N noone70 skrev:
Sen en sak till du ska ta i beaktan.

Det är JÄVLIGT kul att köra grävmaskin, har du inte tummen helt mitt i handen och tid, gör det själv!
De är så roligt så man gör gärna fel så man får göra om det en gång till!
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
N Nisse Hult64 skrev:
Vi ska bygga 250 m väg och har ställt frågan till två entreprenadföretag. Frågan är ställd som:
Schakta bort matjorden, lägg i högar så tar jag hand om den på egen hand (har en gammal lastmaskin själv).
Ut med duk N3
25 cm 0-90 kross, packa, 10 cm 0-16.
Inga diken, inget krångel, jag tar ned ev vegetation, lätt att ta sig till platsen, bil o släp kommer fram.
Ena svaret var Nej tack. Det andra var 250 :-/m2, vilket känns som väl högt. + moms dessutom.
1 m2 borde krävs 0,4 ton 0-90 och 0,17 ton 0-16. Har fått pris på 150:-/ton ink frakt så det borde bli runt 90:-/m2 i kross. Nån tia för duken. Resterande 150:-/m2 är alltså maskin och förartid.

Vad tar så lång tid att det motiverar en sådan kost? Vad missar jag?

Notera att det inte är någon etableringskostnad eftersom samma firma kör hos grannen 100 m bort...
Med dessa priser kan jag köpa en egen grävmaskin och räkna hem den enbart på denna enda grävning.
Jag skulle kolla hygglo och se om någon finns nära nog eller köp en egen (du kan sälja den när klar. sen finns ju firmor att hyra av med förstås
 
Malainor Malainor skrev:
Jag skulle kolla hygglo och se om någon finns nära nog eller köp en egen (du kan sälja den när klar. sen finns ju firmor att hyra av med förstås
Jag räknade lite på det innan jag köpte vår
Om man ska få ekonomi i att hyra så kräver det att man verkligen har koll på logistiken(dvs att man får dit bergkross och annat mtrl) precis när man behöver) så man kan jobba 8-10 timmar i sträck, helst kvällar och helg
Om man ska lyckas med det krävs nästan att man har tillgång till grusleveranser även på helg/kväll.

Köp en 2,5t maskin med rototilt som går att köra på ”vanligt” släp
Givetvis är det lättare och går snabbare med en större maskin men en då ökar priset och driftkostnaderna
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
"Ena svaret var Nej tack."
Fick du någon motivation till detta? Det kan ju vara ju vara så att de såg komplikationer.
 
Sälj matjorden om det går.

Vi bytte in matjorden som vi fick betalt för.
450meter väg. 6meter bred med 3 meters anvisade diken för att kunna klippa med åkgräsklippare = 12 meter bredd totalt.

Rullade ut 6 meters duk och rejält uppbyggd vägkropp. Två övergångar med 400 mm vägtrummor.

Nybyggd väg täckt av ett lager grus, med diken på var sida och lyft lera på ytan, belyst av ljus från en maskin.

Påbörjad dikesanvisning på höger. Går äckligt snabbt med kunnig maskinförare i stor maskin med rätt verktyg.

Hade väl kostar en miljon med TS prislista. 😳
Kostade netto strax under 100' pga värdet i matjorden för oss och sparade transporter

Har kostat på ca 20' till i grus efter ett par år.

Just i detta nu bryts även skogsväg där man går in med 40 tons maskin och bryter upp stubbar och gräver ner stenblock och bygger upp en vägkropp och diken för 170 kr löpmetern inkl moms.
Då fattas bara duk och ett slitlager för att gå från eländig skog till bästa tänkbara grusväg som sportbil kan åka på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Kaaakan skrev:
Hade jag varit dig hade jag hyrt grävmaskin på timme (inkl. duglig pilot) gärna en som har justeringsbalk.

Schaktat vegetation och fyllt förstärkning som grävarn drar till med balken. Ca 1,3m3/meter utlagt med spill och packning på bra backe om du lägger 25cm.

Du rullar duk och kör vält. Sen hade jag fyllt bär/slitager själv eftersom med lastmaskinen efteråt.
Borde ta max en vecka att göra det där med en ok maskinist.
Utmärkt, tack.
 
S
N Nisse Hult64 skrev:
Vi ska bygga 250 m väg och har ställt frågan till två entreprenadföretag. Frågan är ställd som:
Schakta bort matjorden, lägg i högar så tar jag hand om den på egen hand (har en gammal lastmaskin själv).
Ut med duk N3
25 cm 0-90 kross, packa, 10 cm 0-16.
Inga diken, inget krångel, jag tar ned ev vegetation, lätt att ta sig till platsen, bil o släp kommer fram.
Ena svaret var Nej tack. Det andra var 250 :-/m2, vilket känns som väl högt. + moms dessutom.
1 m2 borde krävs 0,4 ton 0-90 och 0,17 ton 0-16. Har fått pris på 150:-/ton ink frakt så det borde bli runt 90:-/m2 i kross. Nån tia för duken. Resterande 150:-/m2 är alltså maskin och förartid.

Vad tar så lång tid att det motiverar en sådan kost? Vad missar jag?

Notera att det inte är någon etableringskostnad eftersom samma firma kör hos grannen 100 m bort...
Med dessa priser kan jag köpa en egen grävmaskin och räkna hem den enbart på denna enda grävning.
Varför menar du att grannen ska stå för din etableringskostnad? :O
 
P Pligg85 skrev:
Sälj matjorden om det går.

Vi bytte in matjorden som vi fick betalt för.
450meter väg. 6meter bred med 3 meters anvisade diken för att kunna klippa med åkgräsklippare = 12 meter bredd totalt.

