut varandra...
Har fått offert på takbyte: 165kvm, 3 takkupor, Mansardtak, all plåt ingår, nytt tegel (Vittinge 37), allt arbete inkl städning, ny duk istf papp, ställning, 30 års garanti. 280k efter ROT. 10-12 dagars jobb, betalning efter avslutat arbete och besiktning.
Tycker jag var lite dyrt, men allt ingår ju.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.