Rullade ut 6 meters duk och rejält uppbyggd vägkropp. Två övergångar med 400 mm vägtrummor.

[bild]

Påbörjad dikesanvisning på höger. Går äckligt snabbt med kunnig maskinförare i stor maskin med rätt verktyg.

Hade väl kostar en miljon med TS prislista. 😳
Kostade netto strax under 100' pga värdet i matjorden för oss och sparade transporter

Har kostat på ca 20' till i grus efter ett par år.

Just i detta nu bryts även skogsväg där man går in med 40 tons maskin och bryter upp stubbar och gräver ner stenblock och bygger upp en vägkropp och diken för 170 kr löpmetern inkl moms.
Då fattas bara duk och ett slitlager för att gå från eländig skog till bästa tänkbara grusväg som sportbil kan åka på.
170:- per löpmeter låter extremt prisvärt, även utan bär o slitlager. Men det kräver lite större projekt gissar jag. Innan jag fick priserna hade jag nog gissat nånstans mellan 200 och priset jag fick på +500:- per löpmeter (omräknat). Bra tanke med matjorden.
 
N noone70 skrev:
Jag räknade lite på det innan jag köpte vår
Om man ska få ekonomi i att hyra så kräver det att man verkligen har koll på logistiken(dvs att man får dit bergkross och annat mtrl) precis när man behöver) så man kan jobba 8-10 timmar i sträck, helst kvällar och helg
Om man ska lyckas med det krävs nästan att man har tillgång till grusleveranser även på helg/kväll.

Köp en 2,5t maskin med rototilt som går att köra på ”vanligt” släp
Givetvis är det lättare och går snabbare med en större maskin men en då ökar priset och driftkostnaderna
Ja, hyrespriserna är relativt höga. Helt förståeligt med tanke på slitaget på en hyresmaskin.

Egen maskin blir alltmer tilltalande. Inte minst med tanke på allt annat som ska göras hemma. Och hur kul det verkar vara att köra...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
trenchcoat trenchcoat skrev:
"Ena svaret var Nej tack."
Fick du någon motivation till detta? Det kan ju vara ju vara så att de såg komplikationer.
De sa att de måste hyra in en större maskin än de maskiner de har själva. Enligt ett löst rykte har de tidigare hyrt maskiner från den firma som lämnade det höga priset. Sant eller ej, vet inte...

Jag tror att firman som tackade nej insåg att de måste lämna ett rimligt pris och då har de andra kunder och projekt som de är mer vana vid och kanske har bättre marginal på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Jag har precis gjort det du funderar på att göra själv(det finns en tråd om det här på BH)
Jag är nere på ca 40-50kr/m2 exl min tid och kostnad för maskin
Men då har jag bra rabatter på ahlsells(bra mycket billigare än vad du kan hitta på nätet)
Äger en 2,5tons minigrävare
Bor 5km från ett grustag och känner en bonde som jobbar där och som kan hämtar grus åt mig när som helat på dygnet(nästan) till ett mycket förmånligt pris. Eftersom han kör med traktor kan han dumpa 0/63 precis där jag behöver det. En lastbil kan inte det.

Om du ska göra det själv och få ihop all logistik med avlastning av grus osv osv ska du nog vara glad om du kommer under 100kr/m2
Har läst din tråd nog. Inspirerande och läsvärt.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Varför menar du att grannen ska stå för din etableringskostnad? :O
Menar jag verkligen inte.
Inte lätt att veta, men grävmaskinens hemmaplats är så nära att det inte behövs någon trailer. Därav ingen etableringskostnad även om det upplevs att jag vill åka snålskjuts på grannen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N Nisse Hult64 skrev:
Ja, hyrespriserna är relativt höga. Helt förståeligt med tanke på slitaget på en hyresmaskin.

Egen maskin blir alltmer tilltalande. Inte minst med tanke på allt annat som ska göras hemma. Och hur kul det verkar vara att köra...
Vi har haft så mycket nytta av grävaren, använder den tom när jag avverkar träd (när jag ändå ska ta bort stubben), ist för att fälla trädet så puttar jag omkull trädet med skopan. Då slipper jag gräva upp stubben efteråt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
N Nisse Hult64 skrev:
De sa att de måste hyra in en större maskin än de maskiner de har själva. Enligt ett löst rykte har de tidigare hyrt maskiner från den firma som lämnade det höga priset. Sant eller ej, vet inte...

Jag tror att firman som tackade nej insåg att de måste lämna ett rimligt pris och då har de andra kunder och projekt som de är mer vana vid och kanske har bättre marginal på.
Låter konstigt, ok att det går snabbare med en större maskin men att anlägga en väg enligt dina önskemål…

Tror nog mer på din teori :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Sälj matjorden om det går.

Vi bytte in matjorden som vi fick betalt för.
450meter väg. 6meter bred med 3 meters anvisade diken för att kunna klippa med åkgräsklippare = 12 meter bredd totalt.

Rullade ut 6 meters duk och rejält uppbyggd vägkropp. Två övergångar med 400 mm vägtrummor.

[bild]

Påbörjad dikesanvisning på höger. Går äckligt snabbt med kunnig maskinförare i stor maskin med rätt verktyg.

Hade väl kostar en miljon med TS prislista. 😳
Kostade netto strax under 100' pga värdet i matjorden för oss och sparade transporter

Har kostat på ca 20' till i grus efter ett par år.

Just i detta nu bryts även skogsväg där man går in med 40 tons maskin och bryter upp stubbar och gräver ner stenblock och bygger upp en vägkropp och diken för 170 kr löpmetern inkl moms.
Då fattas bara duk och ett slitlager för att gå från eländig skog till bästa tänkbara grusväg som sportbil kan åka på.
Har du då lejt bort hela jobbet eller gör du något själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.